Rida med handhäst

eigollet

Trådstartare
För många år sedan red jag med handhäst, utomhus i skritt och trav. Av olika anledningar kom jag bort från det men är sugen att prova igen eftersom jag har mycket unghästar.
På den tiden hade jag en 9 årig halvblodsvalack som jag red med ett 6 årigt helt outbildat sto som handhäst och jag funderade inte ens på att det kunde bli problem när jag provade första gången. Och det blev aldrig problem, det gick kanon! De gick i olika hagar och stod inte i boxarna bredvid varann, "kände" alltså inte varann särskilt bra från början.
Vartefter åren gått har man blivit "tant" och väl blivit både klokare och harigare, så nu behöver jag lite tips och klokt att tänka på innan jag provar igen!
Jag kanske kommer fram till att det är bäst för tanten att låta bli....:D
Tack på förhand för eventuella svar!

Sv: Rida med handhäst

Några små saker att tänka på:

*Stadig ridhäst!
*Använd hela och rejäla grejor, typ sadelgjorden... ;)
*Handhästen bör ha något lite skarpare på huvudet. En vanlig grimma är kanske lite för "snäll" om handhästen är lite yster.
*Långt grimskaft, men inte longerlina. 3-4 meter, kanske?

Det är nog en klar fördel om hästarna är sams och kompisar, men har du ordentlig pli på dem båda var för sig så ska de ju normalt sett inte gå och mucka med varandra.

När jag lånade häst och hade min egen unghäst på släp så hade jag stångbett på ridhästen eftersom jag ändå manövrerade honom med en hand, men det beror ju på vad ni är vana vid.

Jag rider med min unghäst som handhäst, stoet jag rider är hennes mamma.
Det är okomplicerat, men jag skulle inte vilja göra det med hästar som inte känner varandra, inte heller med hästar som inte jag känner och litar på att de är uppfostrade och vettiga. Det gäller både den man sitter på och den man leder, det är mycket som kan hända!:grin:
/Etima

Ja, det känns som att den häst man rider på verkligen måste vara lämplig. Valacken jag hade att rida på var ju en riktig gentleman på alla sätt och lyfte aldrig på ett öra oavsett vad som hände.:)
Mor-dotter varianten har jag också funderat på, undrar bara vad mina gamla tanter säger om att bli utsadlade såhär efter år som pensionärer...:angel:
Jag tackar för svar och hoppas på fler!

Tanterna kommer tycka ett det är jättekul :laugh:

Om du inte provar kommer du aldrig att få veta ;)

Jag tog nyligen inridna (jättestora) valacken som ridhäst och väldigt ystra lilla shettisen som handhäst och gav mig ut i glad galopp på fältet just för att se hur det gick.
Det gick jättebra och hästarna hade urkul :love:

Jag har med min ponny som handhäst ibland, men när vi kommer in i skogen släpper jag henne lös! Jag har alltid lite godis i fickan som jag ger henne ibland så hon vet att matte har ngt gott när hon närmar sej mej å den häst jag rider.

Sen när vi ska hemmåt så kopplar jag ponnyn igen, ponnyn har grimma med extra långt grimskaft samt massor av reflexer!:laugh:

Så får man inte göra, men jag gör så med Hihi* vår hemlis.
Shettisen är så himla glad och busig, men håller sig inom 20 meter, och fångas in lätt efter 15 minuter, då är han nöjd!

Jag har också blivit gammal och feg!
När jag jobbade i england red vi ibland med 4 handhästar:o

Nu vågar jag knapt ha med mig en:cool:

Så får man inte göra, men jag gör så med Hihi* vår hemlis.
Shettisen är så himla glad och busig, men håller sig inom 20 meter, och fångas in lätt efter 15 minuter, då är han nöjd!

:oFår man inte göra så? Jag mötte några oskyldiga hallonplockare i skogen en gång och eftersom ponnyn älskar hallon fick jag varna dom, som tur var hade dom hästvana!:o

Där jag släpper ponnyn är det otroligt sällan man möter någon, finns det någon regel att man inte får ha häst lös med sej i skogen?

nej, det får man inte tror jag, du har ägaransvar. Man kanske bara får ha hästen lös under tiden 1 september-1 maj, som hundarna :)

Jag rider ofta med en eller två handhästar. Bra sätt att miljöträna och motionera unghästar, utan att belasta med ryttare.

Tänk på att ridhästen måste tåla att ledhästen kommer nära i baken. Inga tendenser till att sparka alltså... Och lär handhästen att den ska svara för lätt tryck från grimman, så du minskar risken att få lååånga armar;)

/Migo
som både hoppar diken, galoppar i snön och rider på trafikerade vägar med unghästen på släp.

Tack för era svar!
Mina små är lärda att gå för ett lätt nacktryck från grimman så det borde gå fint. :)
Den hästen som står först på listan som ridhäst är dock bara 5 år och inte världens tuffaste... Men han kanske skulle bli lite tryggare om han fick ha någon med sig?...Den andra är bara 4 år och egentligen mer stabil, men hon är å andra sidan en riktig surpuppa.... Sen är ju övriga 1, 2 och 3 år....
får kanske köra ole dole doff på tanterna i hagen, har ju en som går tom i år, hon ligger lite risigt till:angel:

Hade funderingar på i sommras att att 3-åringen som handhäst lite då och då så han fick följa med ut skogen och busa, men först vågade jag inte.

MEN, sen va jag och såg en uppvisning där en hade 5-7 handhästar samtidigt och då tänkte jag, kan hon så kan jag med en haha :laugh:

Så på med kapsonet på 3-åringen och ett lagom långt longeringsrep, stång och enhandsfattning på min häst. Tränade först lite på banan så han fattade vad det gick ut på, men gick betydligt lättare i skogen.

Dom första gångerna ville han inte hänga på bredvid, men efter hand lärde han sig och vi både skrittade, travade och galopperade :D
Några gånger hade vi även dom två andra hästarna från hagen med oss som va med och red, och då gick de ännu lättare.

Ett tips dom första gångerna är att ha lite fler med sig, då brukar handhästen bara flyta med. Ev. att någon rider lite bakom och någon annan framför eller bredvid. Ledarhästen får vara lite uttålig, handhästen kan oftast komma för nära impå och sadel och tyglar är jääätteroliga att tugga på ibland :D:angel:

Jag rider alltid på skogsvägarna/ stigarna i närheten där jag vet att det inte kommer varken bilar eller hästar ofta, någon enstaka gång på en mer trafikerad väg, då får man släppa efter på handhästen så den går bakom om man får möte på en smal skogsväg eller liknande. (om nu hästen är så pass lugn i trafik vill säga)

Här är länken till bilderna jag tog på hon med massa handhästar, jättebra att titta på för att tagga sig själv ;)

http://galleri.ninabjorkhem.se/#5.5
bara och klicka vidare för fler bilder

skulle också vilja rida med handhäst, men litar inte på vägen vi har här :( de kör som idioter..

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 890
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV