Ricinolja- funkar det?

fiaskurken

Trådstartare
När min mamma skulle föda mig ( för hundra år sen:angel:) fick hon sättas igång, men inget av det "vanliga" satte fart på förlossningen. Till slut gav doktorn henne ricinolja, vilket fungerade. Det här var i början av det glada 80-talet.

För 12 år sedan, då moster skulle ha sitt tredje, orkade hon inte vänta så hon skickade sin man till apoteket efter ricinolja. Senare samma natt var det dags att föda.

Är det här bara tillfälligheter eller fungerar det verkligen? Jag har hört att det användes förr på sjukhus, men varför gör det det isåfall inte idag? Och vad är det i oljan som skulle sätta igång förlossningen?

Nån som vet?
 
Sv: Ricinolja- funkar det?

Man får en j*vla fart på magen med ricinolja.
Har läst om många som testat och bara fått pinvärkar som inte gjort nån nytta.
Eftersom man får sån fart på magen så retar det livmodern vilket gör att den drar ihop sig.

Jag var magsjuk när jag väntade första barnet, fick en massa sammandragningar. Men hade inte öppnat mig nåt.
 
Sv: Ricinolja- funkar det?

Min mormor tog ricinolja när min mamma och hennes tvillingsyster skulle födas!
Det satte fart på det hela enligt utsago =)
 
Sv: Ricinolja- funkar det?

Läste lite på nätet nu,det verkar som om det kan gå alldeles för snabbt istället. Men seriöst, hur ska man först klara av symtom som magsjuka med spyor och rännskita och sen orka FÖDA:eek:??
 
Sv: Ricinolja- funkar det?

Man får en j*vla fart på magen med ricinolja.
Har läst om många som testat och bara fått pinvärkar som inte gjort nån nytta.
Eftersom man får sån fart på magen så retar det livmodern vilket gör att den drar ihop sig.

Jag var magsjuk när jag väntade första barnet, fick en massa sammandragningar. Men hade inte öppnat mig nåt.

Du det lät inget vidare alls. Mardrömsscenario:cool:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 551
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 316
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp