Rida hästar i rätt form

Sv: Rida hästar i rätt form

Hej! Jag tycker det är jättesvårt att få hästar att gå "i rätt form" dvs med bakbenen inunder sig och kröka på nacken. Jag har ändå ridit ganska länge (ca 5-6 år) Och rider/har ridit många hästar som tävlat dressyr och varit mycket duktiga och väl musklade, men det går ändå inte. Jag vet inte hur jag ska tänka! Visst om jag gör en halvhalt kanske dom trampar till lite ett par steg men sen är det borta.. Det här leder till att jag antingen sitter och gör halvhalter hela tiden = irriterad/störd häst eller så blir jag för passiv och gör ingenting och då gör hästen också ingenting (eller aa bara lunkar på iaf). Jag tror att det gäller att hitta rätt känsla men om jag aldrig lyckas har jag ju ingen känsla att eftersträva!! Så.. hur gör man?? Några tips??

Nu ska jag vara riktigt tråkig..jag tänker tala om för dig att formen på hästen kommer som en bonus när formen på dig blir riktigt bra. Mitt råd till dig är att släppa tanken på att rida hästen i form och istället inrikta dig på att stärka din sits, din inverkan och din följsamhet. För när allt detta blir riktigt bra så kommer formen av sig självt. Det gäller att hitta rätt anspänning i kroppen, rätt tygellängd, rätt styrka i hjälpgivningen, rätt inverkan då du formar hästen, rätt stöd i sits, rätt inramning. Det finns inga specifika knappar att trycka på. Du kommer att hitta detta genom att rida mycket, genom att titta mycket på duktiga ryttare och se hur de gör, lyssna på tips och råd andra får från instruktör etc. En sak du kan göra omedelbart är att tala med din instruktör och berätta vad ditt mål är och be om lite extra hjälp när du rider lektion. Har du en bra instruktör kommer denna att fokusera på din sits ännu mer och pusha dig i rätt riktning.

Lycka till / Degree

Hej StinaJ,

Jag tycker att du ska kolla med din ridlärare, eller kanske ngn annan tränare på klubben, om det finns möjlighet att rida några privatlektioner på någon av ridskolans hästar. Eller om du känner ngn privatryttare som skulle vilja låna ut sin häst för några pass.

Att rida hästen i form med allt vad det innebär är just nu en gåta för dig, och jag tror det är svårt för dig att få tillräcklig hjälp på en ridlektion där det kanske är 10-12 elever i gruppen. Det du skulle behöva är att ridläraren guidar dig steg för steg hur du ska göra. Du kanske behöver prova dig fram länge länge i skritt och göra olika övningar för att börja förstå hur du ska koppla ihop dina hjälper. Helt enkelt behöver du några individanpassade lektioner för att just DU ska hitta rätt inverkan på hästen. Lektioner där du får omedelbar feedback från din lärare på allt du gör.

Annars kommer du säkert så småningom iallafall komma på hur du ska göra för att rida hästar i form, men om du känner dig väldigt frustrerad över detta just nu så är det absolut värt att försöka få lite privatundervisning så att du snabbare kan komma över tröskeln och få det att "lossna".

Lycka till och kämpa på!

Jag håller med Degree. Fokusera på att rida mjukt och följsamt.
Jag var på en cliniq förra veckan angående dressyrryttar-testen.
Föredragshållaren (en mycket underhållande äldre dam) poängterade
att det viktigaste att tänka på är takt-lösgjordhet-form.

Så när jag själv red i helgen (ryttartest 4 ryttare) så började jag uppvärmningen med att hästen skulle gå framåt i en bra takt, inget annat.
Sen red jag lösgjörande arbeten, tempoväxlingar sidförande mm.
Men fortfarande ingen krav på hästens form bara min egen sits.
När sen vi red upp själva programmet gick han som en klocka.
Perfekt i form, mjuk och lydig, det var helt underbart.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar