Rida fram ellet inte

M

My Beauty

:confused:
Jag har läst om att man inte ska rida fram en islandhäst på samma sätt som man gör med tex halvblod.
För att om man gör det så tar man ut träningsglädjen ur hästen.

Själv så är jag hoppryttare och tycker att det låter himla konstigt. För att en islandhäst är ju som vilken annan häst som helst. MAn måste ju rida fram dom oxå tycker man ju.

är detta sant att man inte ska rida fram isisar? :confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: Rida fram ellet inte

jag har ridit isläning väldigt mycket tidigare nu var det några år sedan jag slutade med det å jag har då inte fått höra att man inte ska rida fram dom.

Att rida fram en häst, gör jag strax före jag skall tävla. Så detta får du förklara närmare, vad du menar.:confused:

Boj skrev:
Att rida fram en häst, gör jag strax före jag skall tävla. Så detta får du förklara närmare, vad du menar.:confused:
Jo att man skrittar i 10 minuter och travar fram i 15 min osv

det där har jag aldrig hört talas om ?
Vadå skritta 10min, trava 15min ? är det nån lag på det eller ?
Jag skrittar tills hästen är mjuk och följsam i den gångarten, oavsett om det tar 3min eller 20min.. samma sak med resterande gångaretr

Hmm...om jag skulle trava fram min häst i 15 min skulle jag inte få en rolig ridtur sen.

Men rider fram min häst gör jag.

Skrittar tills hästen känns avslappnad och lyhörd i skritten, sen töltar vi en kort stund och sen galopperar vi en liten bit innan vi börjar träna ordentligt.

Traven tar vi oftast i slutet av passet för det funkar bäst för oss.

Sen skrittar jag av en lång stund.

Jag skrittar alltid fram o av minst 15 minuter. Hur jag gör sen är lite olika... men skritten är väldigt viktig för hästens hållbarhet o minskar risken för skador med mera.

My Beauty skrev:
Jo att man skrittar i 10 minuter och travar fram i 15 min osv

Men hur en uppvärmning inför en ridtur ser ut, kan ju vara högst olika. Många har sin häst på lösdrift, vilket gör att hästen kan röra sig fritt för jämnan. Här har man kanske inte samma behov av en lång uppvärmning, men däremot kanske mycket lösgörande innan själva arbetet kommer ingång.

För hästar som står uppstallade en viss tid på dygnet, kan behöva en längre uppvärmning. Varför, jo dessa hästar blir oftast betydligt stelare i sina leder, och ledvätskan som verkar stötdämpande i ben och leder är från början mycket tunn samt saknar den viktiga smörjeffekten som den skall ha. När hästen blir uppvärmd, blir ledvätskan lite tjockare och fungerar mycket bättre som smörjmedel. Detta kan man märka på vissa hästar som i början av ett ridpass har knäppande ljud i lederna, men allteftersom försvinner knäppandet och det beror alltså på ledvätskan som fått ökad smörjeffekt.
Hästar som går ute mycket får inte en tunn ledvätska, den är lite smörjande konstant. och blir den tunn, så beror det som oftast på ett sjukdomstillstånd.

För mig är det ju helt självklart att skritta fram hästen på tävlingar.
Det gör jag alltid eftersom hästen måste ju få upp blodcirkulationen och det gör också kanske nytta när man sedan provar de andra gångarterna.
Jag skrittar främst för att förbättra tölten, eftersom samling har ju en ganska stor betydelse för tölten.

Svalan skrev:
För mig är det ju helt självklart att skritta fram hästen på tävlingar.
Det gör jag alltid eftersom hästen måste ju få upp blodcirkulationen och det gör också kanske nytta när man sedan provar de andra gångarterna.
Jag skrittar främst för att förbättra tölten, eftersom samling har ju en ganska stor betydelse för tölten.

Jo men inte bara på tävlingar utan överhuvudtaget.

klart man ska "värma upp". Men det handlar ju också om hur mycket hästen rör sig i hagen.

Jag vet att min häst rör sig mycket och gymnastiserar genom att busa med smågrabbarna.

Ibland när han vill :devil: går han längst upp i hagen varpå jag måste gå efter, när vi är där galopperar han ner till grinden, känns ju som att han är rätt uppvärmd, och jag också :angel: :angel:

Men naturligtvis börjar vi i skritt.

marijaa skrev:
klart man ska "värma upp". Men det handlar ju också om hur mycket hästen rör sig i hagen.

Jag vet att min häst rör sig mycket och gymnastiserar genom att busa med smågrabbarna.

Ibland när han vill :devil: går han längst upp i hagen varpå jag måste gå efter, när vi är där galopperar han ner till grinden, känns ju som att han är rätt uppvärmd, och jag också :angel: :angel:

Men naturligtvis börjar vi i skritt.

Jo men han är ju inte uppvärmd i sidorna.

Du kan väl läsa hela mina inlägg :angel:
När de busar runt, svänger hit, svänger dit, stegrar sig, går ner på knä, tvärvänder mm mm, är inte det en allsidig uppvärmning?

Plus att du skrev skrittar 10 min och travar i 15 min, du nämner inte heller något om att värma upp sidorna? :smirk:

Det är väl förhoppningsvis ingen som rider bara rakt fram. Vi som håller på med gångartsridning tror jag är extra medvetna om att en lösgjord häst är a och o. :)

marijaa skrev:
Du kan väl läsa hela mina inlägg :angel:
När de busar runt, svänger hit, svänger dit, stegrar sig, går ner på knä, tvärvänder mm mm, är inte det en allsidig uppvärmning?

Plus att du skrev skrittar 10 min och travar i 15 min, du nämner inte heller något om att värma upp sidorna? :smirk:

Det är väl förhoppningsvis ingen som rider bara rakt fram. Vi som håller på med gångartsridning tror jag är extra medvetna om att en lösgjord häst är a och o. :)

Men i min framridning så rider jag fram sidorna oxå

My Beauty skrev:
Jo, det förstod jag och det gör jag också. Det jag menade var att det inte framgick eftersom du bara nämnde tiden. Därför kan du inte heller av mitt inlägg bedöma om jag bara rider rakt fram eller inte...

Hängde du med? :)

My Beauty skrev:

Jo men just den delen kan ju redan vara avklarad om hästen går på lösdrift, dvs uppvärmningen rakt fram. Här kommer då lösgörnade in, att lossa sidor , hals och bog.

Värma upp sidorna kan man väl lika gärna göra i en avslappnad trav eller tölt? ;) Självklart börjar jag med att skritta, kollar att förhållningar och framåtdrivande sitter men det är sällan jag skrittar i 10 minuter och sedan travar runt i låg form i en kvart innan jag gör något annat. Dock ser jag till att hästen är ordentligt LÖSGJORD och mjuk innan jag börjar samla.

yew98fq skrev:
Värma upp sidorna kan man väl lika gärna göra i en avslappnad trav eller tölt? ;) Självklart börjar jag med att skritta, kollar att förhållningar och framåtdrivande sitter men det är sällan jag skrittar i 10 minuter och sedan travar runt i låg form i en kvart innan jag gör något annat. Dock ser jag till att hästen är ordentligt LÖSGJORD och mjuk innan jag börjar samla.

Jag har en häst som absolut INTE passar att trava runt på som uppvärmning. För då placeras han så stadigt på bogarna att det är i princip omöjligt att samla honom igen. Jag börjar med att skritta ganska mycket, först lösgörande övningar och sedan samlande arbete. Sedan fortsätter jag i tölt, med lösgörande och succesivt allt mer samlande. Kan lägga in lite galopp också - både höger och vänster - både för att lösgöra och för att "få igång" bakdelen ordentligt. När han töltar samlat kan jag trava.

My Beauty skrev:
:confused:
Jag har läst om att man inte ska rida fram en islandhäst på samma sätt som man gör med tex halvblod.
För att om man gör det så tar man ut träningsglädjen ur hästen.

Själv så är jag hoppryttare och tycker att det låter himla konstigt. För att en islandhäst är ju som vilken annan häst som helst. MAn måste ju rida fram dom oxå tycker man ju.

är detta sant att man inte ska rida fram isisar? :confused: :confused: :confused: :confused:

Det där har jag också fått höra, främst från isländsk instruktör. Att de skulle tappa glädjen av att både bli ompysslade för länge och av uppvärmning. Personligen tror jag att det är skitsnack, så klart att hästen behöver lea upp sig, få igång blodcirkulationen. bli lite varm i musklerna osv. Liksom flera andra skrivit behöver man troligen värma upp en häst som kommer ur boxen längre än en som gått i hage med kompisar.

Att de skulle tappa glädjen av omvårdnad förstår jag inte alls!

Vilka gångarter man värmer upp i skiljer sig nog lite från häst till häst, men att börja i skritt känns logiskt. Då kan man också kravlöst kolla start/stopp, styrhjälper osv. Om vi rider ut tar vi en bra stund skritt på lång tygel och travar sen lite kravlöst innan vi kommer till någon träning, om vi nu gör det överhuvudtaget. I paddock brukar jag först gå vid handen en bit, sedan skritta kravlöst, börja skritta serpentiner på lång tygel, start stopp för sätet osv, Trava en bit på lång tygel. Sen börja samla lite mer, börja med tempoväxlingar, rida skolor, träna tölt eller vad vi hittar på den dagen. Överhuvudtaget växlar vi övningar hela tiden, så snart vi kommer till något som vi är pytte nöjda med byter vi övning för att senare kanske komma tillbaka till det igen. På det sättet har jag fått en ganska så lyhörd häst.

Tror att det är minst lika viktigt att hoppa av en stund och skritta av, oavsett om det är uteritt eller annat.

Var på Island för några veckor sedan och kollade på istölt. Där stod hästarna kvar på transporten till dess det var dags, sen åkte sadel på, ryttaren upp och så töltade de iväg. Det verkade i och för sig funka det också, och det är väl utifrån denna tradition som många säger att hästen tappar glädjen av att ridas fram. Men rent kroppsligt så är det säkerligen bättre för hästen med en ordentlig uppvärmning/nedvarvning. Sen kanske det går snabbare att värma upp en relativt liten islandshäst mot ett stort halvblod, men det är jag inte säker på.

OA

jag tror att det där med att rida fram har missförståtts... Det måste väl t.o.m islänningarna insett att uppvärmning minskar skaderisken.

Däremot har jag mött många som tycker att vi, ja, dels "fjantar" för mycket med våra hästar och dels tråkar ut dem.

Då menar de inte att vi inte ska pyssla med dem, de menar att den tid vi lägger ner på hästarna ska vara vettig tid. Att handmata eller pussa på mulen är inte sådana exempel :angel:

Att vi tråkar ut hästarna tycker jag inte bara gäller islandshästar. Varför läser man i så många annonser och hör så många hästägare som säger att deras hästar inte gillar att gå på banan? Det kan väl knappast vara en nedärv egenskap :p
Vi harvar för mycket.
Det SKA hända något nytt hela tiden och det ska vara spännande och roligt att arbeta.

Skulle jag börja mina ridpass med 10 min skritt och 15 min trav, snacka om UTTRÅKAD häst och definitit ÄN MER uttråkad RYTTARE!!

Min häst tycker att det är lattjo på banan. Inte för att vi är där särskilt ofta men det händer. För det mesta löslongerar jag honom ihop med andra hästar eller löshoppar honom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka