Rida med halsring

CoNo

Trådstartare
(Tror att tråden får flyttas , va ? Kom på det efter att jag skrivit)
HejHej !
Jag har precis börjat rida min ponny med halsring . Det går jättebra i alla gångarter , kan stanna , volta , rygga lite smått , öka länga m.m.m. Dock har jag inte testat utanför padock .
Men , jag undrar hur man ska få hästen i form med en sån ? Har ju sett att det går , men om ni hade tips på nån bok eller förslag på hur man ska bygga upp muskulatur .

MVH
Norah

Sv: Rida med halsring

Jag är helt grön på detta området. Men det kan väl ändå inte ha med halsringens inverkan att göra. Det borde väl vara sitsen som får vara avgörande faktor där.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag är helt grön på detta området. Men det kan väl ändå inte ha med halsringens inverkan att göra. Det borde väl vara sitsen som får vara avgörande faktor där.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Jodå , det är helt rätt , jag tänkte mest på hur man ska få hästen i form utan något träns .

AR folket brukar ju säga att man ska vinkla bäckenet som man vill att hästen ska vinkla sina sina höfter (fast man får inte vinkla mer än hästen orkar, och inte hela tiden, då trycker man undan ryggen)

Ett annat sätt är att bara ha hästen avslappnad, rida figurer, vara noga med hörn, lydigher, lösgjord het etc, så ska form och balans komma när hästen är redo.
Har inte haft möjlighet att prova det, men tror att formen ska man inte tänka så mycket på, rider man nogrant och inte stör eller stressar hästen så kommer den när hästen är redo.
*ingen expert*

Formen kommer bakifrån............rider oxå utan tränsk ibland mkt nyttigt och se hur mkt hand man rider med.

Jodå , det är helt rätt , jag tänkte mest på hur man ska få hästen i form utan något träns .

Oj? Rider du utan träns. Har aldrig hört talats om det förut. Skulle vara kul att testa.
Berätta mer!:)

Jo , jag rider med en styv ring runt halsen , inget träns utan det handlar om hur man sitter på hästen , och hur man kommunicerar med hästen ! Fråga gärna mer :angel:

Han går relativt bra , är kroniskt halt på alla ben men bara vid böjprov så rids inte jätte-ansträngt . Har tidigare inte ridits ngn dressyr (av förra ägare) så har fått börja om från början med honom .

Annars väldigt längesedan jag red i form på det sättet , har ridit western i ca ett halvår och inte ridit med sadel på ungefär lika länge :angel: ... Haha

Ja , det gör jag . Han visar det bara på böjprov och vet. sa att så länge det bara var allround så var det bara bra för honom att gå , man märker att när han fått vila en vecka på våren så är han öm efteråt . Så för honom är det bara bra att hålla igång och stärka skelettet . (Han är T-märkt)

jo, om hästen bara är halt vid böjprov eller hård ridning är det ju ofta bra att hålla dom igång. Stelnar dom av att stå blir det värre.
Egentligen är det väl bättre att göra något som inte innebär vikt på hästen, leda den etc.. men såna ordinationer brukar ju leda till 10 minuter skritt om dagen, eller en lång promenad i veckan.. av någon anledning. Så kan man rida hästen lätt utan att den får omt av det är det i många fall bättre än att låta den stelna i en hage... (vissa hästar rör ju sig knappt hur stor hagen än är, om de inte måste, andra leker jätegärna)..

Jo precis ..

Jag har haft honom i tre år snart , och jag hyrde honom först lite mindre än ett år . Vi besiktigade inte honom när han hyrdes så jag hade honom så pass lång tid , hoppade upp till 1.10 (var tidigare tävlingsponny på 1.30 höjd) med ryttare och , okunnig som jag var då och då det fanns mysko personer som hade dåligt inflytande på mej löshoppade jag honom upp till 1.50 (han är 1.46 i mkh) Så först när jag skulle köpa honom besiktigade vi honom , då hade han 3 graders hälta på ena bakbenet , 2 grader på andra , 1 på ena frambenet och markering på det andra frambenet . Men vi köpte honom och han har inte ens markerat lite under någon gång då jag har haft honom .
Han har troligen även Headshaking symdrom (stavning?) som är en sjukdom som har att göra med ljuset på sommaren .
Han har ridits på långturer , tränats galopp , hoppat , jobbat från marken , ja han har varit som vilken häst som helst . Så det kan vi strunta i , hans hälta och andra problem .

Så ..,
Ngn som vet ngt mer om hur man ridet till form utan träns ?

Senast ändrad:

jag rider bettlöst jämt, har även ridit med rep runt halsen (men ja, gotlandsruss har envisa halsar). Tycker iaf det är kanonkul, och jag tycker du ska göra som Zab sa, rid "point to point" .. Fokusera på en punkt, få hästen att gå en spikrak väg dit (vilket givetvis är jätte svårt, men då får du börja plocka, flytta med skänkel osv).. Jag är sån att jag aldrig har tryck på hästen varesig skänkel eller hand om jag INTE vill ngt, och då släpper jag också alltid tryck när jag "fått de ja ville" (eftergift alltså) .. gör du då point to point med extremt bra eftergifter när du korrigerar den på väg till en punkt så kommer hästen att samla sig som Zab sa, när den är redo..

Red så med en nordsvensk, hon samlade sig grymt lätt när jag gjorde denna övning.. kom ihåg att försöka vara så noga som möjligt.

AR folket brukar ju säga att man ska vinkla bäckenet som man vill att hästen ska vinkla sina sina höfter (fast man får inte vinkla mer än hästen orkar, och inte hela tiden, då trycker man undan ryggen)

Hur ? :) Vill veta mer!
Rider alltid bettlöst på min foderhäst, Nordsvensk/Eng. fullblod som fyller fyra i vår. Rider med sidepul, halsring, eller helt utan huvudlag m.m. Han är mkt känslig för skänkelhjälperna! Dock har jag inte kommit längre än "grunderna", så jag vill gärna veta mer! :bow:

Jag kan inte mycket alls om det, egentligen..
sök på Klassisk Ridkonst forumet ;P (underforum till dressyr) Finns nog en massa trådar om det..

Är inte så insatt i AR , skulle nån kunna förklara vad det ÄR ? :bump:

Akademisk Ridning, Bent Branderups stil, (dåligt formulerat, jag vet:P)
Sök på Klassisk Ridkonst forumet (underforum till Dressyr) som jag sa i ovanstående inlägg..
Jag vet själv inte tillräckligt för att våga beskriva det, då blir jag väl bara sågad..

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat