rida in islänning

Sv: rida in islänning

Påhopp och påhopp, men har du läst igenom vad du själv skrev?

Först skriver du så här:
Jag har aldrig ridit in en islänning men andra hästar.

För att sen forsätta med detta:
Om du rider och hästen börjar tölta när du har begärt trav tex så skulle ju inte jag sitta och fortsätta och tölta utan stanna och börja om tills hästen förstår.

Har då hästen inte den fysiska möjligheten och ej heller balans, lär du pållen bara att tänka bakåt och inte framåt.

Sen fortsätter du med detta:
Så har fungerat bra för mig.
Vad har då fungerat bra, när du aldrig tidigare har ridit in en islandshäst? :confused:

gejsa skrev:
Om du rider och hästen börjar tölta när du har begärt trav tex så skulle ju inte jag sitta och fortsätta och tölta utan stanna och börja om tills hästen förstår.
...och hur roligt är det för en nyinsutten unghäst att bli behandlad så i kanske en eller ett par månader.

Den kommer ju att tappa all geist och glädje med ridningen om den blir stoppad så fort den inte travar, speciellt om den vare sig kan eller förstår. Förutom det är ju risken stor att hästen istället binder sig ännu mer.

Jag tycker man måste skilja på en häst som man börjar rida in och häst som redan är riden ett tag. Vi pratar ju om inridning i den här tråden och specifikt nu då om unghästar som har ordentligt svårt för traven.

Med en riden häst kan detta att sakta av och börja om fungera, speciellt om man kommit en bit på vägen. Men har man en riktigt svårtravad häst fungerar ofta inte det heller under inlärningen. Där får man ta till andra träningsmetoder.

Håller ni inte med så tror jag inte på att ni ridit en häst där traven suttit riktigt långt inne ;)

När man rider in en tregångare finns det en uppsjö av problem som kan uppstå, problem med balans, gångarter och tusen andra saker.
Tänk dig då att rida in en islandshäst som har ytterligare några växlar! Ännu fler problem kan uppstå. På islandshästar blir det svårare att följa en standardmall eftersom det ibland verkar som om vart och ett av de små liven har ett nytt sätt att blanda ihop gångarterna på.
Detta är väl ganska karakteristiskt för islandshästridning överhuvudtaget; det finns inga patentlösningar som passar alla utan ryttaren måste vara känslig för skillnaderna mellan olika hästar.

Suck! Så har det fungerat för mig menar jag förstås att rida in från början och inte med en islänning. Jag började att skriva att jag aldrig har ridit in en islänning ju. Men att jag skulle ha gjort så om den börjar tölta skrev jag.
Sedan skrev jag att det har fungerat för mig och då menar jag förstås allt det andra. Inte sjutton trodde jag att du har så svårt att förstå mina ord.

Moniq skrev:
...och hur roligt är det för en nyinsutten unghäst att bli behandlad så i kanske en eller ett par månader.

Den kommer ju att tappa all geist och glädje med ridningen om den blir stoppad så fort den inte travar, speciellt om den vare sig kan eller förstår. Förutom det är ju risken stor att hästen istället binder sig ännu mer.

Jag tycker man måste skilja på en häst som man börjar rida in och häst som redan är riden ett tag. Vi pratar ju om inridning i den här tråden och specifikt nu då om unghästar som har ordentligt svårt för traven.

Med en riden häst kan detta att sakta av och börja om fungera, speciellt om man kommit en bit på vägen. Men har man en riktigt svårtravad häst fungerar ofta inte det heller under inlärningen. Där får man ta till andra träningsmetoder.

Håller ni inte med så tror jag inte på att ni ridit en häst där traven suttit riktigt långt inne ;)
Nu var det ju inte trava utan tölta som jag skrev. Jag vill inte sitta och tölta när hästen inte ännu fått muskler.

Och ja, jag pratar också om inridning av unghästar. Vad trodde du att jag pratade om?
Men först och främst ska hästen ha balans och vara lydig när man tex longerar. Genom att longera och gå ut och gå ger mycket muskler. Har ju funderat på att köra in min häst först. Men då blev det ett ramaskri här att man inte skulle göra det. För då kunde dom inte tölta sen sa folk här på listan. Så då tog jag bort det i min planering.

Kan bara berätta att min unghäst blir 3 till våren. Han har jag longerat ca 10 ggr och han förstår redan allt jag säger såsom trav, sakta, vänd, galopp osv...
Så är mitt halvblod också när jag rider. Jag kan sitta och rida på en väg och så säger jag bara galopp utan att göra något och han galopperar eller säga trava och han travar. Det är inte så konstigt eg. Men han är 21 år och blev inriden som 15 åring. :smirk:

Som jag skrev så har jag både ridit in/till hästar å man får ju anpassa sig efter varje häst men jag anser att när hästen väl går fram å är van vid ryttare på ryggen å grundhjälperna osv så kräver jag trav, inga hästar jag rider får gå¨å grisepassa vecka in å vecka ut.Att hästen gör det i början av inridningen är en sak men det är just därför man måste vara konsekvent med utbildningen så att den inte tror att den alltid får göra så.Ingen häst har ju balans i gångarterna till en början, det är sånt som får byggas upp.Samma som man inte kräver att hästen ska vara samlad å felfri i alla gångarter från början :smirk:

Som sagt är detta mitt sätt att rida in å utbilda hästar på å alla gör det olika men jag har hittils inte misslyckats med att få de hästar dit jag vill :smirk:

Det är inte FARLIGT att tölta en unghäst!!!

Det farliga är att kräva mer än den klarar av... Detta har boj redan skrivit, men hon verkar inte bli trodd... Även tölt stärker muskler och en häst som har svårt för trav kan bli hjälpt att att få tölta istället, att ur tölten ta traven.

Det kan snarare förvärra att "tvinga" hästen att trava genom div hjälpmedel, t ex cavaletti, då hästen spänner sig för att få ordning på benen.

Detta gäller som sagt inte för alla, det finns ingen mall för hur olika problem ska lösas, det beror på individen! Men man kan inte säga att man MÅSTE börja med trav, eller att man inte ska töltsätta sin häst förrän efter ett år. Man måste lyssna på sin häst och låta den visa vilken gångart den föredrar.

Jag har en fyraåring som är klockren i gångarterna (har inte börjat med pass än, det lär dröja ett tag än), men det innebär inte att jag töltar honom kilometer efter kilometer, för det orkar han inte, men jag tar tölt korta snuttar varje ridpass för att även "töltmusklerna" ska få träning och för variationen i träningen.

Jag förstår att du inte låter hästen grisepassa, det ska man korrigera så fort det går utan att förstöra viljan och framåtandan. Men om man har en häst med mycket stark TÖLT och mkt svårt för traven är jag skeptisk till att man med alla medel försöker få bort tölten till förmån för traven. Då har man gjort det väldigt svårt för sig längre fram.

Man borde inte börja generalisera förrän man ridit in en 20-30 islänningar eller nåt, om man bara ridit in/till några hästar har man garanterat inte stött på den mångfald som finns bland islandshästarna!

Vad jag menar med sänkt rygg är den typ av ridning som i förlängningen resulterar i muskelfattig rygg med takåsryggrad och och i värsta fall även underhals till följd. I tölt "sätter" han sig naturligt på bakhaserna och har huvudet mer lyftat än under den lägsta formen i trav - men det betyder inte att jag låser honom där - jag låter honom vara så fri som möjligt - men visst behöver jag "kontakta" honom i huvudet om han är på väg att falla fram i trav. Men då gör jag det genom en kort och känslig halvhalt för att få upp och bak honom i tölthållningen igen. Bara som en påminnelse. Jag kräver ju inte tölt, jag ber om den.

Jag har också erfarenhet av att rida till en inbiten grisepassare - så jag värderar nog traven lika högt som du. Skulle i det fall jag hade med en sådan unghäst att göra försöka att locka fram traven från marken före inridningen. Just för att slippa de problem som en riden grisepassare gärna uppvisar - nämligen stelhet. Den grisepassare jag red hade problemet till följd av förvirring angående ryttarens hjälper och en känsla av att inte kunna leva upp till kraven ställda på henne. Sa mitt sjätte hästkännar sinne... ;-) I träningen av henne så gick jag därför tillbaka till grundutbildningsnivån - och promenerade och löslongerade och bara lekte med henne - för att sänka kraven och göra henne nöjd med sig själv. Och det funkade efter mycket tid, tålamod och kärlek!

Vad jag vill säga (inte till just dig Chrysler utan allmänt) är att (som skatan sa) det är för höga krav som är skadliga för unghästen. Att försöka möta den på dess nivå och överblicka vad som behöver göras först för att undvika problem senare är A och O. På så vis skulle jag nog välja att arbeta en unghäst som har utpräglat svårt för traven mer grundligt från marken före jag satt upp. För att grisepassa en unghäst KAN inte vara av godo - möjligen tillfälligt om det faller sig så under första turerna för att uppmuntra den framåtanda som där finns. Men i så fall varva tillbaka till mararbetet, så inte grisepassen biter sig fast...

Om du inte hade blandat in tölten, då hade det varit lättare att begripa att det handlade om andra typer av hästar.

Ok! Då ger jag mig. Vad jag har hört som jag trodde var väldigt duktiga islandsmänniskor så ska man inte tölta förrens alla muskler sitter där dom ska.
Sedan ska man inte försöka få fram tölten när man rider unghästar för då kan dom bli så stressiga att grisepassa och nästan aldrig få fram en fin tölt sedan. Det har jag lärt mig.

Men ok, om hästen vill tölta av sig själv när jag börjar rida så ska man tillåta det en liten stund då. Då kommer jag att göra det.

Som sagt så har jag inte ridit in en islänning så jag måste lyssna på vad folk tycker så att det blir rätt.
Hade ju tänkt lämna honom till uppfödaren för töltinriding när han kan trava, galoppera och skritta lugnt och fint.

Jag brukar skriva som jag talar. vet att det kan se konstigt ut ibland. Men min svenska är som den är. Går inte att ändra på tyvärr.

Om du har en sån tur att din häst föredrar tölt så tycker jag att du ska skatta dig lycklig! Och inte tänka att du bara ska rida det en liten stund. Har hästen lätt för tölt så har den, utnyttja det istället för att se det som ett hinder. Kanhända får du lära dig nåt nytt!?!

Att rida in islänningar är så roligt, för man vet aldrig hur det ska bli eller hur man ska gå tillväga i förväg, så du har verkligen något spännande framför dig. Lycka till!

Skatan skrev:
Om du har en sån tur att din häst föredrar tölt så tycker jag att du ska skatta dig lycklig! Och inte tänka att du bara ska rida det en liten stund. Har hästen lätt för tölt så har den, utnyttja det istället för att se det som ett hinder. Kanhända får du lära dig nåt nytt!?!

Att rida in islänningar är så roligt, för man vet aldrig hur det ska bli eller hur man ska gå tillväga i förväg, så du har verkligen något spännande framför dig. Lycka till!
Tack ska du ha! Ja, sådan "tur" har jag nog inte. Men det var ju utifall och hur man då ska gå tillväga. Nu ser jag honom inte tölta så himla mycket i hagen mest bara när han är uppspelt. Så den som lever får se. :)

haha, het potatis... det är ju känsligt det där med att tala om för folk hur de borde och inte borde göra.
Det beror ju mycket på hur hästen är som individ, vilket iofs säger sig självt... äsch!

Vi har en unghäst, eller ung och ung... hon är inte färdig.
Vi har hennes mor också, och hon inte har särskilt mkt motor, vilket nog tyvärr beror en del på hur hon blev inriden (nämner inga namn).

Nu vill vi iaf ge lillan en chans att inte bli som sin mamma... så det är bara full fart framåt som gäller där! Hon är trygg i sig själv, och har bra gångarter trots att hon är en kluns, och det ger ju större möjligheter att jobba med viljan. Vi har hittills inte "satt" henne i tölt, utan snarare uppmuntrat henne när hon lägger sig i tölt av sig själv. I takt med att hon blir starkare och smidigare blir det allt oftare.
Så var läget när jag red henne i somras, då jag oftast red ut med andra för att få upp tempot. Väldigt kul att rida, hon var ju så oförstörd, jättekänslig för hjälper osv!
Men så kom vi till ett hinder, när hon blev starkare upptäckte hon också att hon kunde protestera ifall det blev jobbigt. Vilket hon gjorde. puh. Det var rena rodeon! :bump:
Klara problem med ledarskap, men innan jag hann sätta igång med det lyckades jag rida omkull med en annan häst och bryta handen.
Eftersom jag nu måste plugga, så är hon nu min mammas problem (det var hon ju från början också, så det är inte mer än rätt) :devil:

Är det någon som har tips och kommentarer?

Jag tycker du ska följa ditt sätt att tro på, inte lyssna på alla andra för alla har olika åsikter å det är svårt att kombinera alla intryck, jag brukar ta till mej lite av varje, det jag tycker verkar bäst.
En tränare jag brukade rida för (utb ridlärare för islandshäst) sa alltid att "går inte hästen samlad i tölt så behöver amn inte tölta alls".
Det är bättre att hästen går kort sträcka samlad än lång sträcka i tölt utan samling, det skadar bara mer.
Kvalitet framför kvantitet.

Vem har skrivit ngt om att få bort tölten?inte jag iaf :smirk:
Mitt mål är en häst som är allsidig å kan gå i 4 gångarter.Om vissa ryttare nöjer sig med en häst som inte travar utan bara töltar får det stå för dem, personligen skulle jag inte nöja mej med en sån häst.3 gångare kallar jag såna med skritt/trav/galopp å inte skritt/tölt å galopp för då är det 4 gångare ;) å en välriden 4 gångare ska enligt mig kunna trava.Tölt är en väldigt ansträngande gångart som kräver samling, styrka å muskler som är tillräckligt utvecklade, att endast tölta en häst anser jag är direkt skadligt å bidrar till ett kortare liv som ridhäst.

chrysler skrev:
Det är bättre att hästen går kort sträcka samlad än lång sträcka i tölt utan samling, det skadar bara mer.
Kvalitet framför kvantitet.
Hm, det handlar om inridning, under den fasen är det mycket få hästar som klarar av någon större samling, de har varken muskler eller den förståelse för hjälper för att klara av det. Det verkar inte särskillt genomtänkt att kräva samling (mer än vad som krävs för att prestera gångarten) innan hästen lärt sig bemästra gångarten över huvudtaget.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka