Den här tråden ska jag sätta mig och läsa från start till slut när tiden finns!
Vi (egentligen dottern, jag är bara "mormor") har en 6 månader ung flatcoated retrieverhane i familjen, som dottern vill testa lite diverse med. Jag har tidigare bara haft små hundar som varit rena sällskapshundar, så allt kring apportering och liknande är okänd mark för mig. "Vår" uppfödare är dock mycket aktiv, så vi kan alldeles säkert få mycket hjälp och tips där, men jag tänker att det inte skadar att kolla även med andra "vanliga hundägare" hur ni har gjort.
Vår valp har skaplig grundlydnad för sin ålder. Han kan sitt/ligg/stå, stanna kvar, går för det mesta fint vid sidan med kontakt, kommer alltid på visselsignal och just nu sporadiskt på namninkallning
Vi har inte provat på apportering alls, då jag inte vill "klanta till" det, men han bär frivilligt på leksaker, pinnar, koppel etc.
Nu vill dottern börja träna och kanske gå på kurs. Hur börjar vi introducera apportering på ett bra sätt? Brukar det finnas kurser i apportering som riktar sig till nybörjare inom området?
Och vidare, vilka andra aktiviteter har era retriever tyckt extra mycket om? Dottern är väldigt mån om att hitta sådant som valpen tycker är roligt, för att de två ska få en stark och positiv relation, och som också fungerar för henne som är rullstolsburen. Valpen är oerhört ambitiös och positiv till all träning, vilket vi naturligtvis vill behålla och uppmuntra utan att "bänna ut" honom. Har ni några andra tips, utöver apportering, kring vad som skulle kunna vara lämpligt?