Rida fram ellet inte

Sv: Rida fram ellet inte

marijaa skrev:
klart man ska "värma upp". Men det handlar ju också om hur mycket hästen rör sig i hagen.

Jag vet att min häst rör sig mycket och gymnastiserar genom att busa med smågrabbarna.

Ibland när han vill :devil: går han längst upp i hagen varpå jag måste gå efter, när vi är där galopperar han ner till grinden, känns ju som att han är rätt uppvärmd, och jag också :angel: :angel:

Men naturligtvis börjar vi i skritt.

kom o tänka på att det är ju lite knäppt att vi då måste skritta hästarna för att kunna göra de andra gångarterna när pållarna drar iväg från sovande tillstånd i galopp utan förvarning typ....de går inte sönder för det de är ju byggda för att kunna fly snabbt.
dock förstår jag om man ska skritta fram en stund eftersom tyngden från ryttaren inte är natrulig.

Saybia skrev:
Min medryttarhäst har lite dålig vilja & efter en lektion för en islandstränare (ganska känd sådan...) så fick vi instruktioner om att vi absolut inte skulle skritta honom nånting under en period, utan att vi skulle trava/galoppera/tölta ut från gården & sen rida i tempo kanske 20 min & sen ha tempo ända in på gården igen.
Alltså ingen igångskrittning eller avskrittning...
Så det är väl det jag har hört.
Kändes dock väldigt "dumt" att varken skritta igång eller skritta av, men men :crazy:
Nu rider jag dock som vanligt igen, skrittar igång honomså han känns uppvärmd & skrittar av på hemvägen så han får ner "flåset"...

Det här har jag också hört. Dock om man nu ska ha tempo direkt från gårdsplanen ska detta ske utan några som helsta krav. T.ex trav på glappa tyglar utan samling. Vill man skritta igång hästen så kan man gå bredvid istället och leda hästen alternativt jobba vid hand.

Boj skrev:
De får varierande ridning, de går ej heller i släta hagar utan mycket kuperad terräng i hagar som vi inte ens kan drömma om. Uppväxten sker i fritt tillstånd, här skapar hästen sin starka kropp med hjälp av naturen och de stora utrymme som står till buds. Ffa tror jag att uppväxten är grunden till att rasen är sund, och jag ser en stor risk med en försvenskad hantering med installning och allt. Jag tror nämligen att detta i förlängningen påverkar hästens sundhet.

Här Boj, tror jag att det du nämner här är pudelns kärna. De växer upp i kuperad terräng och får klara sig i sin flock. Däremot blev jag ganska förvånad då jag var på Island för några veckor sedan. På ett ställe hade en man lärt sin ettåring att räcka "vacker tass". Vid ett annat stall stod en äldre man med sina barnbarn och vårtvättade hästarna med schampo och slang. Det pysslades och donades på ett sätt som jag inte trodde på innan jag for dit. Sen måste man också säga att på sommaren, hösten och vintern går massor av hästar i fantastisk mark, men de som stallas in för träning på början av året faktiskt bara har minimala rasthagar då.

Men uppväxten betyder nog massor. Sen har jag funderat på om det också kan bero på att de flesta har flera hästar. De växlar under turer och rider inte alla hästar alla dagar.

Kan det vara så, bara spekulation från min sida.

OA

Gullan86 skrev:
kom o tänka på att det är ju lite knäppt att vi då måste skritta hästarna för att kunna göra de andra gångarterna när pållarna drar iväg från sovande tillstånd i galopp utan förvarning typ....de går inte sönder för det de är ju byggda för att kunna fly snabbt.
dock förstår jag om man ska skritta fram en stund eftersom tyngden från ryttaren inte är natrulig.

Fast de brukar inte fly med ryttare på ryggen. Och så flyr en häst väldigt kort sträcka innan den stannar upp och betar igen.

OA

My Beauty skrev:
Men du måste ju rida hästen ifrom i skritten oxå.

Har jag nånstans skrivit att jag inte mina hästar i form i skritt?? Det gör jg i alla gångarter, men det betyder inte att jag börjar med att skritta i form i en kvart innan jag ens kan tänka mig att göra något annat.

Ibland tar jag tex skritt på halvlång tygel med lite sidförande osv, när han är varm tar jag en galopp eller nåt sånt - sen kanske jag går TILLBAKA och kan ägna resten av passet åt skrittarbete om jag känner att det är det som behövs. Just nu jobbar jag tex mycket med övergångar från skritt till båda trav och tölt - i form såklart! :p

På ett ställe hade en man lärt sin ettåring att räcka "vacker tass". Vid ett annat stall stod en äldre man med sina barnbarn och vårtvättade hästarna med schampo och slang. Det pysslades och donades på ett sätt som jag inte trodde på innan jag for dit.

Ja som sagt, hur man uppskattar sin häst är ju olika. Men i de flesta som jag känner på Island, är de otroligt måna om sina hästar på alla sätt ocks vis.:love:

Jag tror faktiskt inte du är ett troll, (bara väldigt ifrågasättande :p ) men ett sk. troll är en som skapar ett användarnamn och går in och skapar en massa provocerande trådar bara för sakens skull, utan att egentligen inte ha dessa åsikter (kallas även att trolla *ss*). D&G var väl ett rätt typisk exempel... Ett annat exempel kan vara en som komme rin på ett forum och börjar propagera för nazism eller nåt utan att ha dessa åsikter eg.

Jag rider alltid fram mina hästar.Men oftast är dom lite uppvärmda efter lek och stoj i hagen.Men sen kan man ju undra om sunt förnuft kan vara något att tillämpa.Vad vet jag....:angel:

marijaa skrev:
fast det där är ju inte alls samma som SannaBo beskriver. Hon berättar att hästarna tas från HAGEN och sedan släpps där igen.

Jag får nästan lite dåligt samvete de gånger jag behöver släppa in hästen i boxen direkt efter arbete. Släpper jag honom i hagen vet jag att han "skrittar" av sig själv även om vi alltid sitter av sista km och går hem...

Liksom jag vet att han alltid är relativt uppvärmd när han är i hagen.
Ni får gärna komma och kolla, det är full rulle hela dagen, som en som väldigt trevlig långfilm :D

Då är det ju värre här i lilla Sverige ;) Eftersom hästen inte skrittades av utan ställdes in i boxen.
Jag släpper iofs bara ut min häst i hagen igen om hon inte är svettig, är det fint väder och hon är svettig får hon gå ut med täcke.

IrpaSnirpa skrev:
Då är det ju värre här i lilla Sverige ;) Eftersom hästen inte skrittades av utan ställdes in i boxen.
Jag släpper iofs bara ut min häst i hagen igen om hon inte är svettig, är det fint väder och hon är svettig får hon gå ut med täcke.
Jag vet inte riktigt om du missuppfattat mitt inlägg eller inte.
Ja, visst, det var ju precis det jag menade. Hade hästen fått en chans att komma ut, om så med täcke, så hade den ju kunnat röra på sig och naturligt skritta av sig och stretcha sina muskler.

Nu när vi har fått rätt varmt väder här släpper jag ut min ridhäst utan täcke, men i vinter har vi haft täcke när de varit svettiga.
Igår löshoppade jag honom och då var han lite svettig, då blev jag lite kluven hur jag skulle göra, ville egentligen lägga på svettäcke men så regnade det. Hade jag lagt regntäcket ovanpå hade han ju kokt sönder... Men eftersom jag bara skulle mocka och sedan släppa in alla hästarna fick han gå ut. Han började direkt busa med kompisarna så han höll igång...

yew98fq skrev:
Jag tror faktiskt inte du är ett troll, (bara väldigt ifrågasättande :p ) men ett sk. troll är en som skapar ett användarnamn och går in och skapar en massa provocerande trådar bara för sakens skull, utan att egentligen inte ha dessa åsikter (kallas även att trolla *ss*). D&G var väl ett rätt typisk exempel... Ett annat exempel kan vara en som komme rin på ett forum och börjar propagera för nazism eller nåt utan att ha dessa åsikter eg.

Jag kan säga så här att därhar du fel. Jag gjorde ett användarnamn för jag var inne mkt på buke och vill oxå kunna diskutera.
Jag försöker inte göra en massa provocerade tråder eller inlägg utan jag skriver saker som jag vill ha svar på.
Sen så är det bra att vara frågeviss så det så. :mad: :mad:

Hmm, jag berättade för dig VAD ett troll är, jag påstod inte att du är det, så varför skicka massa ilskna smileys? Det är sånt som gör att man kan uppfatta din attityd som rätt överlägsen, som att du bestämt dig för att du har rätt och alla som inte tycker som du har fel, innan du ens hört vad de andra har att säga!

My Beauty skrev:
Jag försöker inte göra en massa provocerade tråder eller inlägg utan jag skriver saker som jag vill ha svar på.
:
Nej, du skriver påstående som du sedan försöker övertala alla andra om är sanna i stället för att lyssna på andra som har erfarenhet som du kanske kan dra nytta av.

marijaa skrev:
Nej, du skriver påstående som du sedan försöker övertala alla andra om är sanna i stället för att lyssna på andra som har erfarenhet som du kanske kan dra nytta av.

Jag lyssnar på vad andra har att säga.

yew98fq skrev:
Hmm, jag berättade för dig VAD ett troll är, jag påstod inte att du är det, så varför skicka massa ilskna smileys? Det är sånt som gör att man kan uppfatta din attityd som rätt överlägsen, som att du bestämt dig för att du har rätt och alla som inte tycker som du har fel, innan du ens hört vad de andra har att säga!

Jag lyssnar på vad andra har att säga så det så:smirk:
Ska vi börja att diskutera ämnet eller diskutera om hur jag är? Bara undrade för då struntar jag i att gå in på denna tråden mera.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka