Rida Löst

Sv: Rida Löst

Tack för svaren.
Får nog ta och undersöka det där med sadeln ändå då. Fast hon sprang likadant under provridningen, vid köpet, med helt annan sadel (dressyr). Värst sprang hon med de förra ägarna, tihi:devil:. Känns lite som att hon har dåliga erfarenheter av illasittande utrustning alternativt för mkt slit och pisk från forna ägare.
Plockar jag bara bort alla tillbehör går hon som en fjäril fram. :love:
Nu föredrar jag ju helt klart att rida barbacka på henne ändå. Känner mig 100% trygg, så för min del gör det inget. Men när vi åker på träning/clinic kommer de undra varför vi är nakna...:D
Finns det någon risk med att rida utan sadel så gott som varje dag? Tänker att det inte blir något tryckutjämnande mellan mig och hästen (inte för att jag väger så mkt...).

Jag tränar mycket på att få fram något slag av en balanserad form när jag rider utan tränset, men det fungerar långt ifrån hela tiden. Mest i korta sekvenser som vi kan hitta bärigheten riktigt bra!

Men öva mycket tempoväxlingar, serpentinbågar, åttvolter, sidovärtsrörelser och dylikt. Då tränar du samtidigt mycket på halvhalter, och på att länga respektiva korta upp steget. Sök mer efter balansen, och träna i ett lågt tempo som ni båda behärskar. När du och hästen är i balans har ni all möjlighet att börja jobba på bärigheten, men jag tror att det är svårt att göra detta innan ekipaget är balanserat:D
Mer info: www.magiccinderella.webs.com

Så kan de säkert vara, de skadar ju inte att kolla iaf, men annars hade jag nog försökt vänja in de lite, utan några som helst krav i början. Så att hon vänjer sig vid att de inte behöver vara obehagligt med sadel. Sen är de kanske inte så lätt och de kommer säkert ta tid. (Jag gav upp att vänja min häst vid sprayflaska efter att ha tränat i över ett halvår och de blev bara värre, så nu använder jag svamp istället. Dumt att göra sig mer problem än nödvändigt liksom).

Men jag tycker inte alls att ni måste ha sadel på kurser och så. Det gör man ju precis som man känner. När jag red på ridskola red jag ofta barbacka, och de var en del som hängde på. Jag tyckte att många av hästarna där gick bättre utan sadel helt enkelt och då fick jag ut mer av lektionen.
Om du vill ha sadel kan du ju försöka vänja henne, annars skit i de. Om du och hon trivs med att rida barbacka så finns de ju ingen anledning.

Jag tror inte de är så farligt med punkttrycket, men om du vill kan du ju ha en pad eller liknande under, brukar gå bra att fästa med en täckesgjord.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 547
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama