Rida in 5åring

kaninälskare

Trådstartare
Hejsan!
Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring?
Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad, sadelvan osv. Det är just inridningen som inte blivit av. Hästen har även varit sen i växten.

Självklart tar man det ju lika långsamt för att vänja hästen och även kroppen vid belastning. Men samtidigt är ju hästen mognare i fråga och har jobbats mycket från marken på töm både på bana och ut.

Skulle vara kul med lite tips och trix! En bekant till mig som äger hästen i fråga som ska ridas in.

Jag gör precis som med en yngre häst.

Ridningen skall vara rolig och lättsam för hästen. Att göra det långsamt och aldrig hamna i läget att hästen blir (för) trött i huvudet eller kroppen är jätteviktigt. Speciellt i början.

Är dessutom hästen redan 'för' gammal finns det ju absolut ingen anledning att stressa för årgångs eller breeders ändå.

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 056
Senast: Blyger
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 182
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 963
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024