Rida hästar i rätt form

S

StinaJ

Hej! Jag tycker det är jättesvårt att få hästar att gå "i rätt form" dvs med bakbenen inunder sig och kröka på nacken. Jag har ändå ridit ganska länge (ca 5-6 år) Och rider/har ridit många hästar som tävlat dressyr och varit mycket duktiga och väl musklade, men det går ändå inte. Jag vet inte hur jag ska tänka! Visst om jag gör en halvhalt kanske dom trampar till lite ett par steg men sen är det borta.. Det här leder till att jag antingen sitter och gör halvhalter hela tiden = irriterad/störd häst eller så blir jag för passiv och gör ingenting och då gör hästen också ingenting (eller aa bara lunkar på iaf). Jag tror att det gäller att hitta rätt känsla men om jag aldrig lyckas har jag ju ingen känsla att eftersträva!! Så.. hur gör man?? Några tips??

Sv: Rida hästar i rätt form

Det är jättesvårt att säga när man inte sett dig rida, men eftersom man oftast får en häst att jobba rätt är genom att få igång bakbenen så prova att driva mer med benen ohc lätta i handen, gör inget om hästen inte kröker på nacken i början för när du fått igång den så att den börjat trampa på bra kan du börja samla ihop den men fortsätt ändå att vara mjuk ohc lätt i handen, börjar hästen att lyfta huvudet på med mer ben ohc var still i handen.

Jag tror att du behöver fokusera mindre på halvhalter och mer "hända saker hela tiden". Tex. rid på en volt, gör skänkelvikning på ena delen, öka traven, minska, skänkelvikning igen etc. Finns massor med övningar som du kan klura ut :D.

okej!!

Men när jag rider lektion så går allas hästar i form utom min.. Och nästa gång får kanske jag en av de hästarna som gick så fint sist men det är fortfarande samma sak! Å den häst jag red sist går nu som en klocka.. Hur gör man?? VAd är knepet liksom??

Jag fattar ju att det kanske beror på att de andra rider bättre men ofta när vi gör övningar (hoppar rätt mycket) går det minst lika bra för mig.. Dessutom verkar det som min ridlärare inte vill "kräva" för mycket av mig utan säger bara "bra, bra" & "böj igenom ordentligt" typ.. Och jag tycker det känns lite pinsamt att fråga. Det känns som att svaret bara skulle bli "det kommer, det kommer" typ..

Försök att stå på dig och berätta hur du känner och tycker, hon är ju faktiskt där för att hjälpa dig! :)

Och den bistra sanningen är faktiskt att det kommer, jag har ridit i 12 år nu, fler gånger i veckan, många olika hästar alltifrån välutbildade till unghästar som inte kunnat någonting, och det är inte förrän nu på senare år som jag förstått vilka knappar man ska trycka på ;).

Det kanske är så att hästen faktiskt går i form, utan att du tycker det känns/ser ut som det? :idea:

Du kanske inte får till det just för att du överfokuserar på detta med form. Det blir gärna så att när det känns som att nåt inte riktigt faller på plats i ridningen blir man så fixerad vid detta att man omedvetet spänner sig och då går det absolut inte!! Försök att flytta fokus till nåt annat ett par ridpass istället så ramlar det kanske på plats av sig själv med formen...

Jaa det är sant det du skriver men jag har testat det och då blir det som jag skrev tidigare "eller så blir jag för passiv och gör ingenting och då gör hästen också ingenting (eller aa bara lunkar på iaf)" alltså jag bara sitter där och följer med i hästens rörelser ungefär.. Det är lite det som är probelmet jag vet inte hur jag ska tänka.. Tycker ni att jag ska driva mer som någon sa? Och ha stilla hand? Det jag verkligen inte förstår är hur alla andra hästars form bara trillar dit så fort de som rider kortar upp tyglerna!?! haha vad är hemligheten liksom!?

KS: Jo, jag kanske ska försöka prata ridläraren.. Men jag får ofta så luddiga svar - hon är väldigt duktig på att rida men inte alltid så bra på att förklara..

Och jaa jag vet också att det är sånt som kommer men det känns som att just eftersom jag rider sådana hästar nu som verkligen kan borde det ju vara lättare att lära sig!

Teacuptoy: Haha jaa vem vet!! Fast det ser inte ut så i speglarna iaf, alltså de kröker inte ens på nacken.. (fast det fixar ridlärarn ibland med snodd.. å då har man ju visserligen en krökt hals.. men aa ni kanske fattar - det känns ingen skillnad - typ att ryggen kommer upp + att jag vet fortfarande inte hur jag ska rida)

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag menar inte att du ska sitta där och göra "ingenting".
Jag menar mer att om du tex flyttar hästen sidvärds så strunta i form och kocentrera dig på att hästen tvärar så som du tänkt (beroende på linjen) eller gör fattningar där du enbart fokuserar på att fattningen ska komma DÄR! där du hade bestämt dig för i förväg - samma princip funkar även i halter, osv osv. Detta är ju en tillfällig grej för att komma förbi en ev överfokusering hos ryttaren och gäller kanske på sin höjd ett par ridpass, jag menar ju inte att man ska förringa värdet av att ha hästen i korrekt form på sikt!! Förvånansvärt nog kan det ena faktiskt ge det andra här i många fall!! Men det förstod du säkert redan fast jag vill förtydliga mej för ev andra trådläsare.

Men hjälp vad jag känner igen mig :O
Rider på ridskola och där är det inte alltid så lätt att få hästarna att jobba ordentligt. Jag rider inte dåligt utan får mycket beröm för min fina och starka sits. Rider oftast en häst väldigt länge, och då går det bra, när jag har lärt mig hur man ska rida just den. Sedan när jag byter till någon annan går det riktigt riktigt dåligt. :(
Är inte tillräckligt stadig i handen, blir lätt passiv (tänker bara på huvudet) och får inte hästen att gå FRAMMÅT.

Men förra ridlektionen fick jag verkligen en Aha upplevelse ;)
Har man ingen frammåtdrivning kommer bakbenen aldrig att börja jobba. Att driva fram hästen, fånga upp den i handen och samtidigt krama lätt i tyglarna, få en mjuk förbindelse till hästens mun och på det sättet få den att leta sig neråt-frammåt.
Det handlar nästan bara om känsla och det är det svåraste, för man kan veta allt i praktiken och ändå inte känna det rätt.

Vilket svammel :p men jag tycker att du ska prata med din tränare, kanske rida några privatlektioner om det går, byta ridlärare?
Jag har haft väldiga upp och ner gångar, ibland går det riktigt bra och sedan hemskt dåligt. Oftast brukar det lösa sig om jag pratar med min ridlärare, rider någon privatlektion och funderar igenom vad som är problemet. Är jag för stark, för mjuk? Släpper jag på tygeln, driver jag inte?

Och våga prova! Min ridlärare brukar sporra oss till att prova nya saker, släpper det lite om jag kramar där, om jag böjer lite där vad händer då? Det är viktigt att aldrig låsa sig fast vid gamla vanor..

Senast ändrad av en moderator:

Jag är verkligen inte särskilt kunnig på detta, men jag fick en tanke.
Är hästen ordentligt lösgjord innan du försöker kräva samling?
Vad krävs för att åstadkomma "form"? Analysera...

Grejen är att det är inte någon hög grad av samling jag vill åstakomma utan jag skulle vara nöjd ifall hästarna jag red bara gick långt&lågt eller ifall jag kunde reglera formen överhuvudtaget! Men jag vet inte ens vilka hjälper jag ska använda.. För just nu går hästarna jag rider i aa vad ska man kalla det "ridskoleform" passet igenom och det är bara just min häst det handlar om (som kan gå jättefint under någon annan). Att säga att jag kräver samling är egentligen ett skämt eftersom att jag inte ens vet hur man gör!! Det är nämligen det som är min fråga! Hur gör man?

Bytte du namn? Kanske ett alias...
Skämt åsido. Men för att kunna få hästen lång o låg, måste du väl köra lösgörande övningar; skritta fram på lång tygel så hästen finner sin egen balans, rida böjda spår, skänkelvikningar . Ni som kan mera - hjälp!

Teacuptoy: Haha jaa vem vet!! Fast det ser inte ut så i speglarna iaf, alltså de kröker inte ens på nacken.. (fast det fixar ridlärarn ibland med snodd.. å då har man ju visserligen en krökt hals.. men aa ni kanske fattar - det känns ingen skillnad - typ att ryggen kommer upp + att jag vet fortfarande inte hur jag ska rida)

Körkt hals är inte att hästen går i form! Jag blir lite irriterad på en sak du skrev, att du inte vet hur du ska rida. Då är det klart att det inte funkar! Då är det ju det som är problemet!

okej!!

Men när jag rider lektion så går allas hästar i form utom min.. Och nästa gång får kanske jag en av de hästarna som gick så fint sist men det är fortfarande samma sak! Å den häst jag red sist går nu som en klocka.. Hur gör man?? VAd är knepet liksom??

Jag fattar ju att det kanske beror på att de andra rider bättre men ofta när vi gör övningar (hoppar rätt mycket) går det minst lika bra för mig.. Dessutom verkar det som min ridlärare inte vill "kräva" för mycket av mig utan säger bara "bra, bra" & "böj igenom ordentligt" typ.. Och jag tycker det känns lite pinsamt att fråga. Det känns som att svaret bara skulle bli "det kommer, det kommer" typ..

Rama in hästen mellan hand och skänkel. Håll om den och visa med sätet hur den skall gå fram steg för steg. Var i balans och halka ej framåt. Var eftergiven i handen så snart du får en respons av munnen och håll om. Tänk dig att det är du som balanserar upp hästen.

Hälsning Maja

okej!!
"böj igenom ordentligt" typ.. Och jag tycker det känns lite pinsamt att fråga. Det känns som att svaret bara skulle bli "det kommer, det kommer" typ..

Har tagit mig 30 år innan poletten trillat ner så 5-6 års ridning på ridskola är inte så mycket.

Precis som alla skriver handlar det om att få hästen i balans och tillräckligt mjuk för att gå i form. "Böj igenom" tolkar jag som att man tänker sig flytta bogen undan innerskänkeln även på rakt spår. På så sätt låter man hästen lösgöra bogarna vilket är en förutsättning för att komma i rätt form.

Träna på och lycka till!

haha jaa jag har flera! Sorry om ni blev lite förvirrade!!:p

jaa det är sant men vi gör ju det och det är inte det som är problemet utan det är att jag inte vet hur jag ska göra - om jag ska driva, förhålla, stilla hand, ställa, böja, trycka ut/in nånting åt nått håll osv..

Körkt hals är inte att hästen går i form! Jag blir lite irriterad på en sak du skrev, att du inte vet hur du ska rida. Då är det klart att det inte funkar! Då är det ju det som är problemet!

jaha så du tror problemet är att jag inte vet hur jag ska rida??? skarpsynt!!! för det var nämligen min fråga.. så svara på det istället:smirk:

En korrekt och "snygg" form kommer inte på en gång om man bara kortar tyglarna, det tar ett tag även för de duktigaste ryttarna innan hästen verkligen jobbar. Javisst, kröker på nacken kan väldigt många, men sen då? Ööhh, va? Är det många som frågar mig.

Kanske du kan byta grupp till en grupp som precis har börjat med att rida hästen i rätt form? Låter som om jag tycker att du verkar dålig, men absolut inte! För att lyckas krävs det faktiskt att man alltid förstår vilken nivå man ligger på, inte inbillar sig att man kan något som inte går. Om du inte fattar något alls, så är det bara att fråga någon ridlärare eller varför inte en kompis?

De i din grupp som får hästarna att kröka på nacken på en gång, tycker jag låter som den klassiska "sågar-stilen" som vi alla har haft innan vi lärt oss att formen kommer bakifrån. Dvs att man sågar, tar i vänster tyggel, tar i höger tygel, vänster, höger osv... hästen blir bara förvirrad och spänd, den kröker då på nacken för att komma undan den omilda handen, eftersom de flesta slutar såga när hästen kröker på nacken.

Försök driva på framåt, hästen ska vara uppmärksam! Om den känns helt "död", som många ridskolehästar gör, kan du faktiskt säga till den på skarpen redan från början genom att lägga till spöet ordenligt på rumpan. De flesta hästar förstår då att ryttaren den har på ryggen inte är att leka med. Glöm bara inte bort att berömma. Kan kännas pinsamt att skrika: "braaa!" varje gång hästen lyder, så istället kan du bara ge den en klapp på halsen med innerhanden.

Även om hästen inte kröker på nacken, så kommer den, om den verkligen går framåt, är uppmärksam och om du sitter rätt, att komma igång med bakbenen. Då kommer hela hästen kännas lättare att rida. Då bara "flyter" allt. En himla härlig känsla! Ett bra tips, som är MYCKET mildare mot hästen än "sågar-stilen", är att bara bredda med händerna, alltså föra dem längre ifrån varandra, och då hålla emot, men inte dra! När hästen "ger efter" dvs sänker huvudet och börjar kröka på nacken, beröm! Ge efter på tygeln, alltså ta fram handen och lätta på tygeln, så förstår hästen att den har gjort rätt. Så småningom kan du föra ihop händerna igen.

Om hästen roffar åt sig tygeln när du ger efter, så får du börja om. Och börja om, och börja om och börja om! Tills hästen lärt sig. Detta som förra stycket beskrev, ska du göra samtidigt som du manar hästen att gå fram. På så sätt får du hjälp på traven, för du rider ihop hästen med en sådan här ridning! Om detta fungerar, kommer hästen i slutet av passet lännas mjuk, medgörlig, framåt och på tygeln fast du bara sitter med handen stilla och ihop. Grattis!

Om du tycker att det här är för krångligt, eller om du inte förstår, så kan du till att börja med försöka tänka på hur du sitter! Det ger så otroligt mycket "gratis" att man inte kan tänka sig. Ett vanligt fel som nästan alla ryttare som inte rider typ medelsvår dressyr och upppt är att man sitter med handen fastnaglad i sadeln. Handen ska vara 1-2 dm framför sadeln, och 1 dm över manken! Om du rider så, så kan du kontrollera om du har ridit hästen rätt, går den kvar i samma tempo och inte förändras, har du ridit rätt. Detta ger också chansen till hästen att ta fram nosen och gå i en s.k. öppnare form, med nosen framför lodplanet, vilket är en underskattad form, som hästen egentligen alltid ska gå i. Något att tänka på!

Märkte att även dett lät krångligt, men kom ihåg: Ridning är svårt! Om jag hade vetat hur svårt det skulle vara hade jag aldrig börjat. Det är sant!

Ojj vad mkt jag skrev märkte jag... fingrarna bara glider över tangentbordet :D Hoppas detta var lite bra tips i alla fall! Mvh Jenny

Försök att stå på dig och berätta hur du känner och tycker, hon är ju faktiskt där för att hjälpa dig! :)

Och den bistra sanningen är faktiskt att det kommer, jag har ridit i 12 år nu, fler gånger i veckan, många olika hästar alltifrån välutbildade till unghästar som inte kunnat någonting, och det är inte förrän nu på senare år som jag förstått vilka knappar man ska trycka på ;).

Det är samma här! Rider man inte så ofta (typ ridskola) så tar det oerhört lång tid. Jag har ridit i 11år nu och haft foderhäst och sommarhästar men jag fick inte in den rätta känslan förrän kanske tre år sen. Även idag kan jag ha jättesvårt för vissa hästar. Det kommer såsmåningom, och då känner man att det är rätt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar