Rida med gummisnodd

J

jojjogalopp

Jag har en kompis som jag undrar över,
Hennes häst är jätte het och nu har hon kommit på att hon är mkt lättare att rida och ingen stötig trav hon känner att hästen bär m ryggen

frågan är kan man rida m gummi snodd ganska ofta ??
hon rider endast på skogs vägar:confused:

Sv: Rida med gummisnodd

Varför inte graman som går att lätta på? Läs alla graman-trådar så kanske du blir klokare:idea:. Det är ju lite samma princip.

Bär med ryggen? Hästen arbetar knappast med bakben och rygg med hjälp av en snodd.

Nej men hon menar att hästen käns mer rak och mkt finare vad det en kan bero på,det vet inte jag men någon karnse kan utala sig
varför har man en snodd.
Lika på ridskolan har dem tre hästar som går med snodd och reält nerböjda,
kan det ska min väns häst att hon ridet med snodd
vad är det för skillnad på graman och snodd Hjälper till med???

Vår shettis går med snodd när barnen rider själv i paddocken.

Den är så spänd (eller icke-spänd) att den inte inverkar när han har huvudet "normalt". Det han gör och varför jag vill ha snodd när barnen rider är att han kör upp huvudet och sticker iväg i sin "travar-trav" och där är han skitstark och rätt opåverkbar. Han kan mao inte köra upp huvudet.

En martingal skulle förhindra detta också, men det finns inga så små som passar vår lurv. Jag tycker snodden funkar alldeles utmärkt! Han slappnar av bra med den faktiskt och tycks trivas när han hittar ridhästformen mer än travhästform.

Ja hon säjer ju även det att hästen käns mer avslapnad

skillnaden mellan gummisnodd och graman är väldigt stor då gramanen kan regleras av ryttaren vilket inte snodden kan.

jag har aldrig på sett en häst med tillräckligt lång snodd, utan då hästen blir trött/behöver eftergift så får den det genom att knäcka av och gå under handen vilket resulterar till att hästen blir en damcykel.

gramanen är svår att rida på och man bör inte exprimentera själv utan hjälp om man inte lärt sig först, ett alternativ till gramanen kan vara thidemantygel som även den kan regleras av ryttaren (går att ge eftergift på)

Dum fråga kanske... men graman, det är när man har 2 tyglar? Den vanliga + själva gramantygeln, eller hur? Jag har aldrig ridit med detta, men jag tycker det borde vara väldigt rörigt att hålla reda på båda tyglarna samtidigt. Tror inte jag hade klarat av det alls.

Gummisnodd rider jag däremot med de flesta gångerna på ridskolan. Beror på vilken häst man har, för vissa går för det mesta med snodd, och andra inte. Vet inte riktigt vad som avgör om de ska gå med snodd eller ej, men antar att det har att göra med att de "går" bättre med än utan. Om det sen är för att underlätta för en ryttare som inte klarar att få hästen att gå på tygeln utan hjälp eller för att det faktiskt är bättre för hästen, det vet jag inte.

gramantyglen är en extra tygel som löper antingen mellan frambenen från gjorden, genom bettringarna till handen eller från sidan/gjorden genom bettringarna till handen, beroende på varför den används. eftersom det är en "separat" tygel så styr ryttaren eftergiften. det är som med allt annat, lätt när man väl lärt sig

thidemantygel är som en martingal men istället för ringar som tyglarna löper igenom så går den genom bettringarna och fästes i ringarna på tillhörande tyglar. även där styr ryttaren eftergiften.

gummisnodden verkar för att få hästen att kröka på nacken och inte gå högt med huvudet. eftergift får hästen genom att vika in nosen mot bringan, dvs. "knäcka av" och "ljuga" inget som ryttaren kan påverka från ryggen

Senast ändrad av en moderator:

Om hon rider den i en lägre form kommer hästen bära sig bättre med ryggen än vad den gör med en gramman/snodd. Jag antar att hon ridit hästen så den jobbat med ryggen innan, så hon känt att ryggen arbetat på hästen. Tror att hon kanske behöver lugna ner hästen lite för att få den att slappna av och jobba med ryggen.

Tyvärr är det oftast så att man får en felaktig känsla av att hästen "går mjukare" och "använder ryggen" m.m. för att den knäpper av.
Den kan välva ryggen bättre (ländryggen) MEN slita desto mer på framdelen för att manken inte kommer upp.

Både gummisnodd och graman (och de flesta hjälptyglar för den delen) är oftast snarare stjälptyglar än hjälptyglar (ibland bokstavligt talat! :crazy: ) för att hästen lär sig att ge efter genom att flexa nacken inåt. Om hästen flexar nacken inåt i kombination med att man ändå inte kommer åt hela överlinjen/vinklingen bak så är det stor risk att det blir en ovana - hästen flexar för mycket inåt när man väl vill lära den "riktig" samling för att det är lättare att gå med nosen innanför. Det är grymt mycket svårare att rida fram nosen i det läget än att rida ihop en lång och fri häst. Eftersom det är nog lätt hänt att få en häst som hamnar innanför lod UTAN hjälptyglar känns det som en senväg att förstärka det ytterligare med hjälptyglar som inverkar bakåt/nedåt.

Skadligt? Ja, faktiskt eftersom hästen kommer belasta framdelen mer än om den hade gått i en fri form.

Jag tror inte hjälptyglar är nån egentlig hjälp. Personen behöver lära sig hur man rider utan hjälptyglar med hjälp av tränare.
Rider hon enbart i skogen kommer hon få mer ut att gå ut på småstigar, klättra uppför backar, gå i mossa, över stockar mm mm mm. Bygger bra muskler och får hästen att tänka på vart den sätter fötterna! :d
Det kommer ge hållbarare häst!

När din kompis vill rida dressyr, är mitt tips att lämna snodden hemma och be en tränare eller duktig ryttare om hjälp så kommer hon utvecklas!

Gummisnodd KAN vara ett bra "verktyg" om man vet hur man ska använda den och att man kan känna skillnad på om hästen "knäcker av" eller verkligen arbetar.

Det som din vän känner, så ska det kännas utan gummisnodd. Att den också känns mera avslappnad och inte lika framåt beror på att den får "hjälp" (eller tvingas) att gå i form vilket också innebär att den utsöndrar endorfiner (tror jag det heter) vilket gör hästen avslappnad.

Jag är ingen förespråkare av hjälptyglar överhuvudtaget och tycker nog att din vän ska försöka få sin häst att hitta en form utan gummisnodd.
Lära hästen att få in bakbenen under sig, få upp ryggen och bli avslappnad.

Om man väljer att rida med gummisnodd så löser det inga problem. Även om hästen går bra med den så kvarstår ju problemen när man tar av den. Går då hästen bra med snodd så väljer man kanske att rida med den alldeles för mycket bara för att man tycker att det går bra, det är inget bra mål.

En gummisnodd låter heller inte hästen få vila/sträcka ut om den behöver det och då blir resultatet att den knäcker av. Detta lär sig hästen väldigt, väldigt lätt och kan så småningom tyckas gå i form fast den i själva verket inte jobbar ett skit.

Nej...av med den och jobba fram en form naturligt i stället, det ger så mycket mer.
De gånger jag kan tycka det är ok med snodd är på en häst som redan har hittat en form och som man longerar eller dyl.

ot*

"De gånger jag kan tycka det är ok med snodd är på en häst som redan hittat en form och som man longerar eller dyl."

Och vad är det för mening att sätta på en snodd på en häst som kan hitta formen själv?

Jag tycker att man kan rida med snodd ibland, på vissa hästar. Och alla hjälptyglar gör inte att hästen går sämre. Kände en häst som drog upp huvudet så mycket att hon fick ont i ryggen. Men snodd, eller någon annan hjälptygel gick hon mycket bättre och fick inte ont i ryggen alls. Ska tillägga att hon var inte så mycket riden och att dom ej rider med snodd nu.

(svarar ingen speciell, tryckte bara på någon svarsknapp. är ej så insatt i buke än:angel:)

ot*

"De gånger jag kan tycka det är ok med snodd är på en häst som redan hittat en form och som man longerar eller dyl."

Och vad är det för mening att sätta på en snodd på en häst som kan hitta formen själv?

På ett eller annat sätt så behöver ju hästen ha lite hjälp att hitta formen, att man visar hur man vill att den ska gå. Den höjjer ju inte ryggen så fort du sitter upp den.
Om man då longerar tex. så visar du vägen med hjälp av snodden eftersom du inte kan påverka så mycket själv från marken.

En häst som har hittat sin form behöver inte leta efter den speciellt länge och den slappnar av fortare. Snodden finns då där bara som en påminnelse.

Senast ändrad:

Jag tycker att man kan rida med snodd ibland, på vissa hästar. Och alla hjälptyglar gör inte att hästen går sämre. Kände en häst som drog upp huvudet så mycket att hon fick ont i ryggen. Men snodd, eller någon annan hjälptygel gick hon mycket bättre och fick inte ont i ryggen alls. Ska tillägga att hon var inte så mycket riden och att dom ej rider med snodd nu.

(svarar ingen speciell, tryckte bara på någon svarsknapp. är ej så insatt i buke än:angel:)

Risken med det (förutom att det ur hållbarhetsaspekt är värdelöst när det inte är hela överlinjen som längs) är att ländryggen t o m blir "överstretchad". Vet inte hur mycket forskning det finns bakom det iofs.
I det exempel du skriver använder man martingal. Inte snodd.

Det enda exempel jag själv tycker är okej att använda snodd är om det är en häst med historik att vara väldigt "svår" och ryttaren t ex inte våga rida ut utan snodd/graman, hellre det liksom än att hästen aldrig får komma ut. Det optimala är även där att försöka lösa grundproblemet, men egna mentala grejer kan ta lång tid/vara svårt att lösa.

Senast ändrad:

har ridit med gummisnodd på min förra häst några ggr, men han knäppte ofta av i nacken, och man kände att han blev mkt stelare i nacken att ställa mm.
Har aldrig ridit på graman, men tror oftast hjälptyglarna inte hjälper så mkt... Man ska nog vara väldigt duktig för att kunna rida rätt med dom, och är man så duktig borde man kanske inte behöva dem egentligen...
Kan inte din kompis prova tömköra istället ?

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 193
Senast: Idaw83
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: yamyam
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
970
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 625
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka