rida in islänning

Sv: rida in islänning

Tack för att du påpekade det Lobelia!!!

Jag får rysningar när nån nämner samling i samma mening som inridning av unghästar...

Men man börjar ju alltid med tölt genom en halvhalt/samling :smirk:

Men man börjar ju alltid med tölt genom en halvhalt/samling

Självklart, men man måste göra en STOR skillnad på detta.

Unghäst utan tölt och endast diagonala gångarter, här gäller grundläggande träning samt att lära hästen att gå fram med energi. När det finns på plats kan man låta hästen bekanta sig med den laterala gångarten utan att släppa iväg den, förutom att hästen lär sig lite lateral benföring så stärker den även muskler i rygg och bakben genom samlingen.

Unghäst med endast tölt, här rider man grundläggande träning samt lär hästen att gå fram med energi oavsett gångart den väljer. När det sen är klart kan man kanske åka på att tölta vidare ett tag pga pållen inte har balans eller ork för att trava med ryttare på ryggen. Ett bra alternativ är då tömkörning och longering med inriktning på trav och först utan ryttare, sen arbtar man med samma sak fast med ryttare.

Jag är rätt grön på själva inridningsbiten, (har ridit islandshäst i drygt 10år, men mest hyfsat "färdiga" hästar) jobbar nu extra med att rida sex-sju unghästar, varav de flesta från början var grundridna, eller lite mer (någon ganska välutbildad) styrbara och hade 3-4gångarter på plats). Så jag har ju inte jättemycket att jämföra med och kan ibland känna mig lite osäker ibland på hur jag skall rida dem. (Och JA, jag har folk på plats att be om hjälp om jag kör fast. :smirk: )

Men, jag har åsikter :devil: :angel:.
Jag tycker att det verkar vara ett högt krav att ställa att alla unghästar skall klara av att trava med ryttare på från början. Eller?
För mig känns det viktigare att hästen går fram, sen är det skitsamma HUR den första tiden. Och "första tiden" kan vara en ganska lång period om de har dålig balans eller taskig framåtanda (så hastigheten är viktigare än gångartsvalet) eller andra bekymmer. Hellre en lycklig grisepassare första tiden än att jag måste stanna, bromsa och starta om hela tiden och kanske dödar arbetsglädjen.

Den vimsigaste hästen som är minst riden har väldigt lätt för gångarterna men usel balans. Vi splattade omkull i leran häromdagen för hon är så ivrig (och har minst sexton ben). Det går ganska bra att bestämma vilken gångart hon skall ta, men hon är stadigast i tölten och känns verkligen fin som om hon sätter under sig bra (utan att jag behöver inverka nämnvärt på henne :love: ). Hon smider ofta i traven vilket jag tolkar som obalans. Har dock väldigt smidiga rörelser, tom i grisepass tro det eller ej.

Anser du (Crysler) att en sån häst skall travas till varje pris? Skulle du bootsa henne eller träna cavaletti? (Hon är riden några ggr i inhägnad, några ggr handhästad med ryttare, ett par gånger lös med ryttare och och 1gång ensam i skogen)

Nästa exempel är den inbitne grisepassaren som manglade på i pass i alla tempon med och utan studs efter några månaders ridning (ja, ve och fasa :eek: han har grisepassat som en ångvält) nu blivit stark och mycket smidigare, och börjat välja traven av egen fri vilja och NU känns det som läge att träna traven. Hade jag varit duktigare hade jag kanske kunnat få fram den tidigare (Han travade ibland om än fyrtaktigt och osäkert efter någon månads ridning, men det satt LÅNGT inne) Han verkar inte ha tagit skada av att grisepassas så länge. Han har framåtanda är lätt i munnen, går att böja, ställa och flytta sidvärts. Väljer ibland ökad tölt i nedsaktning från galopp så den finns och tölt klarar han nu utan större svårigheter med ganska stora rörelser.

Så kan man alltså också göra. Utan att hästen förstörs för all framtid.

Jag gillar inte generaliseringar, i synnerhet inte när det gäller levande varelser.

Tycker din åsikter var i allra högsta grad vettiga. :D

För varje ny häst man rider in/tränar lär man sig mer och mer att det inte finns någon exakt "mall" för hur man skall göra och i vilken ordning man tar gångarterna. Allt beror på just den hästens förutsättningar.

Allra minst kan man säga att så och så tänker jag göra vid inridningen, trots att man inte suttit på hästen än ;)

Senast ändrad av en moderator:

gejsa skrev:
Men först och främst ska hästen ha balans och vara lydig när man tex longerar. Genom att longera och gå ut och gå ger mycket muskler. :

Att en unghäst väljer tölt istället för trav har nog knappast med lydnad att göra. Däremot om den inte svarar på drivande och förhållnade, men det är ju en annan sak.

Tror däremot också att longering är ett bra sätt för hästen att hitta sin balans, lära sej lita på ryttaren, och bli lösgjord, avspänd, vilket är en bra förutsättning för trav.

Jag har inte heller någon erfarnhet av att rida unghästar men troratt svårighet att få fram traven ofta är pga hästen är spänd (behöver inte vara negativ spänning dock)eller för laddad, och då blir det lätt tölt i stället. Eller att ryttaren stör hästen...många hästar travar fint vid longering med har svårt för trav med ryttare på ryggen, och då har ju egentligen inte hästen svårt för trav utan förmodligen blir den uppstressad när ngn sitter på. Då får man nog jobba med andra saker.

Visst det finns säker en del individer som helt enkelt har svårt med traven, men man bör nog noga reda ut varför, en häst som väljer tölt för att den är för spänd, kan ju aldrig vara bra.

Att därmeot som du föreslog göra halt och fortsätta till hästen "förstår" tror jag inte heller är så lyckat, den kommer bara att tappa framåtandan och lusten och tro att den straffas för att den töltar eller går framåt. Det inte hästen förstår direkt förstår den inte heller egfter upprepningar, då får man pröva ngn annan metod istället.

chrysler skrev:
Tölt är en väldigt ansträngande gångart som kräver samling, styrka å muskler som är tillräckligt utvecklade, att endast tölta en häst anser jag är direkt skadligt å bidrar till ett kortare liv som ridhäst.

Kan hända att du har rätt här, men är inte det ultimata att hästen är samlad (eller mer korrekt bär sig på bakdelen)i alla gångarter? När hästen går på framdelen eller sänker ryggen, är lika skadligt i alla gångarter, däremot kräver en kort samlad tölt väldigt mkt styrka hos hästen. Du skrev också att tölt alltid startar med samling och halvhalt, jag fattar inte riktigt, om jag ska få igång bakkärran på min häst och få med bakdelen så måste man ju börja med att få upp energin och framåt andan, det ultimata är ju att hästen bär upp sej själv, utan så mkt inverkan från ryttaren

Det jag också funderar över är att du menar att all tölt som inte är samlad är skadlig för hästen, och det kommer att ge de ett kort liv som ridhäst. Nu vet inte jag hur du definerar samling, men det finns ju många hästar på island som gått långa sträckor i tölt, och jag vet inte o de blev mer skadade än andra ridhästar pga det.

Sammanfattningsvis: Tölten kräver högre samlingsgrad än tex samlad trav, däremot tror jag inte att det är skadligt att tölta hästen i fri form. Jag tror också att man faktiskt kan träna bort tex passaktig tölt genom att just tölta, visst är det bra med trav för att stärka det diagonala rörelsemönstret, men man kan ju också träna hästen i tölten och korrigera den mot en fyrtakt, genom halvhalter med sätet, vikthjälper och tex mer drivning, så att den lär sej att flytta mer vikt till bakdelen i tölten.

Jag tror också att man faktiskt kan träna bort tex passaktig tölt genom att just tölta, visst är det bra med trav för att stärka det diagonala rörelsemönstret, men man kan ju också träna hästen i tölten och korrigera den mot en fyrtakt, genom halvhalter med sätet, vikthjälper och tex mer drivning, så att den lär sej att flytta mer vikt till bakdelen i tölten.

Och på samma sätt kan du få fram traven på en häst som har lite svårare för den gångarten, när de värsta späningarna har löst sig vill många av dessa hästar faktiskt ha traven. De ber om det, och då skall man inte vara nödbedd. ;) Man behöver alltså inte bli så upphetsad över att de inte vill trava från början, det kommer med lite tid och tålamod.

josse skrev:
Att en unghäst väljer tölt istället för trav har nog knappast med lydnad att göra. Däremot om den inte svarar på drivande och förhållnade, men det är ju en annan sak.QUOTE=josse]

Nej men det har jag inte skrivit heller! Förstår inte varför folk ska förvränga mina ord stup i kvarten.

josse skrev:
Tror däremot också att longering är ett bra sätt för hästen att hitta sin balans, lära sej lita på ryttaren, och bli lösgjord, avspänd, vilket är en bra förutsättning för trav.
josse skrev:
Att därmeot som du föreslog göra halt och fortsätta till hästen "förstår" tror jag inte heller är så lyckat, den kommer bara att tappa framåtandan och lusten och tro att den straffas för att den töltar eller går framåt. Det inte hästen förstår direkt förstår den inte heller egfter upprepningar, då får man pröva ngn annan metod istället.
Nej, jag har förstått det. Har också skrivit för ett tag sedan att jag ger mig. Hade hört att det skulle vara bra. Men det var tydligen fel. Hur många ggr ska jag behöva upprepa mig?

När jag rider ut töltar vi en del i så fri form som möjligt. Försöker trava lite när jag sitter på men framför allt tränar vi traven vid löslongering. Vanlig longering gör henne spänd så då blir det mest grisepass. Löslongerar en hel del för att hon ska hitta balansen själv innan hon ska balansera upp extra vikt (mig) och för att hon ska få sätta lite muskler. Rider en hel del i form i skritt och jobbar med öppna och sluta och framdelsvändningar för att hon ska lära sig hålla koll på alla benen. Verkar fungera hittills, vi får se hur fortsättningen blir. Kul ska vi ha och hon ska tänka frammåt. Traven kommer så småningom, hon behöver bli starkare och mer välbalanserad innan den kommer fullt ut, bra dagar travar hon fint med mig vissa dagar bara lite grann, vi har inte bråttom.. Det alla hästar behöver är ju tid

Som står i ett anant inlägg anser jag självklart att hästen måste kunna gå fram å kunna grundläggande hjälper innan man börjar ställa högre krav å nej, jag skulle inte tvinga en häst som är riden ngn vecka att till varje pris trava, jag börjar med att skritta hästen så den bygger upp mer balans under rýttare.

Jar har ju sett hur en del hästar rids in på island(hoppas att detta inte är ngt vanligt fenomen mer dock) när de slänger på sadel, ryttare å låter hästen springa som en tok, det är den inte redo för å jag anser att man bygger upp en dålig grund från början för hästens psyke.

Men när jag börjar träna gångarter så småningom så vill jag ha hästen i trav(inte till varje pris, inte så att jag skulle använda dåliga metoder, tex slå å skrika som vissa gör).
I början får den gå i vad den vill alltså, så länge den går framåt men man måste ställa vissa krav eftersom, annars kommer den ju inte göra ngt alls :smirk:

En halvhalt är en halvhalt, den gör man i alla gångarter å kan man göra halvhalt i skritt vet man nog hur den görs i tölt.
Det där med att få upp farten osv är ju otroligt grundläggande som skulle ta år att diskutera här, klart hästen måste gå framå om man ska kunna göra en halv halt, man gör ju inte halvhalt i halt så att säga.

Jag anser inte att det är direk skadligt om hästen inte alltid går i form, (vilken ryttare rider sin häst konstant i form?) men tölt är ju en gång art som brukar kräva ngn form av samling ändå, jag tror säkert inte att en duktig ryttare rider å flänger runt i sin tölt träning hursomhelst.

Samling är ju det optimala i alla gångarter.Det är enligt mej självklart då hästar inte är gjorda för att bära ryttare å då måste man hjälpa hästen så att den går på ett, för den bättre sätt när den väl bär en ryttare vilket innebär att trampa under med bakbenen så att amn hjälper att få över lite tyngd på baken istället för på framdelen som redan bär 60%.

gejsa skrev:
Jag förstår att den piken var till mig. :mad:
Det var inte menat som en "pik" till just dig. Hade jag tyckt att du borde "ta åt dig" skulle jag svarat i ett av dina inlägg, annars blir det lätt missförstånd.

Jag menade det bara som en kommentar rent allmänt att man inte kategoriskt kan säga i förväg exakt hur man skall rida in en islandshäst, annat än i stora drag. Vad hästen behöver för upplägg visar sig ofta inte förrän man börjar rida.

Ja, jag vet då inte...
Min medryttarhäst är ingen "naturtöltare" utan han väljer helst traven. Hans ägare håller nu på att försöka få honom att tölta i form & att känna när han har travig tölt & inte.
I dom övriga gångarterna är han fin men det där med formen är väl lite från & till...
Han har ridits i lite "friare" form (typ ridits på lösa tyglar eftersom ägaren är rädd att han ska bli hård i munnen).
Nu är det så att om man travar & han blir "springig" så så fort man får kontakt med hans mun så kastar han upp huvudet & börjar tölta...det är ibland lite jobbigt eftersom det då oftast blir långtifrån korrekt tölt (han har en tendens till att trava med bakbenen & tölta med frambenen). Men när väl tölten "sitter" är han en jätte fin kille med hög aktion (knäna nästan tar i hakan ;) )

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka