Tweety1985A
Trådstartare
Hur gör ni när ni rider ut, rider ni hästen i form eller inte?När gör ni/när gör ni inte?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alexandra_W skrev:Alltid i form. Däremot behöver 'skogsform' inte vara samma form som på dressyrbanan. Men de ska gå i en form där bakdelen är aktiverad, bukmusklerna jobbar och ryggen är aktiverad och den ska vara självbärig. Aldrig några undantag annat än i fri skritt, men jag vill se 'unghästform' i skritten med, inget hattande med huvudet i vädret och bakbenen i en annan kommun.
Smulan75 skrev:Både och, beroende på vad jag gör. Ska jag rida "landvägsdressyr" så rider jag inte i form. Framskrittning sker alltid på lång tygel. Vid konditionsträning så är det ofta inte i form, men min häst har ganska lätt för att gå i form så han gör det ofta av sig själv. Däremot kräver jag inte lika mycket bakbensaktivitet vid ren uteritt som när jag rider dressyr (på banan eller ute). Ibland blir det trav på långa tyglar.
Bara för att man inte rider i form så innebär det inte att hästen går som en stjärnkikare. Mer att den får möjlighet att själv avgöra hur han vill balansera kroppen.
Vilken nivå tävlar du på?Zlatan skrev:Både och. Rider jag snabbare intervaller i galopp går de inte i form. Är jag ute och travar lugnt på grusvägarnaa rider jag dem i form.
Det beror helt enkelt på.
Jag har hopphästar.
bengall skrev:Någon sorts form har ju alltid hästen.
Det beror ju lite på vad du menar.
Jag varierar uteritterna med allt från låg form till mera samling och dressyrövningar.