Rida fram ellet inte

Sv: Rida fram ellet inte

jag har också hört de där uttrycket. På island då vi var där och red var det tölt direkt från stallplan, sedan tölt nästan hela vägen, sedan tölt in på stallplan, sedan sadel av och in i hagen. Jag tyckte detta verkade lite konstigt så jag frågade om det! Och dom sa att deras hästar är både pigga och har aldrig problem med benen. Det höll jag också med om. Ingen häst såsade efter utan de var krut i alla! Det är verkligen skillnad motför här, om jag jämför med dom turridningsställena jag varit på ivf.

Då jag rider fram min häst om jag ska rida ut och ha ett litet "träningspass", så skrittar jag en bit, tills att jag känner att han är mjuk. Sedan rider jag i tempo nästan hela tiden, men med små avbrott i skritt och lättare arbete, fast i kanske tölt eller trav, tills att jag har en liten bit kvar till stallet. Då ger jag långa tyglar och skrittar hem. Han har ALDRIG varit halt eller haft problem med ben. På böjproven har han fått "berömm" för att han har så "rörliga" leder och inte har några spänningar någonstans. De säger att han är så smidig! På spattröntken sa veterinären att han hade ovanligt fina haser för sin ålder!:)
Han är 18 år kanske också ska tilläggas och att han går på lösdrift.
Jag tycker inte att man ska sätt upp en regel för hur mycket man ska rida fram och hur mycket man inte ska rida fram, utan hästar är ju individer precis som vi! klart att de finns gränser, men jag tror inte att de finns något exakt.

Senast ändrad av en moderator:

SannaBoo skrev:
jag har också hört de där uttrycket. På island då vi var där och red var det tölt direkt från stallplan, sedan tölt nästan hela vägen, sedan tölt in på stallplan, sedan sadel av och in i hagen.

Händer i söta lilla Sverige med.
Var och jobbade ett tag och där red chefen hästen iväg i tölt direkt, sen travades det väl och sånt ute med och kanske skrittade de sista 30 m. till stallet. Sen in i boxen, flåsig häst och på med täcke. Superbra tyckte dom.

Jag värmer upp min häst och skrittar självklart av henne.
Men jag har inte ridit i en paddock på kanske 4 månader så det där med att skritta fram för det är jag inte så bra på just nu.
Under våra ridturer så är det mest skritt, mycket lösgörande. Och tro det eller ej, men ju mer jag arbetar med henne på ridturerna desstu roligare tycker hon dom är. Mycket lösgörande, få henne att följa tygeln osv.

My Beauty: De flesta som rider islandshäst har gått från stor häst till islandshäst. Ni storhäst människor verkar tycka att vi lever på en annan planet, men jag måste säga att jag tror det är tvärtom.

En häst är inte gjord av porslin utan av kött och blod. Våra islandshästar kan skada sig lika lätt som era, men konstigt nog så ser jag mest stor hästar som har diverse skador på detta forumet, inte islandshästar. Och då är islandshästen den snabbaste mest växande rasen i vårt avlånga lilla land. Islandshästen blir mer och mer populär. Jag tycker att någon gång bör någon stor häst människa vakna upp och se att ju mer man drar på hästen desstu svagare blir den.

yew98fq skrev:
Värma upp sidorna kan man väl lika gärna göra i en avslappnad trav eller tölt? ;) Självklart börjar jag med att skritta, kollar att förhållningar och framåtdrivande sitter men det är sällan jag skrittar i 10 minuter och sedan travar runt i låg form i en kvart innan jag gör något annat. Dock ser jag till att hästen är ordentligt LÖSGJORD och mjuk innan jag börjar samla.
Men du måste ju rida hästen ifrom i skritten oxå.

Tycker dte verkar finnas många här som nu är ute bara för att irritera tyvärr.

IrpaSnirpa skrev:
Händer i söta lilla Sverige med.
Var och jobbade ett tag och där red chefen hästen iväg i tölt direkt, sen travades det väl och sånt ute med och kanske skrittade de sista 30 m. till stallet. Sen in i boxen, flåsig häst och på med täcke. Superbra tyckte dom.

fast det där är ju inte alls samma som SannaBo beskriver. Hon berättar att hästarna tas från HAGEN och sedan släpps där igen.

Jag får nästan lite dåligt samvete de gånger jag behöver släppa in hästen i boxen direkt efter arbete. Släpper jag honom i hagen vet jag att han "skrittar" av sig själv även om vi alltid sitter av sista km och går hem...

Liksom jag vet att han alltid är relativt uppvärmd när han är i hagen.
Ni får gärna komma och kolla, det är full rulle hela dagen, som en som väldigt trevlig långfilm :D

precis, hästar som ställs in alldeles svettiga och flåsiga efter arbete I BOX får nog totalt sett mer problem än hästar som får gå ut efteråt och skritta av sig själva.
Det verkar ju funka bra på island, så som dom "gör det".

Jag tycker också, som irpasnirpa säger att man inte ska behandla hästar som porslin. Många lägger på tusen täcken, benskydd, remmar hit och remmar dit. allt ska vara si och så. Jag tycker också att det verkar som om "vanliga" hästar har mer bekymmer!
oops nu lämnade jag ämnet!:p

Senast ändrad av en moderator:

Om vi nu skall vara sanningsenliga, och det ska vi väl. De problem som vi ofta har med våra svenska hästar, finns inte så ofta på island. Te x detta med inflammationer i leder osv, man kan ju fundera lite över varför. Man kan ju också fundera på varför håller den isländksa hästen för den hantering och ridning som beskrivs här, men det skulle inte den svenska hästen klara? Då och då droppar det ju upp en tråd om hur illa den isländska hästen har det, jag menar uppstallning etc. Men är det då så illa?

Islänningar har en helt annan syn på hästhållning än vad vi har, mycket har de tagit till sig från Svergie och de tycks ha stärkt rasen ytterligare.
För även på island blir denna ras urgammal, fast där håller man inte kvar en häst pga förmänskligande skäl men det gör vi här i Svergie.

menar du att man avlivar hästen istället för att "hålla kvar den", ursäkta, har lite skallavärk så egentligen är det aknske glasklart?

Jag tycker inte att man måste avliva en häst bara för att den är gammal, och när är den gammal?
Min kompis har en valack som är 19 i år, han är ju pigg som ett ånglok.

Självklart ska man ta bort en häst som mår dåligt, upplevar du att vi inte gör så i Sverige?:confused:

Boj skrev:
Om vi nu skall vara sanningsenliga, och det ska vi väl. De problem som vi ofta har med våra svenska hästar, finns inte så ofta på island. Te x detta med inflammationer i leder osv, man kan ju fundera lite över varför.
Ja, det här är intressant. Nu vet jag inte om det är så, förlitar mig på din kunskap. Men har du någon teori om varför det är så?

Varför har vi mer skador som är så noga med att värma upp och skritta av och i allmänhet ta det "lugnt" med våra hästar...

Hej!
Även om jag inte är isis-ägare sku jag villa lägga inn lite här:

Jag har 2 ganska olika hästar, en fullblodsarab och en haflinger. Jag ridar altid ute och jobbar ibland lite på ett felt under turen.

Dom är jätte olika, och har olika dagar där dom gillar skritta innan dom mjuknar upp, andra gångar gillar dom bäst att börja i trav, lugnt så klart, innan vi börjar jobba. Det är väl olika för alla hästar, och jag tror också mina skulla tröttna på samma schema vajre dag...:crazy:

Skador osv. - ja IrpaSnirpa, man ska komma ihåg att hästar är levande djyr som har klarit sig i milliontals år, och dom står också stilla i lang tid i naturen, för därefter plötsligt springa många km. och dom blir inte skadade. Dom är faktisk gjort för det! Men Isisar (och andra hästar som tur) klara av detta bättre i människors hand, för att dom inte är avlade för dressur och ett liv i boks.... Det har inte tagit människan många år att ändra naturens starka hästar....:cry:

Måste få säga en sak...Om man skall "Rida Fram" Om du menar..inför ett Träningspass..är det ju självklart..Man kan bara inte hämta hästen från hagen och sätta på utrustning och börja hoppa hinder på 120 cm...Anledningen till att man rider fram är väl att man skall VÄRMA UPP hästen inför det..och kanske pigga upp den så att säga...:idea:

Man mjukar upp musklerna eller hur man skall förklara det!
Så att hästen är lite pigg..och inte kommer skada sej..bli stel eller så..Sen skrittar man ju av också :)

Eller har jag HELT FEL :confused:

Snälla..Säg vad ni tycker

Nu menar inte jag av enbart åldersskäl, för jag känner många hästar på Island som är mycket gamla och funkar utmärkt som ridhästar. Vad jag menar är, när hästen får problem. Te x när den inte längre kan äta normal föda själv, när den blir sjuk och det inte går att åtgärda osv. Här i Svergie sätter vi genast in hjärt och lungmaskinen, kan den inte få i sig tillräckligt med mat i flocken så ger vi dem en egen hage. Är det bra då? Om man betänker att hästen är ett flockdjur. Kan vi inte få hästen frisk med hjälp av veterinär osv, skulden blir stor och man vill inte ta livet av hästen så sitället T-märker man den.

Hoppas du förstår poängen.

marijaa skrev:
Ja, det här är intressant. Nu vet jag inte om det är så, förlitar mig på din kunskap. Men har du någon teori om varför det är så?

Varför har vi mer skador som är så noga med att värma upp och skritta av och i allmänhet ta det "lugnt" med våra hästar...

Om min teori är den enda riktiga vet jag inte, men detta skavande som vi gör på våra hästar sker i det närmaste inte på Island. De hanterar ej heller sin djur som porslinsfigurer, och ändå är hästen en högt ansedd varelse i hästägande islänningars ögon. De är mycket måna om sina hästar, och i vissa fall så måna om dem att kvinnor och barn faktiskt går i andra hand.:eek:

De får varierande ridning, de går ej heller i släta hagar utan mycket kuperad terräng i hagar som vi inte ens kan drömma om. Uppväxten sker i fritt tillstånd, här skapar hästen sin starka kropp med hjälp av naturen och de stora utrymme som står till buds. Ffa tror jag att uppväxten är grunden till att rasen är sund, och jag ser en stor risk med en försvenskad hantering med installning och allt. Jag tror nämligen att detta i förlängningen påverkar hästens sundhet.

Ja, nu förstår jag dig bättre. Jag reagerade själv när vi var och kollade på en saluhäst och ägaren hade en häst som hade alla möjliga åkommor, nu minns jag inte allt med jag tror den var dammallergisk och gräsallergisk. Hästen stod i en pyttehage och specialbehandlades, hästen skulle användas i avel eller möjligen tävling. Jag förstår inte att man bara kan ha tanken att pressa en så dålig häst till något sådant.
Själv hade jag tanken att den skulle fått somna in och sluppit plågats mer...

Du har rätt, uppväxten är viktig och vi kan i många fall inte erbjuda samma eller ens liknande förhållande som på island.

Dock förstår jag inte vad du menar med "skavande"?

marijaa skrev:
Dock förstår jag inte vad du menar med "skavande"?

Jag menar, när man ställer av sin häst för vila här i Svergie. Låter man då hästen verkligen få vila, i många fall inte. Hästen ser så uttråkad ut att man måste kanske "tömköra" lite, eller så måste man plocka lite med hästen. Ta in den, borsta på den osv. Istället borde vi ha kunnat låta hästen verkligen få gå på vila, och då även få vila från oss. Nu har vi tyvärr som oftast inte marker som tillåter en verklig avkoppling för hästen, och genom det kan de säkert bli uttråkade. Men samtidigt brukar dessa vilande hästar gå tillsammans med hästar som är i arbete, och det tror jag är en väsentlig skillnad på vila och vila.

Jag har flera bekanta på Island, de släpper sina hästar på vila från augusti till december. De vilar från turer med turister på sommaren, sen tas de in för att ridas/tränas. Detta gör man fram till april-maj ca, då får hästen återigen en viss vila fram till turerna sätter igång igen. I detta läge får hästen verkligen vara häst, och de blir så vilda som de en gång från början var innan de blev inridna. MEN av någon märklig anledning blir de precis lika civilicerade igen när de skall återuppta arbetet. Min erfarenhet från igångsättningen av dessa hästar är, i de flesta fall mycket enkel. I något undantag har vi haft rodeo, men överlag är det så sällsynt så det nästan inte finns på kartan.

det håller jag också med om! :)

Min lillkille gick i fjol somras, och kommer att göra även i sommar, på 30 ha kuperat bete med andra hingstar och valacker. :) :)
Så nära paradiset man kan komma i skåne :D

Egetligen skulle man ju vilja släppa ridvalacken där för lite semester, det är ju bara dte att man är lite för ego för att ge ridhästarna semester på sommaren...

Kan du inte släppa valacken din på vinter bete istället då?

Vet flera stycken här nere i söder som har hingstbete på vintern i stora kuperade hagar.

Själv har jag mina tre i en kuperad vinter hage på mellan 10-15 ha så dom rör sig fint.

Och har dom vila så ahr dom vila, då träffar dom bara mig när jag kollar över ben och ger dom en ny höbal och fyller på vatten.

Så mina hästar får verkligen vila från ridning och mig när dom har vila. Sen är dom så mycket mer possitiva när man sätter igång dom igen. :)

Min medryttarhäst har lite dålig vilja & efter en lektion för en islandstränare (ganska känd sådan...) så fick vi instruktioner om att vi absolut inte skulle skritta honom nånting under en period, utan att vi skulle trava/galoppera/tölta ut från gården & sen rida i tempo kanske 20 min & sen ha tempo ända in på gården igen.
Alltså ingen igångskrittning eller avskrittning...
Så det är väl det jag har hört.
Kändes dock väldigt "dumt" att varken skritta igång eller skritta av, men men :crazy:
Nu rider jag dock som vanligt igen, skrittar igång honomså han känns uppvärmd & skrittar av på hemvägen så han får ner "flåset"...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka