Sv: Rida in en shettis ...
Jag hade ungefär detta upplägg för min ponny (Kommer inte ihåg exakt allt men i stora drag)
1,5års ålder- drog lätt sulky för första gången ca 200m i skritt o kanske 50m i trav
VILA X antal månader
Tömkörning tillofrån under några år
3år, satt framför "riktig" vagn, skritt o trav, 2a gången testade vi en liten galopp
VILA typ 1 månad+trimma för 3årstestet
Kom till mej på foder i ca 2 månader Hade ungefär detta upplägg Tömkörning bana, tömkörning ute/hoppning (sockertbitshinder, max 50cm), körning framför vagn ute, vila körning me vagn bana, tömkörning bana, vila osv
Sen vila i ca 2 månader
Tömkörning i nästan 2 månader ca 5-7dagar i veckan (allt från 15 min skritt i skogen till "dressyrpass" på banan i ca 30 min, ca 45min ute i skogen, hoppa lite diken m.m.)
Köpte en sele o fixade vagn, körd/tömkörd dom flesta dagarna i veckan, ca 1-3 vilodagar/vecka beroende på hur träningen ser ut, mer krävande träning=mer vila Lättare träning=går fler dagar.
Runt Februari/mars iår (född i april) så började ja leta barn som va tillräckligt duktiga o modiga att hjälpa till me inridningen, hittade ingen, så han blev sutten på me ledare några gånger under våren, mer fokus på hoppning/dressyr+ första körtävlingen.
Gått lite på halvfart under sommaren, i augisti hittade jag våran drömtjej, en jätteduktig tjej som är 12 år som är perfekt för min grabb, så hon har ridit honom mestadels utan ledare 1gång/v i snart en månad, skrittad o travad mkt under ryttare, påbörjad utbildning ute i terrängen o "hoppad" 1 gång, galopperad några galoppsteg me ryttare.
Framtida mål:
Ska komma ut på mer träningar under hösten/vintern tävla mer kanske 5-10 gånger i körning+ridning(dressyr+hoppning) nästa år.
HA MASSA KUL!!!
Det är väldigt olika från individ till individ, min grabb kan typ inte stå mer än max 2dagar/v, gör han de klättrar han på väggarna, blir jättejobbig i hanteringen m.m. Så han är en riktig arbetsponny som måste få nya utmaningar o få ur all överskottsenergi