Rida med lindor

M

memsan

Har nu börjat fundera på det här med att rida dressyr med lindor. Är väldigt intresserad av varför du använder/inte använder lindor.. Alla åsikter är välkommna! =)

(Vet att vissa använder vita lindor mest för att det är snyggt.. men finns det andra anledningar? ;) )

Sv: Rida med lindor

Jag har nästan alltid lindat när jag rider.
Dels för att jag tycker att det är snyggare.
Men främst för att min häst är väldigt känslig om sina ben.
Har hittat ett par benskydd som hon accepterar, men lite grus / spån under dom och hon haltar. :smirk:

Jag lindar nästan aldrig. Dels så tar det längre tid, dels så är det svårare att få rent och dels så skyddar benskydd bättre. :)

Lindar alltid min dam med paddar och lindor runtom. Detta för att förebygga skaderisken, då hon emellanåt är mer i luften än på marken, och när hon skadar sig blir det alltid benen. Tramp, vrickningar, rispor o dyl.

Jag rider inte så ofta med lindor, är jag ute i terrängen har jag ofta benskydd bak och fram. Men när jag rider på bana alltså dressyr så är det ofta utan, min häst gillar inte att ha lindor på fötterna och han går så fint utan stöd. Däremot har jag såklart skydd vid hoppning samt markarbete som gäller tex cavaletti.

Brukar ha lindor när jag rider dressyr. Både för att det är snyggt och för att det ska ge stöd åt kotorna. Inte för att hon har något problem utan, men ifall att.
Men ska jag rida ut eller om det har regnat jättemycket så att jag vet att banan kommer att vara jätteblöt och grusig, lindar jag inte... ;)

Ja rider med benskydd (har en pålle fö tillfället) som sitter runtkotan vid alla sorters pass. Lindar ibland...

Rider alltid med lindor i dressyr inte i hopp och teräng!

jag lindar inte.. jag tycker att det är snyggt mnen jag ids inte.. eller joo på nån dressyr träning ;)

Jag lindar oftast, om jag inte ska rida ut i lera/regn och dylik.. Eftersom att benskydden bara e att skölja av.

Jag lindar för att det e snyggare samt därför att min häst inte kan hålla reda på benen ordentligt :devil:.

Använder mest lindor på vinter för att det ska värma senorna så risken för sträckning/senskada minskar lite.
Annars lindar jag om jag ska vara lite fin.

Jag använder mest benskydd uner det varmare halvåret för att det skyddar mycket bättre mot slag på benen och eftersom min häst har friska ben så behöver hon inte extra stöd.

Jag anser också att om ett friskt ben har stöd av en linda hella tiden kan det bli försämrat eftersom det inte riktigt blir samma genomtramp i kotan som utan linda.

ja vad gör man inte om hästen delat ut en redig lårkaka men man vill rida ändå!? :angel:

Jag använder alltid padder och lindor när ja rider, i skogen eller på banan. (benskydd nån enstaka gång på fram)
inte bara för att de e snyggt..
Tycker det är MKT bättre än benskydd...
Benskydden skyddar ju bara mot slag, men när ja rider dressyr e ja inte rädd att min häst ska slå sej, utan jag lindar för värme och STÖD!(som många aldrig fattar) :confused: och skulle dom slå till sej själva så skyddar de bra.

Många säger att dom inte behöver benskydd/lindor till sin häst.. kanske inte ja skulle behövt heller om jag bara red Lc och inte tränade högre... Vem Vet, men ja tar de säkra före det osäkra! :)

jag tycker nog att benskydd är bättre än lindor. typ equi-guard dressyrskydd ger bra stöd och värme och minimerar de skador som lindor kan orsaka. :idea:
enda gången jag använder lindor är till stallbandage. då använder jag fleecelindor och de tjocka back on track paddarna, vilket borde göra det omöjligt att stasa benet. :confused:
min tveksamhet till lindor beror på att jag inte med gott samvete säga att jag till 100% kan linda korrekt. inte för löst, hårt, högt, lågt :o

Hejsan!

Någon som dissikerat hästben här?
För att lossa den ytliga och djupa böjsenan ifrån kotsenskidan får man ta i för kung och fosterland!!
Att en liten tygremsa ska kunna stödja dessa senor och leder under ett ridpass är obefintligt.
Vid undersökningar av travhästars belastnig under snabbjobb har det visats att ett ben har en påfrestning av ca 2 ton på under visserligen en mikrosekund men det är ganska många steg..
Då kan man jämföra och undra hur mycket belastning en GP-dressyrhäst lägger på kotor/senor/leder under samling?
Dessa undersökningar har jag inte sett om de kommit fram till något med men det vore riktigt kul att veta.
Så vid arbete, kan de verkligen ge stöd?

För att hålla mig till ämnet så använder jag benlindor vid arbete i dressyr.. Men bara för att jag är så fåfäng och måste matcha allt och fjanta mig. :smirk:
Ute i skog och mark rider jag med skydd och det hästen behöver efter dagsformen.

Ilion...vem har sagt att man ligger på LC nivå...phö det var länge sedan. Bara för att man inte lindar sin häst jämnt och ständigt. Det kanske är du som istället ligger där nere eller???klanka inte så mycket :devil: frågan är ju om det ger så mycket stöd och grejen är den att linda RÄTT, annars kan det förstöra mer än göra nytta. Jag använder också lindor på dressyrträningen men väljer också ofta att rida utan, det visar hästens rätta jag tycker jag. Beror också vilket typ av arbete man ska göra. Bara för man rider dressyr är ju aldrig det ena passet likt det andra.....
Jag vet många som inte är i närheten av att kunna linda ett hästben rätt men ändå gör det så för att det är "snyggt" :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 179
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama