Rida in gammal häst?

Sv: Rida in gammal häst?

Det är djurplågeri att rida in en tjugoårs häst. Faktiskt. En tjugoårshäst som aldrig haft en mänska sittande på ryggen kastar av den mänskan fortaren kvickt det garanterar jag. Jag påstår alltså att det inte går att rida in en tjugo års häst. Och för övrigt bör den vara pensio. Och njuta av livet. Och absolut inte bli riden.

Kanske lite starka ord när du väljer djurplågeri, och jag är inte säker på att hästen skulle slänga av ryttaren enbart för att den är äldre. Men indirekt har du faktiskt rätt, riskerna för ridrelaterade skador ökar mycket snabbt med en så gammal häst. Dvs hästen kan tyvärr få de typiska skadorna som vi brukar återfinna hos ridhästar i allmänhet, och kanske väldigt fort också.
Grunden ligger i dessa tillslutningsfaser och tillväxtzoner, det man tar hänsyn till när man rider in en ung häst. Oftast vill man ha ryttare uppsuttet under kortare svängar innan tillslutningsfaserna har stängt sig, då kan tydligen kroppen lättare forma sig efter ett liv som ridhäst. Denna chans har tydligen inte äldre hästar fått, och genom det kan ev skador komma väldigt fort.

hmmm, min som är 18...och jag har då rakt inte några planer på pension!!!! du verkar inte jättesmart.....

*kl*

Har en halvblodstant som går på bete henna hos oss nu. Hon är 28 år och reds 5 ggr i veckan tills för en månad sen då hon fick borrelia. Dessutom är hon den busigaste av alla att rida! Det är aldrig de yngre hästarna som försöker sticka iväg på busgalopp i hagen utan det är gammeltanten.

Får se hur hon mår efter detta, har inte ställts av pga av åldern heller men nu blev det ju så ofrivilligt..

*KL*
Min medryttarhäst är 20 år och rids regelbundet!
Han är superfin och klagar inte över att bli riden, han busar och tycker det är roligt att få ta en galopp i skogen eller ett skutt på ett litet hinder! Han är dessutom bra mycket mera arbetsvillig på banan än många av de andra hästar i stallet.
Så länge hästen är fräsch och igång spelar inte åldern allt för stor roll, även fast man ska ha åldern i åtanke! Men det tror jag absolut TS har!

åh gud va roligt:love:
jag som börjat bli lite lessen över att han börjar bli till åren.....

*KL*
red en 27 årig tant regelbundet medelhårt ett halvår *står nu pga, skada..*
red innan en 24 årig gubbe som var underbar, frächare polle går inte att hitta
snabbas i stallet efter de två fullbloden.. :D så ser inte problemet..

jo de borde ju gå eftersom hon är tömkörd ju:)

*kl*

Nu blir det antagligen inte något med denna pållan ändå. Jag tittade på en annan samma dag och fastnade rätt rejält för henne istället. Men jag ska hjälpa till att höra mig för om någon skulle vilja ha henne. Fölisen väjs ju av om ett par månader och efter det blir det väl antingen eller..

Till idiotförklararen:

Har du tänkt på att det kan vara värre att pensionera en häst än att hålla igång den? Har sett exempel på människor som låtit sina hästar få pension, vilket sen har gjort hästarna olyckliga/missnöjda med livet. Det har varit fall där hästarna efter pensionen endast gått i hagen och skrotat och inte hanterats mer än någon av borstning någon gång ibland. Jag tror att många hästar, som är vana att ridas och hanteras mycket, kan bli mycket olyckliga. Tänk dig själv;hela livet har beståt av relationer med människor, ridning och annat roligt. Sen blir man helt bortglömd. Förövrigt är det jätte viktigt att hålla igång äldre hästar, annars åldras de kroppsligen snabbt...

TS: förra året red vi in en 17-åring, inga problem! Tänk på att låta det ta tid bara!!!

*KL*
Min pojke är 20år UNG nu, inriden för tre år sen;) Skulle aldrig ha en tanke på att ställa av honom. Han mår super bra så som ja ser det. I alla fall när han TRAVAR om en galoppör:) Tycker det är ganska starkt gjort av en 20 åring^^ eller?:D

på sommarbetet där jag har mitt travarsto så finns det en 20 arabkille o varje gång jag tar ut min tös så ser man längtan i hans ögon han vill ut o ha kul man behöver ju liksom inte rida hårt med en gammal häst att skritta trava o galoppera i skogen går ju o att ta ett lätt dressyrpass eller så går ju

så tänk innan du skriver sådana saker som "idiot" åt någon!

H en som kommer att hålla igång sin darling så länge hon orkar!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar