Sv: Rida fram/hoppa fram på graman
Jodå, gramanen funkar som broms. Innan jag gav upp med min förra häst (min kropp sa ifrån till slut, fick skador här och där), då var gramanen ofta enda chansen att stoppa hans framfart.
Dock hoppade jag inte med den, men för att kunna rida ut utan att vara en säkerhetsrisk för mig själv och omgivningen, så krävdes en graman på slutet. Och nej, inget hade hänt, han reds som yngre aldrig med hjälptygel, och var på den tiden så säker att rida ut på att man gladeligen hade honom som täthäst i vilka gångarter som helst.
Möjligtvis att jag kunde ha fått hejd på honom de dåliga dagarna med att såganden slita och dra allt jag kunde, men det kändes som ett sämre alternativ.
Med gramanen så kunde hästen inte ta tag i bettet, höja huvudet och dra iväg.
Alternativet var att inte rida ut alls i skogen och bara hålla mig i ridhuset, vilket inte heller kändes som ett ok alternativ.
Rida ut som på en normal häst, dvs i alla gångarter, det fungerade inte. Det var tvungen att vara "special" hela tiden. Till slut återstod för den hästen slakt eller att ngn som bara "åker" häst försökte med honom, ngn som hela tiden anpassade sig till allt "special". Jag valde det sista, och än så länge har han inte ställt till ngn olycka. Men jag är allt lite nervös att nya ryttaren ska bli övermodig och börja rida honom som en normal häst och därigenom skada sig rejält...