Sv: Rida hästar i rätt form
En korrekt och "snygg" form kommer inte på en gång om man bara kortar tyglarna, det tar ett tag även för de duktigaste ryttarna innan hästen verkligen jobbar. Javisst, kröker på nacken kan väldigt många, men sen då? Ööhh, va? Är det många som frågar mig.
Kanske du kan byta grupp till en grupp som precis har börjat med att rida hästen i rätt form? Låter som om jag tycker att du verkar dålig, men absolut inte! För att lyckas krävs det faktiskt att man alltid förstår vilken nivå man ligger på, inte inbillar sig att man kan något som inte går. Om du inte fattar något alls, så är det bara att fråga någon ridlärare eller varför inte en kompis?
De i din grupp som får hästarna att kröka på nacken på en gång, tycker jag låter som den klassiska "sågar-stilen" som vi alla har haft innan vi lärt oss att formen kommer bakifrån. Dvs att man sågar, tar i vänster tyggel, tar i höger tygel, vänster, höger osv... hästen blir bara förvirrad och spänd, den kröker då på nacken för att komma undan den omilda handen, eftersom de flesta slutar såga när hästen kröker på nacken.
Försök driva på framåt, hästen ska vara uppmärksam! Om den känns helt "död", som många ridskolehästar gör, kan du faktiskt säga till den på skarpen redan från början genom att lägga till spöet ordenligt på rumpan. De flesta hästar förstår då att ryttaren den har på ryggen inte är att leka med. Glöm bara inte bort att berömma. Kan kännas pinsamt att skrika: "braaa!" varje gång hästen lyder, så istället kan du bara ge den en klapp på halsen med innerhanden.
Även om hästen inte kröker på nacken, så kommer den, om den verkligen går framåt, är uppmärksam och om du sitter rätt, att komma igång med bakbenen. Då kommer hela hästen kännas lättare att rida. Då bara "flyter" allt. En himla härlig känsla! Ett bra tips, som är MYCKET mildare mot hästen än "sågar-stilen", är att bara bredda med händerna, alltså föra dem längre ifrån varandra, och då hålla emot, men inte dra! När hästen "ger efter" dvs sänker huvudet och börjar kröka på nacken, beröm! Ge efter på tygeln, alltså ta fram handen och lätta på tygeln, så förstår hästen att den har gjort rätt. Så småningom kan du föra ihop händerna igen.
Om hästen roffar åt sig tygeln när du ger efter, så får du börja om. Och börja om, och börja om och börja om! Tills hästen lärt sig. Detta som förra stycket beskrev, ska du göra samtidigt som du manar hästen att gå fram. På så sätt får du hjälp på traven, för du rider ihop hästen med en sådan här ridning! Om detta fungerar, kommer hästen i slutet av passet lännas mjuk, medgörlig, framåt och på tygeln fast du bara sitter med handen stilla och ihop. Grattis!
Om du tycker att det här är för krångligt, eller om du inte förstår, så kan du till att börja med försöka tänka på hur du sitter! Det ger så otroligt mycket "gratis" att man inte kan tänka sig. Ett vanligt fel som nästan alla ryttare som inte rider typ medelsvår dressyr och upppt är att man sitter med handen fastnaglad i sadeln. Handen ska vara 1-2 dm framför sadeln, och 1 dm över manken! Om du rider så, så kan du kontrollera om du har ridit hästen rätt, går den kvar i samma tempo och inte förändras, har du ridit rätt. Detta ger också chansen till hästen att ta fram nosen och gå i en s.k. öppnare form, med nosen framför lodplanet, vilket är en underskattad form, som hästen egentligen alltid ska gå i. Något att tänka på!
Märkte att även dett lät krångligt, men kom ihåg: Ridning är svårt! Om jag hade vetat hur svårt det skulle vara hade jag aldrig börjat. Det är sant!
Ojj vad mkt jag skrev märkte jag... fingrarna bara glider över tangentbordet
Hoppas detta var lite bra tips i alla fall! Mvh Jenny