Rida med handhäst!!??

Sv: Rida med handhäst!!??

Jag har ridit med handhäst både med träns och grimskaft och med kapson eller grimma.

Rider ut i alla gångarter, brukar galoppera fram över stubbåkrar med 2 hästar i bredd, det är lite maffigt sådär :D

Unghästen är en mycket trygg häst i skog och mark, tror mycket av handhästridningen har hjälpt till med det.

Säger du samma sak om folk som använder något annat än tränsbett på sina hästar eller är det en annan sak?
Ja. Jag är av den uppfattningen att det inte hjälper att byta till ett skarpare bett, utan att man måste lära sig att rida bättre.

Okej skulle bara kolla. Du är konsekvent iaf. Jag håller med dig om betten men har inte sett mitt repgrimmeanvändande på samma sätt. Tycker det är en tydlig grimma som gör det lätt för hästen att känna skillnad när man tar lite i grimskaftet och eftergift. Tycker vanliga grimmor kan vara klumpiga på det sättet, men kanske har du rätt. Jag leder dock lika ofta i vanlig grimma.

Åkte igår till DV o lastades ut på citybetonad plats.
Vet. tog blodprov på plats- lastades in igen o åkte hem.

inga "krusiduller" o i vanlig grimma o hästen lastar sig själv.
Vanligt sunt förnuft räcker långt.

Kör själv med VHSHF

Här är en till :) *räcker upp handen*

*allmännt inlägg i tråden*
Jag har ofta ridit med handhäst, dock bara en häst åt gången :D, och det har alltid funkat skitbra. Min egen häst är tränad sen tidig ålder att gå som handhäst o senare även som ridhäst med handhäst bredvid och hon är perfekt att träna ovana hästar.

Som handhäst vet min häst sin plats (jag vill ha handhästens huvud i höjd med mitt knä ungefär) och får ovana ridhästar att bli trygg med en häst så tätt bredvid under ridning. Hetsar den ridna hästen upp sej följer hon lugnt med o håller sej mkt cool utan krusiduller.

Som riden med ovan handhäst bredvid brukar min häst "hjälpa till" med uppfostran :). Det är först o främst jag som bestämmer men det har hänt att om handhästen krånglar/hetsar/är allmänt bråkig så ryter min häst ifrån på ett snabbt o effektivt sätt med en tydlig markering, hon har enorm koll på vad som är rätt tidpunkt :D
Därför brukar jag alltid använda min häst när jag ska lära nya hästar gå som handhäst/gå med handhäst.

Repgrimmans vara eller icke vara- diskussion ger jag mej inte in i, använder inte sådan själv öht. Jag har alltid använt träns med ett längre grimskaft alt. grimma med kedja under hakan. Oavsett vad man använder finns det alltid en risk att hästen skadar sej om den kommer lös.

Roligt är det iaf att ha handhäst, och ett effektivt sätt att motionera två åt gången, jag rider i alla gångarter med handhäst, men ger mej inte ut i skog o mark innan jag tränat på inhägnat område med ovan häst.

Knapplån

Nu har jag haft med min tvååring ut som handhäst! Hon går betyydligt långsammare än ridhästen, så ridhästen fick krypa fram, och jag ont i armarna. Så jag väntar nog ett tag till, tills hon börjat öka på tempot lite.

:rofl::rofl:
Jag har lett fyrtornet o släpvagnen i flera veckor- jag fattar.

Prova att trava lite- det brukar pigga upp.

Hej. ja min 2 åring har gått som hand häst med min gamle sedan hon var 8 månader och avvandes för att få annat å tänka på. i början vardet bara korta rundor nu är vi ibland ute 30 min å både skrittar, travar och tar en liten galopp. Enligt mig gör de bara gott för hästen får mer å tänka på och blir dessutom van vid att gå i skogen å man får inga problem sen. MEN då måste man ju ha en riktig läromästare med sig så man inte sitte rpå en häst som kastar sej å blir rädd för saker för då blir den lille lätt likadan.

jag trodde det handlade om vilken inriktning man hade... Cowboysarna hade den för att den höll bäst...
På prärien var det långt att GÅ hem. Det fanns heller inga trafikerade vägar kors o tvärs.
Sen tar en repgrimma liten plats i sadelväskan.

Sen har de inte samma syn på hästhantering. De vänjer inte sina hästar utan "bryter" mer eller mindre vilda hästar.

Hej !:)
Måste bara berätta att jag nu äntligen fått pröva detta!
Jättekul verkligen och kan starkt råda er som har möjlighet att prova detta!:):)
Jag hade ett vanligt kedjegrimskaft under hakan som hon är mest van vid.
Jag prova i sommarhagen och tappade henne en gång när hon fick ett litet spel och stegrade sig men fick snabbt tag på henne sen gick hon snällt breve. Hon hade full sjå och hänga med och se var hon satte fötterna. Höll bara på i kanske 10 minuter och hon var helt slut efteråt!:)
Tack för alla tips mm alla!:bow:
B!

Har inte läst alla inlägg men vill gärna påpeka att man måste tänka på att en repgrimma aldrig går sönder. Jag var ute idag med min 1-åring som handhäst för första gången, i grimma och lååångt grimskaft. Om han blir rädd, om det trasslar till sig, kan jag släppa honom. Om han fastnar eller nåt så går grimman sönder innan hästen. I en repgrimma kan de skada sig ordentligt.
Av samma orsak får man aldrig binda upp en häst i repgrimma.
Annars använder jag repgrimma vid allt markarbete. Brukar också rida in hästarna med det först.
MaryJet:laugh:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama