Rida med handhäst!!??

Sv: Rida med handhäst!!??

Om man ska ha med sig en till ryttare blir det ju komplicerat.

hästar följer andra hästar.
Jag förutsätter att man kan leda sin häst som man vill ha med på "släp".

har gärna handhäst, och ofta - både med nybörjare som jag kan hjälpa ut i skogen och utan ryttare. Mycket praktiskt och ett mycket säkert sätt att få ut "nybörjare i skogen" - både ryttare och hästar. Har kört med det i ett femtontal år och har aldrig haft mer trassel än vad jag kan hantera. Har alltid säkra hästar att rida som "hjälper" mig om ledhästen försöker gå om. Det är viktigast tycker jag.
Har alltid repgrimma. Det finns en jätteprakisk sak man kan öva in med hästar - se till att de lär sig att inte rycka upp huvudet om de trampar på tygel/grimskaft, utan att flytta hoven istället. Genom markträning. Dessutom stannar ledhästen gärna hos ridhästen, även om man tappar den. Men det krävs ju som vanligt kunskap när man ska hantera hästar så ett tips till alla som vill prova på men aldrig vågat (det är effektivt och kul!) är att testa i hagar eller ridbanor först!!!

Nu blir jag riktigt sugen på att prova detta idag:):)
Jag kan inget om det där NH som alla pratar om.
Är repgrimmorna skarpa?? Jag tycker dom ser rätt menlösa ut men som sagt jag har aldrig använt nån?!
Tar gärna nåt skarpt då hon kan vara lite :devil: ibland.
Hon är ledd varje dag fram och tillbaks till hagen sen hon var 1 dag gammal och min gamle valack är väldigt lydig så det blir inga problem med han tror jag.
Jag får väl prova några varv i sommarhagen dom första gångerna!:d
B!

Det som gör repgrimmor skarpa är att de är tunnare än vanliga stallgrimmor. Trycket från en repgrimma blir fördelat på en mindre yta.

Har du och dina hästar en bra relation och du är ledaren, så blir det indirekt NH, om du inte tränar det medvetet. (Om man nu kan säga så). Annars rekomenderar jag att ta reda på mer om NH.

Skrev ju tidigare att jag totalt misslyckats med min handhäst ridning men man blir ju superinspirerad att göra ett nytt försök!! Min äldsta son som snart är 5 rider gärna shettisen i hagen eller på grusvägen och jag går sidan om (utan att hålla i hästen men för att kunna ta tag i hästen om hon skulle ta ner huvudet för att beta eller liknande). Min fråga då .... Är det någon som haft handhäst med ryttare på och isf hur har det funkat??? Tänkte att vi skulle kunna ge oss ut på en lite längre runda om jag satt på min häst o han på sin men han är inte tillräckligt gammal eller säker/duktig att han kan rida helt själv. Vad tror ni?? Båda hästarna är supersnälla och gillar varandra och är 200% trafiksäkra.

Jag har använt grimma, helst repgrimma eftersom den är lite skarpare så inte handhästen får för sig att stanna och beta eller liknande, vilket kan vara minst sagt besvärligt:o. I den har jag fäst en kortare longerlina.

Jag ser till att ha den lite känsligare hästen som handhäst och den rider på den som inte blir brydd av om kanske inte precisionen i hjälperna är som den brukar.

Jag går inte ut på vägar där man möter bilar om jag inte är säker på att jag har full kontroll på båda.

Hej!
Jag har aldrig ägt en repgrimma men verkar ju som att det får bli en sån framöver. Kan man köpa dom överallt eller är dom svåra att få tag på?
Har fortfarande inte fått tid till att prova rida med handhäst men kanske ikväll när gubben kommer hem!:d:)
B!

Blir trött *suckar*

De som oftast använder sig av repgrimmor är de som inte klarar av sina hästar utan konstigheter.

En repgrimma är knuten av ett enda stycke o går ej sönder.:mad:

Idag har de flesta huvudlagen fodrade nackstycken- för att man VET hur känslig hästens nacke är.
här propsar många på att ha så skarpt som möjligt.
T o m kogrimmor i kedja är snällare.

Ska nog starta en tillverkning av "repgrimma" i läder:devil::idea:

Senast ändrad:

Det är en annan femma att sitta på en häst o dessutom klara av en handhäst.
Varför har man behövt Nh om man inte har problem:confused:

Kör själv med VHSHF

Det är en annan femma att sitta på en häst o dessutom klara av en handhäst.
Varför har man behövt Nh om man inte har problem:confused:

Kör själv med VHSHF

Vad är VHSHF?? Något eget?

Så du tror att alla inom NH hantering har problem??
Jag har inte problem med mina hästar på så vis men tycker det är en sund hästhantering.

Förstår heller inte vad du menar att det är en annan femma att rida med handhäst?
Vill det säg illa så kan du tappa en häst oavsett grimma eller träns!

Jag har koll på den jag rider.
Testar hemma hur det går med handhäst.
Funkar det så rider jag senare iväg.
Rider dock inte efter trafikerade vägar oavsett hur mycket kontroll jag tror mej ha över handhästen:cool:
Använder grimma eller träns, beroende på vilket tempo jag ska rida.

http://i197.photobucket.com/albums/aa13/marwin_photo/Bild094.jpg
Så här är vi klädda för "handhästridning"
Hästen jag rider på bestämmer och ser till så lilltjejen inte går för långt fram:smirk:
Har kapson efter en kompis rekommendationer då jag själv funderade på vad jag skulle ha. Har extralångt grimskaft. Tycker absolut att du ska prova! Lycka till!

Jag jobbade i polostall i Australien och hade då 4 handhästar... åt gången! Motionderade alltså fem hästar åt gången, jädrans effektivt när man hade 14 hästar om dagen! En häst är alltså rena rama barnleken!

Klurigt var det om hästen längst ut fick för sig att bråka med den bredvid - då fick man kasta sig över och ge den en lavett... Vi hade enkla grimmor och enkla grimskaft. Hände aldrig någon olycka när jag var där, däremot några veckor senare var dem så smarta så de hade en hingst i ett av "setten" han rymde och med ett brunstigt sto.

men så jäkla korkad är väl ingen annan :P

Här är jag och en annan skötare med "bara" fyra hästar var
8489878_17070879.jpg

De som oftast använder sig av repgrimmor är de som inte klarar av sina hästar utan konstigheter.

Använder repgrimma på min och har inga som helst problem med henne, hon skulle gå med utan grimma om jag så ville.Använder mig av repgrimma för att ge minimala hjälper när det väl behövs,vilket är väldigt sellan.Så tycker det va ett väldigt dumt uttryck.

vill tillägga att det krävs balans och koncentration hos ryttaren.
(har en gång trillat av då nordsvensken fick för sig att stanna å äta och den jag satt på frtsatte framåt grr :p)

så måste man ju vara försiktig med vad man använder för kommandon åt de olika hästarna oxå , så de inte blandas ihop ;)

Säger du samma sak om folk som använder något annat än tränsbett på sina hästar eller är det en annan sak?

jag trodde det handlade om vilken inriktning man hade... Cowboysarna hade den för att den höll bäst...

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama