Rida in en shettis ...

Selma

Trådstartare
Hejsan! jag ska få hem två shettisar (3åringar, ston) som inte är inridna, så om du vet något tips eller så kan du väl hjälpa mig?

*Är det för tidigt att rida in dom?*

:)
 
Sv: Rida in en shettis ...

3 år låter tidigt tycker jag.
Vad har de gjort innan?
Det går ju inte att lära ut inridning via ett forum så det bästa du kan göra är väl att ta hjälp på hemmaplan, men skynda långsamt.
 
Sv: Rida in en shettis ...

Vill först och främst säga att shettisar i den åldern är nått av det charmigaste som finns:love:

Shetlandsponnyn växer långsamt, lika så andra "ur-raser". 3 år är för tidigt att sitta och rida på dom. Vid 4-5 år brukar vara lagom att börja med inridning:).
Men man kan göra så mycket annat roligt medans dom växer till sig och bygger muskler!
Tex tömköra och öva in start, stopp och svänga, köra in om man kan det, promenader, agility. Och självklart mysa:love:.
Det är bara fantasin som sätter stopp!

Lycka till och hör av dig om du undrar något!
//B
 
Sv: Rida in en shettis ...

Nu svarar jag på båda som skrev :)

Okej ... Får se hur/vad jag gör med dom ;)

Ja dom var SÅÅÅSÖTA/CHARMIGA :love::love:
För tidigt, så när dom är 4-5 år funkar de?

Men det kommer nog bli lite tränat med sadel/ryttare på ryggen KORTA svänger :)


Sen är det så att jag undrare en till sak, finns det tävlingar för Shettisar? Dressyr och Hoppning? :rofl:
 
Sv: Rida in en shettis ...

Glömde en fråga, jag vet inte, gått på lösdrift och åkt tränsport till utställningar troo jha :)
 
Sv: Rida in en shettis ...

Men det kommer nog bli lite tränat med sadel/ryttare på ryggen KORTA svänger :)


Sen är det så att jag undrare en till sak, finns det tävlingar för Shettisar? Dressyr och Hoppning? :rofl:


Det du först beskriver är väl nästan samma sak som att rida in en häst. Och ang att tävla så ligger det väl förmodligen några år fram i tiden om de bara är tre och inte ska ridas in än.
 
Sv: Rida in en shettis ...

Du borde börja med en bra grund.

Tömkörning, inkörning, longering, markarbete osv. Vänja vid sadel osv.
Sedan när de har en bra grund kan du börja med inridning.

Rasen växer långsamt och man bör inte skynda :)
 
Sv: Rida in en shettis ...

Jag hade ungefär detta upplägg för min ponny (Kommer inte ihåg exakt allt men i stora drag)
1,5års ålder- drog lätt sulky för första gången ca 200m i skritt o kanske 50m i trav
VILA X antal månader
Tömkörning tillofrån under några år
3år, satt framför "riktig" vagn, skritt o trav, 2a gången testade vi en liten galopp
VILA typ 1 månad+trimma för 3årstestet
Kom till mej på foder i ca 2 månader Hade ungefär detta upplägg Tömkörning bana, tömkörning ute/hoppning (sockertbitshinder, max 50cm), körning framför vagn ute, vila körning me vagn bana, tömkörning bana, vila osv
Sen vila i ca 2 månader
Tömkörning i nästan 2 månader ca 5-7dagar i veckan (allt från 15 min skritt i skogen till "dressyrpass" på banan i ca 30 min, ca 45min ute i skogen, hoppa lite diken m.m.)
Köpte en sele o fixade vagn, körd/tömkörd dom flesta dagarna i veckan, ca 1-3 vilodagar/vecka beroende på hur träningen ser ut, mer krävande träning=mer vila Lättare träning=går fler dagar.

Runt Februari/mars iår (född i april) så började ja leta barn som va tillräckligt duktiga o modiga att hjälpa till me inridningen, hittade ingen, så han blev sutten på me ledare några gånger under våren, mer fokus på hoppning/dressyr+ första körtävlingen.
Gått lite på halvfart under sommaren, i augisti hittade jag våran drömtjej, en jätteduktig tjej som är 12 år som är perfekt för min grabb, så hon har ridit honom mestadels utan ledare 1gång/v i snart en månad, skrittad o travad mkt under ryttare, påbörjad utbildning ute i terrängen o "hoppad" 1 gång, galopperad några galoppsteg me ryttare.

Framtida mål:
Ska komma ut på mer träningar under hösten/vintern tävla mer kanske 5-10 gånger i körning+ridning(dressyr+hoppning) nästa år.

HA MASSA KUL!!!

Det är väldigt olika från individ till individ, min grabb kan typ inte stå mer än max 2dagar/v, gör han de klättrar han på väggarna, blir jättejobbig i hanteringen m.m. Så han är en riktig arbetsponny som måste få nya utmaningar o få ur all överskottsenergi ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 726
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp