Rida med diskbråck?

F

foldar

Har just fått diagnos 5 diskbråck i ländryggen. Operation inom en månad. Hur lång tid måste man avhålla sig från ridning? Kan man säkert rida efter konvalecenstiden? Snälla, jag har lite panik för detta. Har ni någon erfarenhet? Både positivt och negativt är välkommet.

Sv: Rida med diskbråck?

Min kompis har diskbrock men hon kommer inte att behöva operera sej på ett tag förhoppningsvis.
Hon rider 2-3 ggr i veckan och enligtläkarna är det jätte bra träning för ryggen (ingen nyhetet ridning är ju den bästa träningen op alla sättochvis :D ) men hon måste sitta extra rak i ryggen och undvika ifrivilliga avsittningar :D Men annars ska det bara vara nyttigt för henne men jag vet inte hur det är med dej det vekar lite mer omfattande om du ska operera dej.

Krya på dej :bump:

Jag kan knappt gå nu, så det finns inte ens på kartan att försöka ta mig upp på en häst tyvärr. Inget jag längtar mer efter i hela världen...

Mest troligt, minst 6 månader. Brukar vara gängse rekommendation för diskbrock. Nu har du ju 5 st, så ev kan det bli längre avhållsamhet som gäller.:crazy:

Oj,stackars dig:cry: Vet hur jobbigt du har det nu för jag har/haft diskbråck som troligen självläkt nu så jag slipper operation i dagsläget iaf.
Det började för ett år sedan med ryggskott,sedan fram till sommaren hade jag bara lite ont,red och höll igång som vanligt.I juli upptäckte vi att jag var alldeles sned i kroppen.Fick sedan tid till röntgen i sep som visade stort diskbråck samt att det klämde på nerver därav smärtan i högerbenet och detta hade resulterat i att jag blivit sned.
Hela sep och oktober var hemsk:crazy: Hade så ont att jag knappt kunde gå.I början på nov klarade jag av att gå liite mer och nu har jag börjat jobba 1,5 tim/dag och skrittat igång min häst:)
Men jag måste ta det lugnt ett tag till för jag har svårt att böja mig ned men rörligheten kommer väl tillbaka så småningom.
Så när du kan börja rida igen törs jag inte svara på:confused:

Men bit ihop och håll ut,kan kännas jobbigt när man har sådär jätteont.Jag törs ju inte rida som vanligt ännu,kliver upp från en pall och när jag ska av brukar jag hålla i stiglädret på andra sidan och glida ned lååångsamt,fötterna måste sakta landa på marken annars gör det svinont i ryggen.Dessutom ska pållan skrittas igång så vi får ta det lugnt båda två.

Lycka till:)

Vad är det för operation du ska göra?
Min svärmor har operarat sina diskar, de satte in diskproteser på henne. Som inte vart särskilt lyckat. Hennes höft har förvridigt sig 3,5 cm och det finns ingenting dom kan göra. Du får gärna pm:a mig om vart du ska operera dig, så kan du få prata med henne (min svärmor). Hon bor i sthlm och du ska nog antagligen operera dig på samma sjukhus som hon. Hon ångrar sig verkligen att hon gjorde operationen då hon vart mycket sämre. (och hon är inte ensam om det) Tycker verkligen att du borde prata med henne.

LOF

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick diskbråck för 2,5 månad sedan och åkte in på sjukhus där jag låg i några dygn, men pga lite läkarstrul har det dröjt med röntgen osv(fanns ingen MR på det sjukhuset).
Jag har haft jätteont, knappt kunnat gå, så att rida är en omöjlighet, dessutom tappat känsel stora delar av vänster ben och fot. Blev röntgad igår och det var ett stort diskbråck, och nu kommer jag att opereras lite halvakut, troligen nästa vecka antingen i sundsvall el umeå.
Tyvärr har ingen vågat säga hur länge jag måste vänta med ridningen, men det verkar som runt 5-6 månader. Jag som har unghästar kan ju heller inte vara säker på att jag inte faller av, så jag tänker inte chansa. Hellre låta bli att rida i ett halvår, än att inte kunna rida alls tänker jag.

Lycka till.

Hur får man diskbråck egentligen? Är det en förslitning eller är det pga av slag eller fall? Verkar vara många som har det..

Hur får man diskbråck egentligen? Är det en förslitning eller är det pga av slag eller fall? Verkar vara många som har det..

Diskbråck kan uppstå pga av olika orsaker, förslitning är en men även trauma skador. Jag har diskbråck på 3 olika ställen, ett i nacken som jag fick opererat för nästan 10 år sedan men kvar finns diskbråck i bröstryggen samt ländryggen som jag lever med fn. Mina har förmodligen uppstått pga ren förslitning, men jag kan även misstänka att det finns gamla skador i botten som en del orsak också.

Det är så olika hur våra kroppar läker och fungerar.
Det är så olika var dessa diskbråck sitter så det finns inget rätt eller fel svar.
Många mår mycket bättre av att rida om de har olika typer av ryggproblem. Det finns flera sjukgymnaster som förespråkar ridning.
Nu kanske du inte kommer att kunna rida som förr, åtminstone inte på ett bra tag och vissa saker bör man undvika beroende på vilken operation du ska göra.
Många upplever att det är lättare att rida i en viss typ av sadlar efter en disk operation. Alltså djupa dressyrsadlar eller de spanska sadlarna med bra stöd.

Hoppas allt kommer att gå bra för dig. Lycka till med operationen och glöm inte allt annat man kan göra med våra vänner :idea: Jag tänker börja köra när min häst är ok igen.

Frågar dig eftersom du verkar veta lite om detta.

Läkaren sa att det tar några månader till ett halvår innan man kan rida igen, men frågan är vad "rida" innebär för en läkare?
Det är ju ganska stor skillnad att rida ut på en snäll och välutbildad häst några dagar i veckan, mot att rida/tävla unghästar (kanske rida några hästar/dag) ca 6 dagar i veckan. Mitt mål är att kunna rida 2 av mina hästar (unghästar/tävlingshäst hopp) i maj-juni.
Tycker du att det verkar troligt att jag kommer att kunna det om min operation går bra (ska opereras nu om ngn vecka)? Jag vet att det är olika men rent generellt vad tror du?
Vill så gärna börja rida igen, iaf en häst.....

Jag skulle inte chansa på så osäkra kort som unga hästar det första, även om ridning är som att cykla så behöver man bli lite varm i kläderna igen. Jag började lugnt med vår snälla gentleman hemma, men kunde sen öka successivt i en ganska rask takt. MEN jag har aldrig återhämtat mig fullt ut efter nackoperationen, och jag kom att rida mindre än mot tidigare.:crazy:

Jag har ju bara snälla unghästar så inte kommer jag att ramla av:angel:
Nej, men allvarligt talat så tänker jag mer på själva slitaget det blir av ridningen snarare än olycksrisken, när man hanterar unghästar/hingstar dagligen så är skaderisken liksom alltid där hur man än gör. Men det jag funderar på är, orkar kroppen (ryggen, i mitt fall ländryggen) rida ex 2 hästar/dag 5-6 ggr /vecka efter 6 månader tror du?
Nog kan jag börja lugnt med ngn av mina andra hästar men det är ju inte dom som behöver ridas, jag vill rida småttingarna;)

Mycket svårt att svara på, men du kommer automatiskt att ha en inneboende skyddande spärr även om dina hästar är snälla.
Om du klarar av att rida lika mycket som tidigare, är nog målet. Sen händer det ibland att man inte blir som man tänkts sig. Men det tycker jag att framtiden får utvisa, man ska inte gå in i operation med negativa vibbar för det påverkar läknings processen i allra högsta grad och man vill ju ha ut så mycket det bara är möjligt av det här. Eller hur.:)
Lycka till förresten.

Tror att du behöver få en positiv bild av det.
Fick diskbråk för 6 år sedan och var i stortsätt sängliggande i 5 mån innan jag fick tid för operation. Hade också känselnedsättningar i vänster ben och svaga reflexer ( mitt satt mellan de två sista kotorna i ländryggen) Jag var bara 20 år när jag fick mitt, så utslitet verkar ju konstigt, heller ingen läkare som kunnat säga varför jag fick det.
Blev efter operationen snabbt mkt bättre, gick hos sjukgymnast framförallt för att träna upp benet och styrkan i ryggen. Efter 8 veckor satt jag på häst igen, och började väldigt lugnt...
Idag 5 år senare är jag fullt ridbar om än lite försvagat vänsterben men så länge man är medveten om det, så kan man bara jobba på det.

Lycka till

Tack!
Man lever ju på hoppet, jag är ju bara 29 år och är inte redo att lägga ner mitt liv riktigt än:angel:
Utan operation känns det dock som om jag skulle kunna kasta in handduken, det här är det värsta jag varit med om.

Tänkte bara berätta att jag fått op-tid nu, ska in på måndag:banana::banana::banana:
Enligt op-läkaren så är jag sen sjukskriven i ca 6 veckor och efter det kan man börja ta tag i sitt liv igen, han ville dock inte säga hur länge jag skulle låta bli att rida, men det lät som att man bör vänta ganska länge......
Men som man brukar säga, den som väntar på nåt gott.......

Lycka till med operationen:) Är så glad att mitt läkt och att jag slipper operation.Men man bör nog ta det lugnt ett tag till ännu.
Låt det ta sin tid,tyckte själv det kändes hopplöst ett tag och att det skulle dröja evigheter innan jag kunde rida igen,men tiden går ju rätt fort ändå.

Ska in i dag och operera mitt diskbråck. Har ett mellan L5-S1 som ställer till problem, medan det andra mellan L4-L5 känns inte.
Har inte hunnit att fråga läkaren hur lång tid man inte får rida på. Fick reda på i tisdags att jag ska in i dag. Så jag glömde bort alla bra frågor som man hade.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Hjälp världen rasar Har fått ett diskbråck och världen rasar samman ingen ridning under den närmaste framtiden. Min häst och att få...
Svar
7
· Visningar
1 462
Senast: Nicenluc
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV