Rid kondition

C

CeciliaHeikne

Vet inte alls om denna ligger på rätt plats.. Vet inte vart ja skulle lägga den..

För att bli ännu bättre i sin ridning krävs mera muskler i rygg mage och ben och framför allt en bra kondition.

Gör ni något för att förbättra er kondition och styrka?
Va i sådanna fall. tipps?

främst vid sidan av ridningen
men även tillsammans med hästen.

Sv: Rid kondition

Förutom konditionsträning (spinning, aerobics samt en och annan joggingtur) går jag på poweryoga. Ger styrka i hela kroppen, balans och smidighet :idea:

Gör ni något för att förbättra er kondition och styrka?
Va i sådanna fall. tipps?

Nej, tyvärr! Hinner inte. Jobbet och stallet tar all tid. Minns dock när jag hade fjordingen och hann jogga varannan dag. Gisses vad bra det gick att rida då jag hade ork att vara envis när hon var envis! Hon blev sur när matte plötsligt orkade. :D

men även tillsammans med hästen.
Det jag försöker göra är att inte fuska för att jag inte orkar. Tex, jag är urdåligt på att stå i fält/lätt sits pga bristande muskler, så jag har lagt in att jag ska stå i lätt sits minst en gång/ridpass. Jag försöker att sitta rätt för att jobba med rätt muskler. Hoppas att jag till sist inte behöver anstränga mig för att sitta korrekt utan att jag har muskler som sätter mig där "automatiskt". Det är mitt sätt att träna!

//Alice

jag har inte kunnat träna alls på jättelänge på grund av sjukdom osv så sist jag satt på hästryggen blev jag alldeles grinfärdig.. :cry:

orkade knappt rida lätt, än mindre hålla upp mig, orkade inte räta på ryggen och dra bak axlarna, hade ingen kondis, orkade inte ta tag i hästen så den inte rusade iväg och jag orkade inte trycka ut den..

jag märkte dessutom att jag var så ovig och osmidig att jag inte höll på ta mig upp på ryggen ens.. :(

Jättedeprimerande! :crazy:

Tänkte försöka komma igång och simma så fort jag blir frisk,
kan det hjälpa något?

Vad mer kan man träna?

har inte råd med gym-kort, bara kort på badhuset och möjligtvis ett friskis och svettis gympa kort..

vad kan man träna för att bli smidigare? yoga? tai chi?

kan man lära sig det genom en dvd eller bok?

Visst man blir trött av att rida! men jag tror inte att det är mening att man ska bli de....jag tror ridning handlar mer om känsla än om kondition och muskler.. :bump:

Senast ändrad av en moderator:

rida mkt! och särskilt på hästar som e jobbiga att sitta på. då får man muskler

Gym för styrkan och spinning för konditionen. Även vanliga cykelturer till och från jobbet. Och så rider jag tre dagar i veckan.

Tilsammans med hästen kan du dra upp benen böjda, framför dig och ut med dem från sadeln. Så att allt som nuddar sadeln är din rumpa. Och sedan luta dig bakåt, så långt du kan.
Supernyttigt för lilla magen, och balansen. Och så kommer man lättare ner i sadeln efter en sån här övning.
Man kan också sträcka benen framåt ur denna övning så de blir raka, men fortfarande är upplyfta och sträcka upp ena armen rakt upp. Sedan ska man cirkla med tårna. Och vakta armen så den inte gör ngt. Bra för koordinationen.
Att sitta som man ska och sedan luta sig framåt/bakåt utan att röra skänklarna är också bra.
Och rida lätt utan stigbyglar är toppen. Gärna sitta ner ett steg och stå två steg. Då tränar man balansen också.
Fältsits utan stigbyglar är också nyttigt.

Utan häst kan man göra situps, jogga, bålrotation mm.
Jag tycker stretching är viktigt för en bra sits!
Och kroppsmedvetenhet! Där har jag gått på Feldenkrais och olika kurser i kroppsmedvetenhet. Jättenyttigt!

Lizza skrev:
Visst man blir trött av att rida! men jag tror inte att det är mening att man ska bli de....jag tror ridning handlar mer om känsla än om kondition och muskler.. :bump:

Klart det handlar om känsla. Men ja har blivit påtvingad att göra ett arbete om de här i skolan så ja måste få lite tipps..

Föresten så läste jag att maria gretzer hade en kondition gemförbar med en allsvensk fotbolls spelare..

Så nu tycker ja alla som påstår att det är hästen som gör jobbet och att ridning inte är jobbigt och kräver muskler och kondition ska knipa käfft :D :D

har lite knep..he he..nä men...
Ett par övningar som ökar styrkan i rygg, mage och lår,knäled, vader och..Fötter!
1. Stå på ett ben, rak i rygg, låt armarna hänga, rak i överlivet..Försök håll balansen...gå ner..(fortfarande på ett ben) rak i ryggen som det bara går...så att du sedan sitter på huk...fortfarande på ett ben! Gå sedan upp igen..rak i ryggen..när du är uppe.. dra tillbaka axlarna..så du inte hänger med överlivet. Stärker rygg, mage, bröst, lår, vader, knäled, fötter. Gör detta upprepande gånger...med båda benen. Gör inte detta snabbt eller hafsigt.

2. Situps. Gör detta med hela magen....Och ha benen uppe, som om du satt i stolsits fast du ligger.. En stol kan vara till bra hjälp som stöd. Stärker rygg och mage. Anv magmusklerna.

3. Armhävningar...stärker mage, ben, axlar, rygg.

4. stå med båda benen på golvet, lite brett i sär, rakt upp och ner. Ta fram armarna, de kan inte hänga..för nu ska du gå ner, inte hela vägen...Rak i ryggen ..viktigt..puta inte ut ländryggen eller rumpan för mycket..gå inte hela vägen ner..rumpan ska inte dutta i golvet. du ska vara rak i ryggen. Du sitter lite som en skidåkare. Gör detta upprepande gånger. Och gör det inte för snabbt eller hafsigt. Detta stärker lår och rumpa och ländrygg. Tänk på att armarna är med..så att de inte är stela.

5. den här vet du säkert...du ska sitta med ryggen rak mot en vägg i 90 grader..som om du satt på i en stol....Bra för att få en bra hållningen och stärker låren

6. Sedan....jogga eller trampa på motions cykeln...kör lite intervaller...kör inte för hårt från börja...pulsen ska höjas succesivt...uppvärmningen är viktigast..För att musklerna ska må bra..ska du stretcha innan och efter!

7. Gå mycket och raskt..gå i uppförsbackar..och gå på asfalt! men spring på bra, mjukt och fast underlag! Annars kan du förstöra senorna..du vet.. DE blir ansträngda.

8. Hoppa grodhopp..stora grodhopp....så att det verkligen dunsar när du landar.

9. Gå sakta ner med överlivet och häng med armarna...raka ben...nudda fötterna eller tårna...gå långsamt upp....ökar smidigheten i rygg och överliv.

10. Stå på ett trappsteg...på ett ben...ner med hälen...om du inte kan hålla balansen...håll i räcket.. Du får ökad styrka och smidighet i vad och häl

kan tyvärr inte illustrera..hoppas att jag har instruerat bra på mitt sätt..så att ni förstår!

Du ska se att du får magmuskler, ökad hållbarheti rygg..alltså bra hållning..och du får ökad balans, smidighet och styrka..och Kondition! Du får en idealsits i ridningen.

Stavgång-lösgörande/stärkande för axlar, rygg, mage och bäcken

Jogging-konditionshöjande

Haha, men de var ju faan du Cissi/Gollum... De har jah nte märkt fören nu :D Haha..
Cykla ja... De blir skitbrea :)

JAg tränar Kampsport (Shorinjikempo en relativt snäll japansk kampart) vilket ger mig styrka, smidighet, koordination, kroppsmedvetandeträning och en viss del av konditionsträning.
30-60 min promenad till och från skolan.
Jag skulle behöva köra något mer konditionskrävande ex löpning eller cykling fast inte så mycket för ridningen utan mer för kampsporten :)

Det passar mig iaf :)

jag går på aerobics 3-4 dagari veckan å försöker hinna med att spinga i naturen! ;) Jätte härligt :D

Brukar vara ute och Springa när de blir varmt.
Annars så brukar man få bra kondis av att rida mycket! och man får bra benstyrka!
Jag brukar också träna magen med olika bra övningar..å det är väldigt viktigt att strecha, det känns så skönt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar