Sv: Rida med handhäst!!??
Här är en till
*räcker upp handen*
*allmännt inlägg i tråden*
Jag har ofta ridit med handhäst, dock bara en häst åt gången
, och det har alltid funkat skitbra. Min egen häst är tränad sen tidig ålder att gå som handhäst o senare även som ridhäst med handhäst bredvid och hon är perfekt att träna ovana hästar.
Som handhäst vet min häst sin plats (jag vill ha handhästens huvud i höjd med mitt knä ungefär) och får ovana ridhästar att bli trygg med en häst så tätt bredvid under ridning. Hetsar den ridna hästen upp sej följer hon lugnt med o håller sej mkt cool utan krusiduller.
Som riden med ovan handhäst bredvid brukar min häst "hjälpa till" med uppfostran
. Det är först o främst jag som bestämmer men det har hänt att om handhästen krånglar/hetsar/är allmänt bråkig så ryter min häst ifrån på ett snabbt o effektivt sätt med en tydlig markering, hon har enorm koll på vad som är rätt tidpunkt
Därför brukar jag alltid använda min häst när jag ska lära nya hästar gå som handhäst/gå med handhäst.
Repgrimmans vara eller icke vara- diskussion ger jag mej inte in i, använder inte sådan själv öht. Jag har alltid använt träns med ett längre grimskaft alt. grimma med kedja under hakan. Oavsett vad man använder finns det alltid en risk att hästen skadar sej om den kommer lös.
Roligt är det iaf att ha handhäst, och ett effektivt sätt att motionera två åt gången, jag rider i alla gångarter med handhäst, men ger mej inte ut i skog o mark innan jag tränat på inhägnat område med ovan häst.