Rida in en ponny?

Tussinussen

Trådstartare
Ursäkta vad som är förmodligen en extremt dum fråga :cool: men här kommer den:

Hur rider man in en liten ponny, typ en shettis eller en liten B? Jag menar, man kan ju inte slänga upp ett barn i passande storlek och överlåta utbildningen till barnet....så...ja, hur gör man?

Funderade idag när jag såg en liten 2-årig russ på annons.

Sv: Rida in en ponny?

det beror väl på hur duktig/erfaren barnet är.
min dotter har ridit in sin welsh själv. han är 119 cm och hon var 8 år när hon började. självklart får man vara till ett stort stöd på marken och ta hjälp av instruktör regelbundet. (hon har dock ridit sedan hon var 4 och haft två egna shettisar innan.)
annars är det väl en riktigt liten och lätt vuxen/tonåring som får äran att rida in de små liven;).

Håller med; vi har en shettis på 106 cm hemma och han ska ridas in till våren men hur:confused: Vår dotter är 4 år så det är inget alternativ att sätta upp henne precis...

Finns det utbildat folk som tar sig an inridning av små ponnyer tro?
Med väldigt små beridare då förstås:smirk:

Du kan ju hantera den från marken, typ longering, tömkörning.
Kankse försöka hitta ngn "duktig" men liten ryttare som kan sitta på hästen.
Shettisar brukar vara jättesnälla vid inridning så jag tror inte att det är så stor risk att sätta upp ngn mindre kunnig om du står bredvid och håller i.

Endera låter man duktigt barn göra det med hjälp av vuxen.

Eller så skickar man det lilla livet till en liten, lätt vuxen ryttare.

Shettis skulle jag inte vilja sätta mig på, men jag rider med ojämna mellanrum in småponnyer. Just för att ägaren vill ha den inriden och utbildad av vuxen.

Och det finns ju fler vuxna än mig som 'stannade' i växten :devil:

De riktigt SMÅ däremot, som typ shettisar på metern, de är knepigare, där får man försöka hitta ett duktigt, lite äldre pygmebarn ;P

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 752
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 265
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar