Rida in arabhingst

Smurfoff

Trådstartare
Ska ev. Låna en arabhingst som är 4 år på foder. Han är inte inriden men mycket hanterad och tränad NH. Han är väldigt snäll och trevlig och är inte så hingstig.

Det är dock svårt att hitta boxplats till en hingst! Folk är mer rädda för hingstar har jag märkt. I Turkiet när jag jobbade med araber stod ston och hingstar även uppbundna bredvid varandra.

Han är sadel och tränsvan och hängd på. Min kompis kommer hjälpa mig med inridningen. Planerna är att låna honom i några år och få forma sin egen häst från grunden! Någon som man ska tänka på?
 
Sv: Rida in arabhingst

Ta hjälp av någon tränare eller annan kunnig person som är erfaren när det kommer till inridning.
 
Sv: Rida in arabhingst

Skriv ett ordentligt kontrakt.

Det är tråkigt att lägga jobb och pengar på att rida in en häst och sedan vill ägaren sälja den för en ordentlig slant ;)
 
Sv: Rida in arabhingst

Hon vill inte sälja. Om hon nu ska sälja så ska jag se till att jag har första köp. Hon vill låna ut i flera år då hon inte har användning för honom. Vi ska komma överens om de ekonomiska, försäkring står hon för
 
Sv: Rida in arabhingst

Kolla över personförsäkringen :p

Nej, men se till att ha en utomstående som hjälper till med jämna mellanrum, även om din kompis är duktig så blir man lätt hemmablind! Även superproffsen som rider VM har ju tränare ; )
 
Sv: Rida in arabhingst

Hon vill inte sälja. Om hon nu ska sälja så ska jag se till att jag har första köp. Hon vill låna ut i flera år då hon inte har användning för honom. Vi ska komma överens om de ekonomiska, försäkring står hon för

Se också till att skriva i kontraktet hur mycket du ska betala för hästen om hon beslutar sig för att sälja. Har flera kompisar som har tagit foderhästar, lagt ner tonvis med jobb på outbildade hästar och som i ditt fall blivit lovade att få köpa hästen om den ska säljas. Inte skrivit kontrakt på pris och därmed fått betala för det jobb och dom pengar de själva lagt ner på hästen :crazy:

Ang. stallplats till en hingst.. Jag har själv en unghingst och det har varit rätt struligt men med lite luskande och runtfrågningar så har jag ändå lyckats hålla mig med stallplats. Det troligaste stället du kan hitta på är i mindre privatstall, ev de som inte har några ston.(Oavsett om hingsten är gudasnäll så är det inte alltid stona är det med en hingst i närheten.) Men leta leta leta är det bästa tipset jag kan komma med där!

Sen med inridningen verkar det som om du redan fått hjälp, och irl är för det mesta bättre än över internet :)

Lycka till med pållen! :D
 
Sv: Rida in arabhingst

Han kommer nog inte vara till salu senare, då hon inte vill sälja honom. Men vill låna ut honom i flera år. Jag ser inte detta som "utnyttning" för hon vill ha sin häst inriden, utan jag lär mig så mycket! Jag har ridit in araber i Turkiet och tränat, men detta kommer vara som min egen och jag får så mycket hjälp utifrån.

Så det ska bli så spännande! Hon kommer att köra hem honom till mig
 
Sv: Rida in arabhingst

Undrar också vad det du vill ha svar på egentligen?
Har själv en arabhingst. Han har i två vintrar stått inackoderad på ridskola utan problem. Även ett annat privatstall med ridhus utan problem.

Hingstar kan vara lugna, är din det också så kanske det går bra att hitta stallplats.
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 949
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
E
Hästhantering Hej! Nu tänkte jag att jag skulle starta en tråd där ALLA ni som håller på med/har testat Klaus Hempflings sätt att hantera hästar på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 793
Senast: Hollister
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 513
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp