Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men man börjar ju alltid med tölt genom en halvhalt/samling
gejsa skrev:Men först och främst ska hästen ha balans och vara lydig när man tex longerar. Genom att longera och gå ut och gå ger mycket muskler. :
chrysler skrev:Tölt är en väldigt ansträngande gångart som kräver samling, styrka å muskler som är tillräckligt utvecklade, att endast tölta en häst anser jag är direkt skadligt å bidrar till ett kortare liv som ridhäst.
Jag tror också att man faktiskt kan träna bort tex passaktig tölt genom att just tölta, visst är det bra med trav för att stärka det diagonala rörelsemönstret, men man kan ju också träna hästen i tölten och korrigera den mot en fyrtakt, genom halvhalter med sätet, vikthjälper och tex mer drivning, så att den lär sej att flytta mer vikt till bakdelen i tölten.
josse skrev:Att en unghäst väljer tölt istället för trav har nog knappast med lydnad att göra. Däremot om den inte svarar på drivande och förhållnade, men det är ju en annan sak.QUOTE=josse]
Nej men det har jag inte skrivit heller! Förstår inte varför folk ska förvränga mina ord stup i kvarten.
Nej, jag har förstått det. Har också skrivit för ett tag sedan att jag ger mig. Hade hört att det skulle vara bra. Men det var tydligen fel. Hur många ggr ska jag behöva upprepa mig?josse skrev:Tror däremot också att longering är ett bra sätt för hästen att hitta sin balans, lära sej lita på ryttaren, och bli lösgjord, avspänd, vilket är en bra förutsättning för trav.Att därmeot som du föreslog göra halt och fortsätta till hästen "förstår" tror jag inte heller är så lyckat, den kommer bara att tappa framåtandan och lusten och tro att den straffas för att den töltar eller går framåt. Det inte hästen förstår direkt förstår den inte heller egfter upprepningar, då får man pröva ngn annan metod istället.josse skrev:Just det.
.
Moniq skrev:Allra minst kan man säga att så och så tänker jag göra vid inridningen, trots att man inte suttit på hästen än
Det var inte menat som en "pik" till just dig. Hade jag tyckt att du borde "ta åt dig" skulle jag svarat i ett av dina inlägg, annars blir det lätt missförstånd.gejsa skrev:Jag förstår att den piken var till mig.