Sv: Rhodesian Ridgeback
Jag har en snart sexårig ridgebackhane....som naturligtvis är den underbaraste hunden på jorden..
)
Om Du är intresserad av rasen föreslår jag att Du tar kontakt med någon uppfödare som kan hjälpa Dig få kontakt med ridgebackägare så att Du själv kan bilda Dig en uppfattning om rasen genom att träffa både många olika hundar och många olika ägare.
Måhända kan Du vara med på någon träff som finns nära Dig...så får Du s a s både mycket ridgebackkunskap och många hundar på ett ställe.
Min hane var min första hund...men jag hade haft väldigt mycket kontakt med rasen tidigare och haft hand om flera ridgeback när ägarna varit bortresta. Jag har dessutom uppfödare i min bekantskapskrets och har därför träffat många hundar på det sättet.
Jag rekommenderar också att Du försöker bilda Dig en egen uppfattning (förutom den Du kommer att få från uppfödaren) av eventuella föräldrars mentalitet när Du väl står inför att bestämma Dig för en valp.
Ta sedan gärna mycket hjälp från de som verkligen kan rasen....så har Du mycket lättare att s a s "hamna rätt" med Din hund redan från början.
Min hane är en omplaceringshund (dock alls ingen problemhund) han är fortfarande otroligt livlig...och väldigt lat..
)..och med honom har jag faktiskt haft väldigt få problem.
Han har aldrig varit i slagsmål...är trevlig om än ointresserad av andra människor och hundar....och är väldigt lätt att ha med sig överallt...
Men...gården är hans...så vakt finns det i honom så det räcker och blir över..
)
Dessutom är han en alldeles förträfflig barnhund...(hade jag alls inte trott)..men han avgudar dottern....som tyvärr inte alltid behandlar honom med den respekt han förtjänar....