rida in islänning

C

coscos

jag har inte ridit islandshästar så mycket men jag har alltid undrat över en sak som jag gärna vill ha svar på. Nu skriver jag bara vad jag har sett och jag har säkert fel på många punkter men då får ni rätta mig.

ok såhär är det, när ni rider in eran islandshäst hur gör ni då? Jag har nämligen sätt folk som börgar med skritt, trav sväng osv som vanligt och sen sätter igång att tölt träna innan hästen har lärt sig att gå i form. Är detta rätt? brukar man göra såhär? På något sätt känns det fel eftersom jag offta ser också hur man gärna "rycker" upp huvudet på hästen för att få den att tölta. Måsste den ha huvudet så högt för att tölta tex? Jag har ingen aning om hur man rider in eller lär/tar fram en islännings olika gångarter men vill gärna ha svar :)
Tränar ni era hästar att gå i form?

(kannske är en jättedum fråga men jag måsste få veta)

Sv: rida in islänning

Jag är ingen expert på området, men det här vill jag säga:

Tölten är en gångart som kräver stor styrka och smidighet. Inte det man först börjar träna vid inridningen, utan först när styrkan och hjälperna "gått in" ordentligt. Inte alla islandhästar har lätt för ren tölttakt, som hos vissa går mot pass, hos andra mot trav - eller åt "alla håll" hos somliga - därför det är viktigt att kommunikationen fungerar först så att ryttaren kan hjälpa hästen till tölttakten om så krävs.

Jag har en unghäst som jag rider in - han har visserligen lätt för alla gångarter - men jag inser att det är lätt att störa honom - om jag går fel eller för fort fram. Jag tar det därför "lugnt" och låter honom bli säker i grundgångarterna först. Tölten uppmuntrar jag bara i den form och takt som han själv bjuder på. För att INTE han ska sänka ryggen i tölten och förstöra sina bärande muskler så töltar jag i så FRI form som möjligt, låter huvudet vara så fritt som möjligt (absolut INTE "rycka upp huvudet" alltså)....medan jag i traven vågar begära mer samling. Han töltar ju av sig själv utan ryttare, min uppgift är att bevara hans egen balans och smidighet han har av sig själv - plus stärka hans styrka och förmåga att bära sig under ryttare - det är mitt synsätt. Kräver att jag är känslig och har tålamod. Som med alla unghästar av alla raser...

Det som jag anser som viktigt under den första inridningsfasen är att hästen finner sin balans, går framåt i ungefär rätt hastighet, går att stanna och styra samt inte minst tycker det är kul. Först när detta fungerar är det dags att tänka på gångarterna och lämpligen anpassar man träningen av dessa utifrån hästens förmåga.Om hästen har lätt för sig i tölt men inte klarar ett travsteg med ryttare så kanske inte trav är det första man ska träna uppsutten.

Jag töltsätter inte förrän hästen varit riden 1 år å byggt upp sig.Men många töltsätter efter ngn vecka eller månad.
Beror ofta på att det är höga krav till bedömningar mm.Nu finns bedömning för 4 åriga hästar å de ska ju kunna tölta då, pga ekonomi tränar man hellre hästarna för fort än väntar 1 år till, många har inte råd med det(råd å råd, många vill ha ut mer pengar för försäljning å sälja hästar snabbt)

är det fel att islandshästen sänker ryggen i tölt? jag kannske ser helt fel men jag ser många som sänker, och ett "ryck" (då menar jag inget vrålryck) för att få upp huvudet så hästen hamnar på haserna nästan...

Lobelia: men skall man inte träna hästen att hitta balans och form i skritt, trav gallop innan man börgar med tölt (som jag skrev innan jag vet ju inte)

Chrysler: ditt svar låter vettigt enligt hur jag tänker men man kannske gör annorlunda med islandshästen??

Lobelia: men skall man inte träna hästen att hitta balans och form i skritt, trav gallop innan man börgar med tölt (som jag skrev innan jag vet ju inte)

om hästen inte har trav alls, vilket många unga hästar inte har då är det svårt att grundträna hästen i den gångarten så får det bli tölt vare sig man vill eller inte.

Att träna själva tölten kan man göra när hästen har byggt lite muskler, men man skall nog ändå i ett tidigare skede låta hästen bekanta sig med den laterala rörelsen som detta ändå medför. Kruxet blir nämligen om man bara travar och travar (diagonal gångart), för hästen att hitta rätt eftersom tölten är en mer lateral rörelse. Sen är den också till en viss del stärkande, och kan därför med fördel användas i skritt.

Hästen kommer att ta lång tid på sig för att finna en balans, detta sker i takt med att musklerna kommer. För formen krävs energi, så därför är det viktigt för den unga hästen att få lära sig till att gå fram med energi, och mycket av den också. Den måste läras att tänka framåt, för utan energi finns det inget att rida på/av.

Grundridningen för en islandshäst är inte annorlunda, även här krävs ju ryttarhjälper då dessa är rena verktyg för kommande ridning. Fuskar man här, är det jämställt med att försöka spika i en spik utan hammare eller nypa av den samme utan tång. Man kommer lixom att misslyckas med sin uppgift, därför är grundutbildningen viktig.

Det är först efter en grundutbildning som gångarter kan tränas, och då med rätt verktyg förståss.

Som Boj skriver så finns det islandshästar som har svårt för traven under ryttare (och även utan ibland) och att börja med att försöka får hästen att trava när den knappt vet vad framåt är kan bli bra förvirrande.

Då gör jag helt fel :)
Jag är väldigt noga att hästen tränas i trav från början så så den inte får välja vilken gångart den vill å vänja sig vid att grisepassa tex, som många tränare låter dem göra i början.

Jag anser att skritt/trav å galopp är grunderna å skulle inte börja tölta en häst som bara går skritt/grisepass/galopp då jag anser att den inte är redo för det.Men som sagt så föredrar alla olika saker.Jag kan tänka mej att jag är extra noga med just traven då jag är gammal hbl ryttare.

Ser ju väldigt många ridna å tävlade hästar som har mkt svårt för trav men mitt mål är en häst som har lika lätt för allt.(Det kan man ju inte uppnå på exakta mått då alla hästar har svagare å starkare gångarter men det får inte vara så att den vid halvhalt eller samling inte kan gå i trav utan töltar å tar några töltsteg direkt den blir nervös/spänd för att den har lättare för det å inte är van vid samling i andra gångarter)

Fel och fel, det vet jag inte riktigt. Hur bär du dig åt att lära en häst som har svårt för traven att trava under ryttare om den varken har koll på sin balans, sina ben eller framåtdrivande hjälper från ryggen? Börjar du med snåriga skogsstigar, boots, bomserier och uppförsbackar med en gång? Saktar du av till skritt så fort den fattat att man kan gå fortare än skitt även med ryttare om det råkar bli tölt eller grisepass?

Du kanske inte ridit någon häst med riktigt svårt för trav?

är det typiskt för islandshästen att ha svårt för trav? annars har jag inte hört talas om att just trav skulle vara den "svåra" gångarten.

Jag har hjälpt folk att rida till hästar som bara grisepassat hela tiden.Dvs riktigt taskiga exempel på ridhästar som inte ens skrittat utan grisepassat långsamt tempo, som inte travat utan grisepassat snabbare tempo, detsamma med tölten.Framförallt hästar som inte ens galopperat då det enda de använt i gångarts form varit grisepass :eek:

Huruvida man tycker de har mkt eller lite svårt för trav är väl en smaksak men jag tycker det var ganska tydligt att dessa hästar hade problem :smirk:
Alla hästar jag ridit har funkat på olika sätt å det gäller att klura ut det, då kan man hitta det sättet som är bäst för just den hästen.

Vissa har jag använt boots på, andra gått i skogen, plumsat i snö, olika dressyr övningar.Vissa hästar behöver "nöta in" att de visst kan trava tex, då har jag låtit dem gå i trav när de kommit in i rätt gångart.
Jag anser att i början behöver man inte krångla til det å stanna direkt den fattat rätt gångart utan låta den springa på å få in takten å kontrollera sina ben.
Som sagt skulle det bli väldigt långt att skriva ner allt men jag har skrivit lite iaf.
Viktigast är att man som tränare/ryttare tar hänsyn till hästen å vad som hjälper den istället för att använda exakt samma metod på alla hästar fast de är olika.

Det beror på individen, mitt sto har tex trav som favorit gångart å väljer det framför tölt, andra väljer tölt framför trav.Att endel hästar absolut inte travar är nog mkt ryttarens fel då man helt enkelt inte haft kunskap nog att rida hästen på det sättet den behöver, inte tagit sig tid eller helt enkelt slarvat å tycker att "jamen vi tävlar bara tölt så det spelar inte så stor roll"(jepp såna har man ju varit med om).

Sen ska man ta hänsyn till hästens hälsotillstånd, man får inte glömma bort att hästen faktiskt kan ha ngt som inte är bra i kroppen å därför försvarar sig genom att grisepassa eller inte slappna av i ryggen så mkt att den vill trava tex.
Det måste man alltid ta reda på.

Jag anser att i början behöver man inte krångla til det å stanna direkt den fattat rätt gångart utan låta den springa på å få in takten å kontrollera sina ben.

Jo det är just det här jag syftade på med vilken gångart man börjar med. Innan hästen hittat traven så kan man ju knappast träna den och utan att få röra sig tramåt i någon form av "springtempo" så kan man inte ens leta efter traven.

Nej fram måste den , annars är det liksom meningslöst men däremot så är ju inte en häst byggd för/har balans för ridningen innan man börjar rida den så mitt mål är att först få fram den i gångarterna å sedan börja jobba dem ordentligt i dessa gångarter.Men vill jag ha trav ser jag till att det blir det, inte att hästen får grisepassa en månad utan att behöva anstränga sig för att lyda mina krav.Nu kanske jag var krånglig.

Att traven kan utebli eller vara svår att få, kan bero på en massa olika saker. Balans är ett grundproblem, men det ligger lite i sakens natur att med muskler kommer balans samt även trav.

Sen kan faktiskt hästen ha väldigt mycket trav under normala förhållanden, men sen plötsligt blir den så laddad och spänd att traven bara som förvinner. Här kan det bli komplett omöjligt att få fram den i vissa lägen, har man tid på sig kan det gå bra men sitter man tex på en tävlingsbana så är tid inget man har gott om. ;)

Många hästar väljer bort trav när den har någon fysisk åkomma, i form av smärta eller dyl. Även felaktigt anpassad utrustning kan få en häst att bete sig så, så det finns några orsaer till varför. Jag vill också påpeka att i utrustning ingår även skor/skoning.

Ej tillräckligt lösgjord häst kan också välja bort traven, vissa hästar är så enormt stela att de helt enkelt inte kan prestera något annat än den laterala gångarten och då grisepass. Här krävs ofta ett hästjobb av lösgörande arbete, sen finns de hästar som faktiskt helst väljer tölt utan att det för den sakens skull är något fel. Att få trav ur en sådan, det kan du bara drömma om.

Senast ändrad:

Det är ju stor skillnad att som du "chrysler" skriver - hjälpa folk rida till en häst som redan är riden ett tag och grisepassar och då jobba med att få fram traven - än att rida in en unghäst med travproblem från scratch.

En unghäst som du rider in och har riktigt svårt för traven, den börjar man inte att mickla med uppsuttet det första man gör för att få fram just trav. Om man ridmässigt startar med att försöka få fram traven på en sån häst, ödeläggs mer än vad som byggs upp. En så rå häst har varken balans eller styrka för de lämpliga uppsuttna övningar som leder fram till traven.

Första tiden under inridning är ju framåtandan, att hästen "tänker framåt" och att det skall vara kul bli riden det allra viktigaste tycker jag. Även om nu hästen skulle råka grisepassa. Alldeles i början är det bäst att låta hästen gå i den gångart hästen har lättast för och går fram bäst i. Sen tar man det därefter hästen blir starkare och mer balanserad, i den takt och ordning som passar just den hästen bäst.

men är detta typiskt för just islandshästen? att ha svårt för trav?

coscos skrev:
men är detta typiskt för just islandshästen? att ha svårt för trav?
Ja , 6 gångarter att hålla reda på. En tregångare, vad har den för problem med traven? Att den blir galoppig !

En häst med grundgångarter har ett rörelseschema som utgår ifrån den diagonala, tölt och pass har ett lateralt rörelseschema. Vissa hästar precis som männsikor kan ha svårt att hålla isär begreppen, eller så avlastar de helt enkelt pga det är lättare eller bekämare.

Jag har aldrig ridit in en islänning men andra hästar.
Jag börjar alltid med att longera hästen så att hästen förstår när jag säger trav, galopp, sakta av osv. Den ska vara lydig och förstå vad du menar. Du ska kunna sitta på hästen och säga detta utan att behöva skänkla något alls nästan. Då vet hästen vad du menar och vill. Jag har sett folk rida in en del hästar och sitta och skänkla och skänkla och hästen förstår inte vad du vill. Den slår bakut och stannar osv...

Du ska börja tölta efter kanske ett år eller så. För att tölta måste hästen ha mycket muskler och arbeta rätt. Så har iaf jag lärt mig av andra som har islänningar. Det tycker jag är mycket vettigt.

Om du rider och hästen börjar tölta när du har begärt trav tex så skulle ju inte jag sitta och fortsätta och tölta utan stanna och börja om tills hästen förstår.

Så har fungerat bra för mig. Nu vet jag att många på den här sidan vet mer än andra och jag kommer att få en massa påhopp. Men detta är mitt sätt att göra och har fungerat mycket, mycket bra med andra hästar. Ska göra så med min islänning också när det är dags att rida in honom. :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka