Rida med en "handhäst"

Sv: Rida med en "handhäst"

Han tror inte att han jobbar fullt ut eftersom han inte är "arbetsklädd" och du inte helt rår på honom. Alltså passar han på att ge polarn betalt för gammal ost när polarn är upptagen och "handikappad" av träns och ryttare.

Det är ett slags rangstrid om tätpositionen, inte bara vem som är först utan lite vanligt rangtjafs om vem som är BÄST.

Sånt där vänjer sig handhästar snabbt av med om de får gå ett pass bredvid min Svarten :devil: :idea: eftersom de då tämligen snabbt förstår att de blir av med mulen om de försöker något dylikt :cool:

Annars om du inte har en ridhäst som snabbt sätter på plats så får du vara blixtsnabb med spöet.

Även handhästen måste vara inställd på "arbetsläge". Och DU ska vara högst i rang ;)

Haaa arbetsklädd det var det bästa någon har sagt på länge fick mig ett gott skratt :)

När han nafsad den andra häste behöde jag bara titta på honom så förstod han att det var fel. Det känns som om det är så som du beskriver.

Tack för svaret

Såhär ser det ut när jag rider med shettisen som handhäst..
Jag har grimma och longerlina.
Rider jag i westernsadeln så gör jag en säkerhetsknut runt hornet bara=)

Ridbilder5maj06050.jpg

gu vilken rolig tråd....håller på att försöka få min ridhäst gå med en annan häst som handhäst..min häst är lydig och snäll men blir väldigt rädd och stressad om jag börjar skälla på den andra, MKT okänsliga ångvälten brevid...har man väl börjat trava så vill den okänsliga hästen springa och bita mig och hästen jag sitter på och ryter jag till så blir ridhästen rädd och tror jag menar honom så det är liiiiiiite svårt...måste få hyffs på handhästen men huuuur?

Kan du inte byta och ta den snälla hästen som handhäst?
Så har jag gjort med mina när det varit möjligt;)

jo det låter ju mkt vettigare, finns bara en hake....den snälla hästen har inte lärt sig riktigt vart han ska hålla sig(för det mest skitlångt bak så man inte kan driva på honom) Och den dumma hästen bockar, speciellt om en annan häst ligger brevid haha...så jag har lite problem.

Får jag bara hojta lite pinsamt här.
Jag skulle aldrig våga ha en shettis i den positionen, med en stor häst som ridhäst. Shettisar är jag mycket noggranna med att de ska gå precis bredvid foten. De är annars så lagom "skadehöjd" både för en bakbensspark rätt i huvudet (när de är för långt bak, och sparkar på huvudet är INTE roliga om de tar på fel ställe) eller en frambensspark rätt i ryggen (när de är för långt fram, minst lika okul med sparkar rätt över ryggraden).

Jag skulle rekomendera att använda en repgrimma när du har handhäst. Efter som att du då på ett annat vis kan kontrolera din handhäst. Om din handhäst skulle få för sig att dra i väg kan du hindra det bättre med en repgrimma, för om du istället skulle ha träns på handhästen finns risken att du drar sönder hästens mun. Dessutom kan du i jämförelse med en vanlig grimma hålla i mot mer och på ett skadefritt sätt. Skulle även rekomendera att byta sida på handhästen efter ca. halva ritten efter som att hästen går lite ställd mot din ridhäst hela tiden :)

första gången jag red med handhäst var när min tränare ville att jag skulle motionera hennes hästar, så jag red på hennes vanliga häst och hade hennes sm/tävlings häst som handhäst. Det var lite nervöst de första stegen efter som att jag inte riktigt visste hur jag skulle göra (även fast hon förklarat) men samtidigt känndes det kul eftersom att hon vågade släppa iväg mig med sina tävlingshästar :D som tur var är hennes hästar vana att gå som handhäst, och då var som änglar även fast de inte riktigt kännde mig! :) Så nu får jag ofta ta med hennes hästar ut i skogen när hon inte har tid:D

tack för tipset=)
första gången jag red med handhäst va det min tränare som drog iväg mej med hennes 2 vana hästar, red på den ena och hade den andra brevid varpå en annan ung täningshäst satt fast i min handhäst...så jag hade alltså 2 handhästar första gången jag testadet det...och inte nog med det....vi red en långritt haha....men det var riktigt jäkla kul...på hemvägen galopperade jag först och alla 3 va typ i bredd och jag kunde bara säga....såja killar nu saktar vi av så lyssnade alla perfekt...riktigt kul.
och då hade vi repgrimma på dom men de hade även träns(den handhäst jag höll i) så det blev ju att jag höll i tränser då har man ju mer koll men jag förstår det du menar med att de kan slita sönder munnen de tär jag med rädd för.

men jag kan säga det att den jobbiga hästen jag försöker ha som handhäst, skulle jag inte ha träns på honom så skulle jag inte ha ett skit att säga till om tyvärr så allt handlar om att han är så jäkla envis och dominant den killen.....
han vägrar lyssna....men sen har ja inte haft han så länge heller ska nog testa snart igen att ha han som handhäst.

har kört med den duktga hästen rätt mkt och låtit den andra spinga bakom vagnen och det går ju jättebra men den jobbiga hästen vill alltid springa och bita i sittsarna på vagnen haha...han tycker de går för sakta.

jag håller med dej.....jätteviktigt att man lär hästen att den ska gå med nosen vid stigbygeln ungefär.

så som shettisen går går min snälla häst när han e handhäst och det vill inte jag för då kan ja inte driva på honom + att han bara vill lägga sej bakom ridhästen.

när de går så så är det lättast att nån annan rider/går brevid och petar på handhästen så den lär sej vart den ska hålla position.

Han tror inte att han jobbar fullt ut eftersom han inte är "arbetsklädd" och du inte helt rår på honom. Alltså passar han på att ge polarn betalt för gammal ost när polarn är upptagen och "handikappad" av träns och ryttare.

Det är ett slags rangstrid om tätpositionen, inte bara vem som är först utan lite vanligt rangtjafs om vem som är BÄST.

Sånt där vänjer sig handhästar snabbt av med om de får gå ett pass bredvid min Svarten :devil: :idea: eftersom de då tämligen snabbt förstår att de blir av med mulen om de försöker något dylikt :cool:

Annars om du inte har en ridhäst som snabbt sätter på plats så får du vara blixtsnabb med spöet.

Även handhästen måste vara inställd på "arbetsläge". Och DU ska vara högst i rang ;)

Precis så har jag det också! Om yngsta hästen går som handhäst till äldsta stoet (tillika mamma), så är hon som ett ljus, man märker inte att hon är med ens. Om hon däremot går som handhäst till valacken (tillika storebror) så blir det lite mer kamp. Hon är högre än honom i rang och vill inte alltid acceptera att han ska gå strax före henne utan blir då mopsig och ska nafsa honom i bringan. Fast oftast räcker det att jag med rösten säger åt henne på skarpen så ger hon sig, åtminstone när jag bara har en handhäst. Har jag båda de yngre som handhästar går hon ytterst och jag får vifta lite lätt med pisken för att hon ska skärpa sig.

Men attans så kul det är att rida med handhäst! Och så nyttigt! Yngsta stoet är på en första träning inför en eventuell avelsvisning i vår, och tränaren säger att det märks att hon gått mycket som handhäst då hon är fullt träningsbar både konditionsmässigt och styrkemässigt. Och det känns ju skönt för en annan att man slipper betala dyra pengar för grundläggande träning som man kan göra själv...

Hur gammal bör en unghäst vara innan den kan börja gå med som handhäst?

När de börjar tränas är det rätt lagom att ha med dem som handhäst..

Träns eller repgrimma är bra vid handhäst, själv föredrar jag träns.

Har inte ridit med handhäst på länge nu, men som mest har jag haft fyra handhästar, då skulle vi hämta hem dem från en tur som slutade vid en golfbana.. Lite trixit att ha fyra handhästar om en av dom inte riktigt fattar att dom skall röra på sig...

Jag hade min åring som handshäst någon dag i veckan i en 3-4 veckor. Hon fick en patellauphakning och vet rådde mig att promenera med henne mkt i backar, tyvärr har jag själv ett knä som inte riktigt fixar sådan belastning så jag red istället med henne. Hon tyckte det var superkul! Slutade pga att min ridhäst, som den gentleman han är såklart ställde upp och bet ihop, tyckte det var väldigt obehagligt. Hon fick inte någon fler upphakning heller så det var inget jag ville fortsätta kräva av min ridhäst i onödan.

Det man får tänka på är ju att anpassa sig efter hur gammal handshästen är, med min åring räckte det gott om vi var ute i 10 minuter, sen var hon full i skallen. Hon visade tydligt när hon inte orkade mer, och jag hade en så bra runda så vi var alltid nästan hemma när hon började mattas av.

Viktigt att hæsten du rider ær trygg.

Jag kanske inte borde skriva det, det sæger nog sig sjælv, att en unghæst som går som handhæst tar djupt intryck av den ældre som du rider. Skjøldur har haft med sig Emil, en ung travarnordis, med gott resulutat. Skjøldur ær kørd och har lært sig røststyning bra,
høger, vænster, sakta... Eftersom han lyder dom dær orden och vikthjælper så kan man hålla unghæsten med båda hænderna om det behøvs och ha i stort sett all uppmærksamhet på den. Efter ett tag har ungen också lært sig lite svenska...

Jag har en D-ponny (Mini, valack) som jag har haft i C. två månader. Vad jag vet har han aldrig blivit riden med en handhäst, men jag vet inte. Sen har mamma en treårig hingst (Domino), som verkligen ALDRIG har varit handhäst. Dem här två hästarna är jättebra kompisar, och jag hade gärna viljat rida på Mini och ha Domino som handhäst, just därför att Domino hade behövt bli lite mer hanterad med komadon och så, nu när han ska ridas in. Domino är väldigt busig av sig, specielt när man rider i trav och så, eftersom han tror att man ska busa (jag har ridit på ridbana med Domino lös när jag red på min gammla B-ponny) och Mini är rätt så lugn av sig, men jag tror att Dominos bushumör smittas över på mini...:bump:

Jag har aldrig ridit med handhäst (Är tolv år), men som sagt hade viljat göra det med dessa två och nu undrar jag hur ska jag göra? Vad ska Domino ha för utrustning OSV.:confused::confused::confused:

Härliga bilder!! :love:
Särskilt den uppifrån!
Har kommit av mig lite med handhästandet sedan unghästen blev inriden, hade glömt hur härligt det är att ha två raggisar med sig ut! :love:

Jag har en fråga handhästen brukar bita den häst jag rider men bara när han tror att jag inte ser, någon som vet varför? Han ser inte så arg ut när han gör det....

Lycka till

Vår unghäst brukar göra så när han vill få lite mer fart på ridhästen, eller om vi busgalopperat och saktar av så vill han busa mer, och biter då ridhästen i ansiktet :crazy:
Vi har tränat en del och sista gångerna har han inte bitit så farligt, men det gäller att visa att jag håller ett getöga på honom :love:

Du har ju fått så bra råd så jag slänger väl in en fråga själv.:angel:

Jag rider ibland med Dorri som handhäst eftersom det känns enklast;
han har ju sadeltvång och kan vara knepig precis när jag sitter upp,
därför känns det också bra att han får jobba lite utan ryttare.
Normalt sett har han mest framåtbjudning i skritten, men som handhäst blir han rena slöfocken. Är det för att han är ranghög? Har undrat om han tycker att det minsann är Kristall som borde gå brevid, och ni verkar ju ha mycket erfarenheter så vad tror ni?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 375
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar