Rida med diskbråck?

Sv: Rida med diskbråck?

Har haft diskbråck mellan L4 och L5, fruktansvärt smärtsamt. Var sängliggande och fick starka doser morfin i nästan 1 år innan operationen. Trodde inte jag skulle kunna gå eller rida mer i mitt liv. Hade också känselnedsättning och "sockerdricka" i hela högra benet. Fruktansvärt var det. Efter op fick jag också sjukgymnastik men det hjälpte sådär. Sen var jag med en termin på pilates och efter det är jag verkligen helt bra! Så jag kan rida och göra vad jag vill idag - även om jag är mer rädd om ryggen nu och har slutat bära tunga höbalar på höften och vattenhink i en hand - bär alltid liksidigt idag och med mycket mindre vikt. Lycka till Pm:a om du vill fråga ngt.

Hej på dej och stort lycka till med din operation! Jag är stelopererad i ländryggen och har tyvärr inte blivit bra alls. Vid operation förstördes ländryggsnerven så pass att jag idag har ständiga smärtor, känselbortfall, överkänslighet, kramper, nervsmärtor hela vägen ner i vänster stortå. Jag har dålig styrka och balans i det benet och har blivit snubblig och inskränkt. Jag hade först sex månader efter steloperationen jag inte fick sitta på och sedan försiktig igångsättning med rörelser. Det har dock uppstått så mycket problem efter operationen som jag inte hade innan så ridandet för mig känns hur avlägset som helst, trots att jag opererade mig november 2004 :(. Sakteliga förstår man att hela ens liv är förändrat, det är ett trauma i sig. Det är ju hur som helst inte alla operationer som blir misslyckade och jag hoppas att du blir en av dem som får ett gott liv efter operationen. Det beror också lite på hur ditt diskbråck sitter, om man kan ta det framifrån (verkar bli kortare läktid) och om man kan stoppa in titandiskar direkt på plats. Mitt diskbråck var av knepigare slag och satt dumt till så det blev operation från ryggsidan och med en "metallbur" med benflis i som ersättning. Jag är ändå lyckligt lottad då jag har två hästtokiga döttrar så det finns hästar i mitt liv ändå. Jag klarar skapligt av dagliga rutiner kring dem men bär alltid en inre beredskap på att jag inte av gammal vana ska ge mig in i duster med unghästar, svårlastade hästar o vad det än vara må. Det är ett stort handikapp för en gammal hästbrud som egentligen reagerar instinktivt på gammal rutin. Försöker undvika miljöer där jag kan utsätta mig för "fara". Hör gärna av dej om du vill få mer stöd eller tips!

Och jag har fått tid för op på tisdag. Ska läggas in på måndag och får förhoppningsvis gå hem runt lunch på onsdag. Det är med skräckblandad förtjusning jag gör detta. Är livrädd för sjukhus men kan inte ha det såhär längre. Ska bli skönt att det händer något som förhoppningsvis är positivt.
Tack ALLA för råd och dåd!:bow:

Operationen har gått helt otroligt bra! Är hemma nu två dagar efter op och mår som en prinsessa. All smärta är borta. Har 4-6 veckors läkning och rehab framför mig. Kan verkligen rekommendera den Rygg....kliniken i mälardalen som jag var på. Supertrevligt och proffsigt.

Men vad kul att operationen gick bra! Var rädd om ryggen framöver också.Det tänker jag vara då jag ALDRIG mer vill ha diskbråck,fy vad hemskt det varit i höstas:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Hjälp världen rasar Har fått ett diskbråck och världen rasar samman ingen ridning under den närmaste framtiden. Min häst och att få...
Svar
7
· Visningar
1 462
Senast: Nicenluc
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV