Rida med handhäst!!??

Sv: Rida med handhäst!!??

Rida med handhäst är jättekul och bra träning för en unghäst (för alla hästar eg) och ett bra test för att se hur lätt det är att rida ridhästen i olika situationer med en hand.:D

(Rep-)Grimma brukar jag ha med ett extra-långt grimskaft. Vanligt brukar vara för kort och longerlina är lätt att det trasslar sej.
Spö kan vara bra att ha med ifall man har en lat/hungrig handhäst!
Träns har jag aldrig, risken att man måste släppa och den trampar på tyglarna och i värsta fall skadar tungan är för stor.
Risken är liten att man tappar en häst med träns. Skulle det ändå hända så går lädret sönder lätt.
en repgrimma går ALDRIG sönder, utan kan ge betydligt allvarligare konsekvenser om hästen trampar eller trasslat in sig i grimskaftet.

Risken är liten att man tappar en häst med träns. Skulle det ändå hända så går lädret sönder lätt.
en repgrimma går ALDRIG sönder, utan kan ge betydligt allvarligare konsekvenser om hästen trampar eller trasslat in sig i grimskaftet.

Eh...jag vet inte vad du har för träns? Jag har iaf inga 98 kronorsträns från b*rj*s. Jag kan säga dej att dom skulle nog hålla tillräckligt för att hästen skulle kunna dra av sej tungan om den trampade i tyglarna.
Hände en i ett stall där jag var för för några år sen, det var ingen trevlig syn kan jag säga...

Tappar man grimskaftet och hästen trampar på det så händer inget mer än att den får tryck över nos och nacke och stannar om man har grimma på. Om den har lärt sej att stanna för det vill säga.
Har den inte lärt sej att ge efter för tryck ska man inte ens fundera på att ge sej ut med den som handhäst.

Oj vad många tips!! :):)
Tusen tack!
Det är nog dags att jag prövar själv som sagt.
Träns eller grimma verkar ju vara lite svårt att välja på men
hon är inte så känslig av sig så det kanske får bli träns ändå.
Det är ju perfekt med ett billigt som går sönder om hon skulle trampa på det eller fastna.
Hon är ju lite som en pansarvagn så en pinne eller spö kan ju vara bra oxå.
Ja det kan bli intressant det här men jag får väl pröva på stallbacken först och se hur hon reagerar.
Mvh B!!:d:d

Men varför en repgrimma som kan sarga hästen rejält o som definitivt ej går sönder:confused:
en lädergrimma i brett läder ger inte alls samma skador.
du har väl repgrimman just för att den är skarp.

vet inte om du såg en häst som hade ett skarpt stångbett på
DÅ kan den bli illa tilltygad i munnen.

Ett kapson är då bättre- i läder..

Men varför en repgrimma som kan sarga hästen rejält o som definitivt ej går sönder:confused:
en lädergrimma i brett läder ger inte alls samma skador.
du har väl repgrimman just för att den är skarp.

vet inte om du såg en häst som hade ett skarpt stångbett på
DÅ kan den bli illa tilltygad i munnen.

Ett kapson är då bättre- i läder..

Som sagt; stannar hästen och ger efter för trycket gör repgrimman knappast någon skada. Ej heller om den skulle rycka till lite.

Själv har jag oftast vanlig grimma men om ts inte är så erfaren menade jag att man har bättre kontroll med en rep-än en vanlig grimma.

Hästen jag såg klippte av hela tungan och det var ett vanligt tränsbett den hade på sej. Den fick avlivas på plats. En kompis häst fick ett jack i tungan när den gjorde ett hopp när hon red med den. Den hade ett vanligt 3-delat bett.

Kapson låter bättre då om man behöver den kontrollen.

Jag har ridit med min 1-åring som handhäst. Det har gått jätte bra. Man måste givetvis ha koll på hästen när man leder innan man tar den som hand häst. Min lilla buse försökte börja studdsa men det vara bara att ryta hans namn så skärpte han sig. Jag fick vara jätte noga med att använda namnen, för annars tog den hästen jag red åt sig och blev helt förvirrad eftersom han inte gjorde något fel.

Tycker att det är jätte bra träning för hästarna att röra på sig ute utan att belastas.

Sen tror jag att det är en fördel om hästen man sitter på är rang hög. Då är risken mindre att handhästen försöker hitta på bus med den man rider på.

Så ut och rid med din och lycka till!

MVH Russin8

Rider även jag med handhäst och de funkar jätte bra. Har då repgrimma och långt grimskaft. Förutsättningarna för att de ska fungera är att handhästern lyssnar på kommandon och att ledarhästern är lugn och lyssnar.
Nog för att min ledarhäst är lite pigg och handhästern lat hemmåt så kan det bli lite problem men de brukar lösa sig.

Jag har en fråga, när ni rider med mindre ledvana unghästar binder ni fast dem i sadeln eller håller ni i handen. Jag tänker att orsaken att man vill komma ut i utbildningsyfte av en unghäst är ju för att möta trafiken och kommer det en lastbil så kan ju unghästen bli rädd, då är det ju kanske bra att hon sitter fast i sadeln så hon inte kommer loss, eller tänker jag fel ???

Man rider inte i trafiken med en unghäst brevid, utan att veta om den är rädd!
De flesta hästarna är rädda för stora snabbgående fordon- om de så kommer bakifrån eller tornar upp sig framifrån.

Om den dessutom inte är van vid att ledas är tragedin oundviklig.

Det funkar mindre bra på mina hästar då båda är rätt knepiga att rida.. köra och ha en efter funkar däremot perfekt.

Jag har ett råd om du rider med handhäst, passa så att hästarna inte går på varsin sida om träd och sånt. Kan bli lite jobbigt då. :D

*kl*

Jag skulle starkt vilja avråda från att ta handhäst i repgrimma, den kan orsaka ytterst stora skador. Man ska aldrig någonsin binda upp i en repgrimma heller.

Vilek härlig tråd, nu blir jag också inspirerad! Ska försöka få med min 2-åring ut i skogen.

Ni som är vana vid detta, har ni haft med en medhjälpare som kan rycka in första gången/gångerna? Hur pass van ska handhästen vara att bli ledd? Min 2-åring gör fina halter, följer tryck och är allmänt hyfsad, men kan ibland gå lite för långt fram i förhållande till mig.

Oj vad många tips!! :):)
Tusen tack!
Det är nog dags att jag prövar själv som sagt.
Träns eller grimma verkar ju vara lite svårt att välja på men
hon är inte så känslig av sig så det kanske får bli träns ändå.
Det är ju perfekt med ett billigt som går sönder om hon skulle trampa på det eller fastna.
Hon är ju lite som en pansarvagn så en pinne eller spö kan ju vara bra oxå.
Ja det kan bli intressant det här men jag får väl pröva på stallbacken först och se hur hon reagerar.
Mvh B!!:d:d

När min häst och jag behärskade momentet "paddock" under inridningen, tog jag med honom som handhäst 2-3 gånger innan jag red ut på honom själv. Det fungerade aldeles utmärkt.

Om jag får tipsa dig lite, så skulle jag rekomendera horsemanship. Träna grunderna på marken, så att hon är uppmärksam på dina komandon. Egentligen ska det inte vara någon skillnad på om ledaren, dvs. du, står på backen eller sitter på en annan häst. Det är också viktigt att den hästen du rider är lyhörd på dina signaler och att den hästen och handhästen fungerar bra ihop.

Jag hade helt klart valt repgrimma och ett lite längre grimskaft. Kan handhästen grunderna i horsemanship så lyssnar den på dina signaler när du vill att den ska öka avståndet till hästen som rids (om man nu skulle vilja det...). Något spö eller annan typ av pinne behövs alltså inte för det syftet.

Det viktigaste i början är att man tar det lugnt och bara skrittar. Skulle det komma en situation som man uppskattar att man inte klarar av med en handhäst, är det inte värre än att man hoppar av och leder bägge.

Vilek härlig tråd, nu blir jag också inspirerad! Ska försöka få med min 2-åring ut i skogen.

Ni som är vana vid detta, har ni haft med en medhjälpare som kan rycka in första gången/gångerna? Hur pass van ska handhästen vara att bli ledd? Min 2-åring gör fina halter, följer tryck och är allmänt hyfsad, men kan ibland gå lite för långt fram i förhållande till mig.
om hästen bara är van att bli ledd o den ridna hästen är lydig så är det bara att tuta o köra.
håll dig borta från trafikerade vägar bara.

min första tog jag med som föl 8 -9 mån. Tappade den 2 ggr.en gång när den stannade för att bajsa, den andra när den gick på fel sida av ett träd.
Hade vanlig lädergrimma på o fick sitta av o hämta den-ena gången hemma i stallet:rofl:

Nu blir jag riktigt sugen på att prova detta idag:):)
Jag kan inget om det där NH som alla pratar om.
Är repgrimmorna skarpa?? Jag tycker dom ser rätt menlösa ut men som sagt jag har aldrig använt nån?!
Tar gärna nåt skarpt då hon kan vara lite :devil: ibland.
Hon är ledd varje dag fram och tillbaks till hagen sen hon var 1 dag gammal och min gamle valack är väldigt lydig så det blir inga problem med han tror jag.
Jag får väl prova några varv i sommarhagen dom första gångerna!:d
B!

Men om du tappar den då?
Är det bra med ngt som då inte går sönder vid tramp eller att den fastnar i ngt med grimskaftet?

Men om man har ett kortare grimskaft som hon inte kan trampa på utan bara räcker ner till kotan?! :idea:
Det kanske funkar.
Hon brukar ju gå som ett plåster på han i hagen så jag tror inte hon springer iväg från han i alla fall.
Jag kan ju ha en vanlig gammal lädergrimma också som lätt går sönder men hon leds vanligtvis alltid med kedja under hakan så nåt i den vägen kanske det måste vara så hon håller sig på mattan!:angel:
B!

Men om man har ett kortare grimskaft som hon inte kan trampa på utan bara räcker ner till kotan?! :idea:
Det kanske funkar.
Hon brukar ju gå som ett plåster på han i hagen så jag tror inte hon springer iväg från han i alla fall.
Jag kan ju ha en vanlig gammal lädergrimma också som lätt går sönder men hon leds vanligtvis alltid med kedja under hakan så nåt i den vägen kanske det måste vara så hon håller sig på mattan!:angel:
B!
Då är ju risken ännu större att du tappar den.
sen kan hästar springa med nerböjt huvud o på så sätt lyckas trampa på det- med kraft.

Det är skillnad på att leda den.
Nu har den ju sällskap av en annan häst o följer då bättre, så kedja är nog inte nödvändigt.

Ja det kanske blir lite annorlunda när man sitter "där uppe" och håller i henne. Måste verkligen prova detta i helgen, funkar det måste det ju vara jättekul!!:):)
Jag får väl prova mig fram vad man ska leda henne i. Får väl börja "snällt" och se hur det funkar. Man vill ju gärna inte skada dom små liven, det lyckas dom ju så bra med själva emmelanåt!
B!

Själv tycker jag att repgrimma funkar riktigt bra och jag vet trots detta riskerna med repgrimma med uppbindning osv. Nu är det så att mitt sto är mkt tränad med horsemanchip innan och lyssnar bra trots att hon kan trotsa så lyssnar hon.
Ett råd är som sagt att träna från marken först innan ni ger er ut och har med er handhäst.
Har abra en medhjälpare när jag ska sätta mig upp på hästern och har unghästern i grimskaft, det går själv men jag är lite bkäväm.. haha
Ett tips är att ta med någon annan ridkamrat ifall om unghästern blir bråkig är de alltis säkrare att vara två.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama