Rida i form under uteritt?

Sv: Rida i form under uteritt?

Det beror ju på vad man menar med form. Jag kräver allttid att hästen ska jobba med bakdelen och bära upp sig på rätt sätt, dock behöver den inte kröka på nacken ute i skogen. Inte heller på hoppbanan eller ute i terrängbanan - det blir ju lite svårt och se hindrena då.
Sen kan man ju variera samlingen både på ridbanan och i naturen.
Form för mig är alltså inte att de kröker på nacken utan att de jobbar på rätt sätt, dvs "i uppförsbacke".

All ridning kräver sin form - form är inte detsamma som samling. Oavsett vilken typ av ridning så bör ju hästen gå i en ändamålsenlig form, sen om det är fri skritt eller samlad galopp exv är ju en annan sak, men nån form är det alltid.

Inte på uteritt eftersom jag anser en uteritt ska vara friare samt avslappnat och kul. Kortare sträckor kan jag rida i form, men mest för att pejla av läget...Annars är uteritter för mig ett break i arbetet.

Hästen är alltid i form, utom vid vissa bustillfällen osv. Men en för stunden rätt form, dvs inte dressyrform i skogen eller uterittsform på ridbanan :p

Jag rider alltid hästen i form. Ute är formen kanske inte så samlad som på dressyrbanan, alltid.
Om jag drar ett race i galoppen så kan det hända att det blir fri form.

För det mesta gör jag det.
Är bara om vi galopperar ute el rider långa distanspass i trav, du brukar jag ej kräva någon speciell form.

tuaphua skrev:
Jag rider alltid hästen i form. Ute är formen kanske inte så samlad som på dressyrbanan, alltid.
Om jag drar ett race i galoppen så kan det hända att det blir fri form.

Exakt som mig då. Hehe. Hittade inte orden och så läste jag ditt inlägg, mycket bra förklaring :bump:

Rider nästan alltid hästen i form , finns undatag då vi ibland rider ut och busar eller bara tar en lulltur i skogen.

Men om jag inte red han i form skulle han bara bli jobbig sen på banan. Vi rider mycket på banan endå och rider ut men endå håller formen.

nej, bara om hästen själv vill det. Kräver dock inte form i den typ av böja på nacken i arbete på bana heller, han ska jobba med bakbenen, trampa under sig och använda ryggen, oftast kommer huvudet automatiskt då när resten av kroppen jobbar rätt. Att han ska jobba rätt med bakbenen kräver jag även till stor del ute, med undantag för vissa bustillfällen eller liknande.

försöker alltid ha pållen i en bra form, oavsett vart jag rider honom. Nån gång kanske vi sträcker på galoppen och då är det svårt att gå i riktigt bra form, men det är ytterst sällan..

Hej!

Jag rider ofta ut i skogen på mina hästar och "formkraven" varierar från gång till gång!
Ibland jobbar jag dem i "dressyrform", ibland i lång, låg form och ibland inte alls dvs trav på hellång tygel.
Jag ser det inte som skadligt att inte ha hästen i form alltid, hästen bör kunna bära sig själv och mig även om jag inte jobbar hästen i form.
En normal tur kan se ut så här:
Skrittar i 10-15 minuter på lång tygel, tar tyglarna, jobbar fram en lägre avslappnad form i skritt/trav, joggar på en bit, galopperar i mer samlat tempo, fortfarande hästen i form. Bryter av till trav och hästen får trava i fri form, ibland så kan vi rejsa upp för någon backe (i galopp) utan något som helst krav på form, travar ofta av på lång tygel och sen skritt hem ca 10-15 minuter på lång tygel!
Men som sagt vissa dagar blir det ren "busridning" ute, andra dagar jobbar jag dem i "dressyrform" under hela uteritten (utom fram och avskrittningen).

På ridbanan så arbetar vi och han skall gå i form med bra bärighet.

rider vi ut så är det som en kul variation och han går nästan bara på långa tyglar, men traven sker i form & bärighet även i galoppen annars blir han helt omöjlig att hantera.

I skritten kan jag begära samling kanske 200m för att sedan "släppa" han fri för att njuta av turen.

Men ibland "leker" vi på ridbanan och bara fjantar oss bland bommar och koner. :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 128
Senast: Sesca
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar