Rhodesian Ridgeback

CA

Trådstartare
Vad tycker ni om rasen?
Har någon här en Ridge?
hur är dom?
funderar på att skaffa en nästa år (typ Mars)
är så sugen på att skaffa en hund nu och ahr fastnat för Ridge...

Sv: Rhodesian Ridgeback

Jadu..

Vad hade du tänkt använda din ridge till?

Varför har du fastnat för just den rasen ?

Jag har ungefär samma frågor som Calazirya - du säger att du fastnat för rasen men verkar inte veta hur de är, vad är det du har fastnat för?

Jag har för övrigt RR.

Jag har också en Ridgeback, sedan tre dagar tillbaks. Har inte så mycket att säga, eftersom detta är vår första...

Pinglan

*svarar på båda*

jag har läst lite på SRRS hemsida, där fanns det mkt bra information om hur det är att ha en Ridgeback och hur de är osv..
Jag fastnade för (läste i boken Hundar i världen)att de var trogna sina ägare och passade för ett uteliv. Jag är mkt ute och då vill jag inte ha en hund som hellre vill ligga i soffan o snarka=)

Desstutom är jag intresserad av utställningar och spårtävlingar och då verkade en Rigdeback vara en bra hund.
Om man kan ju inte ungå att se att de är väldigt snygga=)

*tar bort fult inlägg* Hoppas att du inte hann se det ;) Men om... Förlåt förlåt förlåt!!! Blandade ihop dig med love_ireland... :crazy:

Senast ändrad:

Hej hej!

Mitt första inlägg här :)

Självklart valde jag den här tråden eftersom jag själv har en ridgeback.
Jag måste bara få säga att det är mkt svårare hundar än vad jag trodde. Vi har gått några olika kurser med vår RR, men han är inte så lydig som jag vill ha honom...än.
Det är otroligt svårt att motivera en RR och de är grymt envisa :crazy:

Men ack så charmiga och underbara hundar ändå. Jag ångrar absolut inte att jag skaffade min, men det hade inte skadat om jag var mer upplyst på rasen innan.

Lycka till i ditt hundköp vad det nu blir.

Hehe, lycka till.

RR-uppfödare är nog av den mest arroganta och otrevliga jag någonsin har haft att göra med. Ingen var fin nog att äga en renrasig ridgeback om man inte haft någon innan. (finns säkert vissa undantag av uppfödare)

Vet också fler som fått gå på intervju för att eventuellt få köpa en. Visst är det väl bra att de är noga med var valparna kommer ifrån men det här är nog att ta i.

Jag kan säga så här - RR KAN vara aktiva men de ligger precis lika gärna på soffan och snarkar. Om det t ex egnar kan du glömma att få med dig den ut på en joggingtur ;)

zoyrygg.jpg

zoyarygg.jpg

etnaokatten.jpg

Kanske hade du "fel" svar att ge dem då?

Jag har sålt många valpar till sådana som inte haft hund överhuvudtaget innan men det är klart - de blir noggrannt synade i sömmarna.
Många som jag avvisat skall inte ha RR eftersom de antingen vill ha den av fel skäl eller så har de inte insett vad det är de vill köpa och jag avvisar hellre folk och låter dem bli förbannade på mig än att riskera sälja till någon som efter ett halvår lämnar tillbaka valpen eller låter avliva den p.g.a att de inte klarar av den.

Jag har otaliga skräckhistorier att bidra med där folk själva ansett sig vara guds gåva till RR-uppfödaren och jag ansett att de inte ska ha RR om ens hund överhuvudtagetm nu inte sagt att du är en av dem för det har jag ju ingen aning om.

Alltså, jag förstår och respekterar alla uppfödares rätt att säga nej. Det tycker jag bara är bra att de tänker på valpens bästa.

Men alla jag var i kontakt med var jättepositiva till att sälja mig en valp, tills de fått veta att jag är sjukskriven. Då är plötsligt alla valpar bokade (de flesta hittade jag senare på annons). Så jag var tvungen att vända mig till andra raser och de inte tyckte det var helt ok nästan en fördel (eftersom jag är hemma så pass mycket), jag är mycket insatt i rasen och väldigt dedikerad till alla mina djur men tydligen är 2st heltidsarbetanden bättre hussar och mattar än en som är hemma mycket och väldigt omtänksam.

Jag säger som sagt inte att alla är såna men det hände väldigt ofta tycker bara det är tråkigt.

tråkigt att du fått så dåligt bemötande, finns självklart rötägg inom alla kategorier - jag sålde i min senaste kull en valp till ett par där mannen var halvtidssjukskriven och jag tyckte det var bra då de ju var hemma mer med hunden då. Säljer öht inte till folk som tänkt lämna hunden själv hela dagarna.

Jag har en ridgeback!!

En lat och slö, ligger helst nerbäddad i sängen under mitt duntäcke.
Gå ut om det e kallt eller dåligt väder kräver ungefär en kvarts övertalning.......... :D

Men hon är en underbar hund!! :)

Jag har en snart sexårig ridgebackhane....som naturligtvis är den underbaraste hunden på jorden..:))
Om Du är intresserad av rasen föreslår jag att Du tar kontakt med någon uppfödare som kan hjälpa Dig få kontakt med ridgebackägare så att Du själv kan bilda Dig en uppfattning om rasen genom att träffa både många olika hundar och många olika ägare.
Måhända kan Du vara med på någon träff som finns nära Dig...så får Du s a s både mycket ridgebackkunskap och många hundar på ett ställe.
Min hane var min första hund...men jag hade haft väldigt mycket kontakt med rasen tidigare och haft hand om flera ridgeback när ägarna varit bortresta. Jag har dessutom uppfödare i min bekantskapskrets och har därför träffat många hundar på det sättet.

Jag rekommenderar också att Du försöker bilda Dig en egen uppfattning (förutom den Du kommer att få från uppfödaren) av eventuella föräldrars mentalitet när Du väl står inför att bestämma Dig för en valp.
Ta sedan gärna mycket hjälp från de som verkligen kan rasen....så har Du mycket lättare att s a s "hamna rätt" med Din hund redan från början.
Min hane är en omplaceringshund (dock alls ingen problemhund) han är fortfarande otroligt livlig...och väldigt lat..:))..och med honom har jag faktiskt haft väldigt få problem.
Han har aldrig varit i slagsmål...är trevlig om än ointresserad av andra människor och hundar....och är väldigt lätt att ha med sig överallt...
Men...gården är hans...så vakt finns det i honom så det räcker och blir över..:))

Dessutom är han en alldeles förträfflig barnhund...(hade jag alls inte trott)..men han avgudar dottern....som tyvärr inte alltid behandlar honom med den respekt han förtjänar....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar