Rida fram/hoppa fram på graman

R

Roccopower

Vet att man får rida fram på graman på hopptävling, men får man även hoppa fram på den? ska då mest hoppa lilla hindret och kanske någon gång på räcket. Min häst är lite knepig av sig.
Sen undrar jag om man får ha graman på prisutdelning?

Sv: Rida fram/hoppa fram på graman

På häst får du rida fram och hoppa fram med gramman, på ponny får man bara rida fram.

Vet ej om man får ha graman på prisutdelning.

okey, det är en ponny..

som någon redan skrivit...
Häst: Graman på framridningen både hopp och på marken är OK

Ponny: Bara på marken.

När det gäller prisutdelning så är jag inte 100 men nästan säker på att du får ha det. Iallfall på häst.

Är i stort sett säker på att man får ha det på prisutdelning på häst!

Är i stort sett säker på att man får ha det på prisutdelning på häst!

mmm det är väl så va... har för mig att jag har sett det på nationella hoppningar så då är det nog tillåtet haha.-

när jag red ponny så fick man ha de på prisutdelningen iallafall, nu vet jag inte. på häst får man.

jag har haft graman på prisutdelning och framtidning på reg ponny... har inte blivit tillsagd.

häst får man ha det hela tiden (utan på banan då)
ponny bara på marken dvs framridning och prisutdelning.

Jag kan inte se någon anledning till varför man inte skulle få ha det på prisutdelningen när man får ha det på framridningen, men min fråga är snarare varför man skulle vilja ha det på prisutdelningen?

har du en häst som lätt sticker eller gör andra hyss kan det vara skönt att ha en extra hjälp när det är massa andra hästar runt omkring

Genom att dra in huvudet på den?

nej men broms... (graman är så känsligt på den här sidan så det går ju inte ens att skriva men kan man inte använda den ska mna absolut inte ha de. kan man rida på det är den en bra hjälptygel då du kan bestämma om den ska verka eller inte..)

Men jag förstår inte riktigt hur den ska verka som broms..? Haha, själv vågar jag inte rida på graman, vågar knappt ha sporrar, kör med kortaste kulsporrarna på mina:D

Jodå, gramanen funkar som broms. Innan jag gav upp med min förra häst (min kropp sa ifrån till slut, fick skador här och där), då var gramanen ofta enda chansen att stoppa hans framfart.
Dock hoppade jag inte med den, men för att kunna rida ut utan att vara en säkerhetsrisk för mig själv och omgivningen, så krävdes en graman på slutet. Och nej, inget hade hänt, han reds som yngre aldrig med hjälptygel, och var på den tiden så säker att rida ut på att man gladeligen hade honom som täthäst i vilka gångarter som helst.

Möjligtvis att jag kunde ha fått hejd på honom de dåliga dagarna med att såganden slita och dra allt jag kunde, men det kändes som ett sämre alternativ.
Med gramanen så kunde hästen inte ta tag i bettet, höja huvudet och dra iväg.
Alternativet var att inte rida ut alls i skogen och bara hålla mig i ridhuset, vilket inte heller kändes som ett ok alternativ.

Rida ut som på en normal häst, dvs i alla gångarter, det fungerade inte. Det var tvungen att vara "special" hela tiden. Till slut återstod för den hästen slakt eller att ngn som bara "åker" häst försökte med honom, ngn som hela tiden anpassade sig till allt "special". Jag valde det sista, och än så länge har han inte ställt till ngn olycka. Men jag är allt lite nervös att nya ryttaren ska bli övermodig och börja rida honom som en normal häst och därigenom skada sig rejält...

Fy fasen..min första ponny var lite sån, det var mest till att sitta och hålla in honom hela uteritterna. Det funkade lite bättre om jag red utan sällskap men han var rejält het då också. Han var tvungen att gå till slakt men det var eftersom han hade förslitningsskador från yngre dar, riktigt jobbigt när det är enda utvägen så det var ju bra att du hittade någon som ändå kunde ha din!

Gå in på stallbacken.com , där står allt om hjälptyglar och bett etc. :)

På ngt sätt hade det varit lättare om jag vetat att han hade ont ngnstans. Men inget tydde på det, och de veterinärer jag hade kontakt med när jag tyckte jag hittade ngn småskavank sa alltid att han var enormt fräsch, fanns inga fel ngnstans.
Inte kul när man måste dra slutsatsen att ens häst mer eller mindre inte är riktigt rät i skallen... :(

Jag hade en c-ponny förr som ja inte vågat ta in på prisutdelning utan gramman.. Både me fara för mig själv o andra i omgivningen;) Red alltid fram på den tog av den hoppa ett på varje o fick gå ut från framhoppningen direkt. Har aldrig blivit tillsagd så säger nog som alla andra att man får ha de när man rider fram på ponny dock ej hoppningen o även ha den på prisutdelningen;)

får jag fråga varför ni som gör det hoppar med graman ? liksom vill man inte att hästen ska länga sig över hindrena ? :confused:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 056
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka