Rida med gummisnodd

Sv: Rida med gummisnodd

En gummi snodd kan vara bra i vissa syften. Den kan hjälpa hästen att visa vägen vart den ska söka sig, ex unghästar, men det krävs så mycket mer än att bara spänna in nacken för att få i gång bakbenen och ryggen. Risken med felanvändning kan i stället då reslutera i kotledinflamationer och dylikt. Men är man nogran hur man använder den så kan det vara ett mycket bra hjälpmedel. Men då krävs mycket ridning bakifrån och några 60 min är inte att tänka på.

Ej heller att rekomendera på ett väldigt het häst som jag förstår att hennes är. Risken är då att hon släpper ryggen ännu mer och bara böjjer ännu mer på nacken och tillslut drar och får panik (tillslut får hon ont i framben, rygg och börjar protestera). Man behöver inte ha så bråttom. Satsa först på att få kontakt med hästen så den blir lugn, sen kan ridningen börja. Och det är först då när en häst är lugn och man har god konakt som man kan ta till sådana här hjälpmedel. Innan ger det inga som helst resultat inga positiva i allafall.

Kortafattat väldigt bra hjälpmedel i rätt händer.

Hur kan du säga att den visar hästen vart den ska söka sig?
Vill du att hästarna ska söka sig inåt med nosen?

Om en gummisnodd används korrekt ska den ju få hästen att söka sig framåt-neråt med nosen.
Tar den in nosen mellan frambenen är den för hårt spänd.

Jag har en kompis som jag undrar över,
Hennes häst är jätte het och nu har hon kommit på att hon är mkt lättare att rida och ingen stötig trav hon känner att hästen bär m ryggen

frågan är kan man rida m gummi snodd ganska ofta ??
hon rider endast på skogs vägar:confused:

Jag fick lära mig under mina år på ridskolan att man inte ska rida hästarna "på tygel" i skogen(kuperad terräng), att det förstör deras gång.:confused: Någon som vill komentera?

Om din vän bara vill få ner huvudet ett snäpp kan hon ju prova att sätta på ett tjockt nosludd (typ som Mynta åt Helena Lundbäck) då måste hon ju sänka huvudet för att se vägen. :D

Hur kan du säga att den visar hästen vart den ska söka sig?
Vill du att hästarna ska söka sig inåt med nosen?

DEt beror ju på hur du placerar en gumminsnodd! Personligen skulle jag aldrig festa den vid sidan, utan mellan frambenen och så löst så att hästen får chansen att försöka själv. DEt säger väl sig självt att man inte spänner in en häst hårt åt sidorna vad får du ut av det? En häst ska söka sig framåt nedåt ej inåt för då går den automatiskt och bromsar och spänner sig.

men om man sätter den på sidorna eller mellan frambenen beror ju på vad man vill ha för effekt.
mellan frambenen sätter man den för att få hästen att söka sig framåt-nedåt medan man får mer hjälp med inramning om man sätter den i sidorna.

men om man sätter den på sidorna eller mellan frambenen beror ju på vad man vill ha för effekt.
mellan frambenen sätter man den för att få hästen att söka sig framåt-nedåt medan man får mer hjälp med inramning om man sätter den i sidorna.

Precis!!!. Men ville bara poängtera att man inte bara använder en gummisnodd för att trycka in näsan och låsa dom där utan att man avänder den som en hjälptygel precis som det heter:laugh:.

Och man kan ju använda nästan alla dessa på många bra sätt.

Det viktigaste är ju bara att man gör rätt. Och det är nog när det blir okunskap med i bilden som alla dessa onda rykten om hjälptyglar sprids.

Mycket bra och viktig tråd!

DEt beror ju på hur du placerar en gumminsnodd! Personligen skulle jag aldrig festa den vid sidan, utan mellan frambenen och så löst så att hästen får chansen att försöka själv. DEt säger väl sig självt att man inte spänner in en häst hårt åt sidorna vad får du ut av det? En häst ska söka sig framåt nedåt ej inåt för då går den automatiskt och bromsar och spänner sig.

Och hur menar du att den INTE inverkar inåt samtidigt som nedåt? Får det ändå inte att gå ihop. Ingen inspänningstygel visar vägen framåt enligt enkla fysikregler, däremot finns chambon som iaf inte heller visar vägen bakåt.
Det trial-and-error du pratar om kommer ju gälla både inåt och nedåt, om man inte har tur och hästen fattar den ena varianten först och man illa kvickt plockar bort hjälptygeln efter det. Gambling inom hästutbildning har nog aldrig varit någon bra idé.

Om en gummisnodd används korrekt ska den ju få hästen att söka sig framåt-neråt med nosen.
Tar den in nosen mellan frambenen är den för hårt spänd.

Nu menar jag givetvis inte nödvändigtvis inåt som i nosen mellan frambenen. Utan inåt som i triggar till att söka sig innanför lod. Även i låg form är det o-bra i längden. Det är framåt som är svårt att få hästen söka sig, därför ser jag allt som motverkar det som negativt. Nedåt är busenkelt - martingal, eller få hästen slappna av bättre.

Jo alla tycker vi olika om saker och ting och det som inte fungerar för dig kanske fungerar jätte bra för mig. Jag vill att min häst ska söka sig framåt och nedåt inte inåt och det resultatet har jag i allafall nått. och som jag tidigare skrev tidigare det är inget man skall använda dagligen ej heller hela ridpass. Och inte av någon som inte har kunskapen att kunna se om hästen bär sig eller ej.

Hjälptyglar kan antingen bli en hjälp men kan också leda rakt till ett helvete. Gummisnodd kan anses snällare än graman etc, men eftersom ryttaren inte kan ge beröm så lätt så blir det mer en negativupplevelse än posetiv. Är hästen spänd och "stjärnkikare" så kan en martingal hjälpa, men det viktigaste är mjuk ridning och jobba mycket mer med ben och sits än händerna. Graman skulle jag inte rekomendera om man inte är extremt duktig och använder det med samråd av tränare (och helst endast under träningspass).

Jag har en kompis som jag undrar över,
Hennes häst är jätte het och nu har hon kommit på att hon är mkt lättare att rida och ingen stötig trav hon känner att hästen bär m ryggen

frågan är kan man rida m gummi snodd ganska ofta ??
hon rider endast på skogs vägar:confused:

En 'sån' tjej finns det hemma också, hon rider med halsförlängaren förjämnan (om hon inte är ute på nå barbacka- äventyr... ). Hon tycker att häststackarn går fint (dess värre finns det ju inga speglar i skogen), det jag (och alla andra) ser är en häst som tvingas böja halsen trots att hon inte vill/kan/whatever. Hon spänner sig och spjärnar emot, men ryttaren tycker säkert hon har himla bra kontroll eftersom hästen inte har mkt att säga till om längre, förr skenade hon ist, nu är hon totalt kuvad... Känns lite bittert då det var en så himla fin häst när dom köpte henne! Och nu är det bara åt pipsvängen med allt, hennes fina hull är borta, korset är spikrakt, hon går som jag-vet-inte-vad osv...:cry:
Så halsförlängare har jag inte mkt för öht. Sett många som använt dom men ungefär lika många hästar som bara spänner sig och går emot, och då kommer ryggproblemen som ett brev på posten. Men under tiden är ju hästarna lättare att rida tack vare det nedtvingade huvudet. Använder graman på min som nödbroms ibland av just den anledningen, får jag bara ned huvudet hennes så har hon inte så mkt att säga till om, men inte jobbar hon som hon ska för det.

Hua vad långt och konstigt detta vart i slutändan :crazy: Känslorna skenar med mig lite. ;)

jag skulle aldrig använda graman/snodd/liknande för jag skulle säkert göra det fel. Tränar mkt dressyr istället :)

Du får först tänka efter om hästen behöver gummisnodden för att den är het, visst, en gummisnodd ger dig en häst som går med huvudet böjt, men det ska vara ett hjälpmedel , ingen åtgärd.

Precis som Lakrits säger så måste din kompis jobba fram den här "känslan" av att hästen blir lugnare och med avslappnad UTAN att tvinga ner hästen, det är både nyttigare för ryttare och häst när den där härliga harmonin med hästen man får när allt funkar som det ska kommer!
Så be din kompis fortsätta jobba med formen, för att bara sätta på en gummisnodd, gör inte att hästen bär upp ryggen ärligt, den skjuts väl upp en aning när huvudet böjs neråt, men detta ska somsagt kunna funka utan gummisnodd efter en del träning om hästen är så het som du säger:bump:

Rebecca-M

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 193
Senast: Idaw83
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: yamyam
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
970
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 625
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka