Rida i form under uteritt?

Sv: Rida i form under uteritt?

Ja alltid, bortsett från någon kortare ´"busgalopp" uppför nån backe ibland, så ja. Rider alltid utomhus så gjorde jag det inte skulle Vi ju aldrig hålla formen.

Rider alltid hästen i form, oavsett om jag rider ute i skogen eller på banan/ridhus. För den skull innebär inte det att jag knölar ihop hästen när jag rider ut, bara han bär sig bra så är jag nöjd. Kan rida i en lägre mer avslappnad form.
Men han får def. aldrig springa som han vill. Skitta på långa tyglar gör vi givetvis.
Min häst tar dessutom för sig mer än vad han ska så skulle jag låta honom gå som han vill i skogen blir han rent ut sagt odräglig i en vecka efteråt innan jag får ordning på honom igen. Kan inte ge honom föör mycket frihet.
Sen tror jag att man håller hästen fräschare om man rider hästen rätt och inte låter den springa med huvudet högt och lite som den vill och belasta fel delar av kroppen.

Det är vad jag tror på. !

Alltid i form. Däremot behöver 'skogsform' inte vara samma form som på dressyrbanan. Men de ska gå i en form där bakdelen är aktiverad, bukmusklerna jobbar och ryggen är aktiverad och den ska vara självbärig. Aldrig några undantag annat än i fri skritt, men jag vill se 'unghästform' i skritten med, inget hattande med huvudet i vädret och bakbenen i en annan kommun.

Både och, beroende på vad jag gör. Ska jag rida "landvägsdressyr" så rider jag inte i form. Framskrittning sker alltid på lång tygel. Vid konditionsträning så är det ofta inte i form, men min häst har ganska lätt för att gå i form så han gör det ofta av sig själv. Däremot kräver jag inte lika mycket bakbensaktivitet vid ren uteritt som när jag rider dressyr (på banan eller ute). Ibland blir det trav på långa tyglar.

Bara för att man inte rider i form så innebär det inte att hästen går som en stjärnkikare. Mer att den får möjlighet att själv avgöra hur han vill balansera kroppen.

Både och. Rider jag snabbare intervaller i galopp går de inte i form. Är jag ute och travar lugnt på grusvägarnaa rider jag dem i form.
Det beror helt enkelt på. :)
Jag har hopphästar.

för det mesta, utom vid galoppträning tex, så blir det i form....dock ej ren dressyrform

Alexandra_W skrev:
Alltid i form. Däremot behöver 'skogsform' inte vara samma form som på dressyrbanan. Men de ska gå i en form där bakdelen är aktiverad, bukmusklerna jobbar och ryggen är aktiverad och den ska vara självbärig. Aldrig några undantag annat än i fri skritt, men jag vill se 'unghästform' i skritten med, inget hattande med huvudet i vädret och bakbenen i en annan kommun.

:rofl: Precis. Fast jag gör undantag när det blir en snabbare canter eller galopp, dock somsagt inget okontrollerat hattande där heller men givetvis en friare form....

Svarar som zlatan, galopptränar jag vilket jag gör två dagar i veckan
så är det en friare form som gäller.
Därimot kan jag under galopträningen ta tillbaka henne och kräva lite mer samling.
Under galopparbetet tilåts även bockar och bus.. ;)

Någon sorts form har ju alltid hästen. :angel:

Det beror ju lite på vad du menar.
Jag varierar uteritterna med allt från låg form till mera samling och dressyrövningar.

Rider alltid i form, fast i en något lägre än den som krävs av hästen på ridbanan.

min är fortfarande ung och har inte mycket erfarenheter så ute kräver jag ingen form av henne alls. utan tycker hon ska få luffsa runt och galoppa, leka lite osv. Däremot ser jag till att hon itne släpar benen efter sig och sölar. Frammåt och lyssna för hjälperna.

däremot på ridbanan jobbar vi på formen och nogranheten och tar det hela lite mer seriöst. men än så länge ska skogen få vara lek för henne..

Det är iprincip som att ta ifrån barn leksakerna när de är små.. Dom behöver itne bli vuxna för fort.

Jag vill alltid att pållarna ska gå i en bra och bärig form så att de inte belastar fel. Med medryttarpållen rider jag dessutom de flesta av dressyrpassen ute på vägarna, eftersom vi inte har någon ridbana på gården.
Enda undantaget är de vilda busgalopperna. :angel:

Jag brukar tänka, korta tyglar = jobba
långa = lite friare
jag försöker alltid att rida hästen rätt även när jag rider ut.
Fast givetvis är det dagar då vi "slappar" också en hel del men det skadar inte att den går i form! De sliter inte heller lika mkt på hästen om den rids rätt. :D

Senast ändrad av en moderator:

Smulan75 skrev:
Både och, beroende på vad jag gör. Ska jag rida "landvägsdressyr" så rider jag inte i form. Framskrittning sker alltid på lång tygel. Vid konditionsträning så är det ofta inte i form, men min häst har ganska lätt för att gå i form så han gör det ofta av sig själv. Däremot kräver jag inte lika mycket bakbensaktivitet vid ren uteritt som när jag rider dressyr (på banan eller ute). Ibland blir det trav på långa tyglar.

Bara för att man inte rider i form så innebär det inte att hästen går som en stjärnkikare. Mer att den får möjlighet att själv avgöra hur han vill balansera kroppen.

Så rider jag också, tycker att man kan kräva att hästen ska jobba bakifrån och framåt (förutsatt att den kan det!), sen om man rider ut kräver jag inte att hästen ska ha samma höga form som i dressyren.
När man rider uppför eller nerför branta backar kan man ju inte kräva att hästen inte ska få sträcka på halsen för att få balans bara för att den ska gå i form....
Min pålle går nästan alltid av sig själv i form men när det är en riktig kapplöpning som gäller så är det som bortglömt. :angel:

Zlatan skrev:
Både och. Rider jag snabbare intervaller i galopp går de inte i form. Är jag ute och travar lugnt på grusvägarnaa rider jag dem i form.
Det beror helt enkelt på. :)
Jag har hopphästar.
Vilken nivå tävlar du på?
Undrar om jag kanske har sett dig på någon tävling!

bengall skrev:
Någon sorts form har ju alltid hästen. :angel:

Det beror ju lite på vad du menar.
Jag varierar uteritterna med allt från låg form till mera samling och dressyrövningar.

Håller med Bengan här, form är ju något vi inte kommer ifrån, frågan är om den passar hästen.... :smirk:

Som sagt, nån sorts form har han alltid.
Ibland joggar jag honom bara i traven och då rider jag på en hand med lösa tyglar. Alltså inget krav på arbetsform eller vad man ska kalla det.

Men för det mesta kräver jag att han ska arbeta korrekt, även om formen är lite lägre.

Ja, alltid när jag rider eftersom vi inte har någon paddock. Både hästen och jag tycker det är roligare att rida dressyr ute. Men rider lektion en gång i veckan och plus att vi rider i ridhus på helgerna ibland, så om det någon dag har blivit ett hårt pass så får hon bara skritta ute på långa tyglar och bara ta det lungt dagen efter.

Jag rider alltid hästen i form, av samma andledning som jag rider i form i ridhuset rider jag i skogen.
Jag vill att hästen ska jobba rätt med ryggen och bära min och hans egen vikt på rätt sätt.
Med undantag för framskritt och avskrittning.

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 128
Senast: Sesca
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar