Resultat av mer foder, när?

S

smocke

När kan man vänta sig se resultat av fodergivor på mager häst? Allt är undersökt och hästen har inga åkommor el. sjukdomar, den behöver helt enkelt mat.
Men hur snabbt kan man vänta sig att det syns innan man måste öka/ändra fodergivor ytterligare?

Lucernpellet får den nu som tillskott på bra bete.

Sv: Resultat av mer foder, när?

Det kommer inte att gå över en natt men det tar inte två månader heller. Ta ett kort på hästen nu och så kan du ta en bild efter att en vacka har gått och så vidare så låt säga att du tar en bild varje måndag så kommer du att se skillnad. men om jag inte skulle se någon som helst skillnad efter drygt en månad skulle jag ge mera foder så som grovfoder.

Vad tror ni? Borde det inte synas något efter 3 veckor. Hästen har fått 2 liter torr lucernpellets (blöttläggs innan fodring) + 2 liter kornkross + bete. Den har inte fått något foder alls (utom bete) innan det, så nog borde väl den givan visa något resultat.
Enda skillnaden är att den blivit blank o fin i pälsen, men ingen viktökning.

Ja på ett par veckor kan jag få en häst fet.
Så det borde synas mycket.

Givan är för liten.
Mera mat.
Lägg till olja på det där.
Bete och lusern är oerhört proteinrikt så du måste försöka balansera upp det med mera energi.
Enklast är att tillsätta litet olja.
1dl eller 2.
Och så kan du dubbla mängden kornkross.

Ja, 2 dl olja får den redan i maten. Det är kanske för liten mängd foder men eftersom den aldrig fått något annat än bete tidigare så tänkte jag att det borde ge åtminstone lite effekt.
Jag brukar kunna fodra upp hästarna lätt annars, men inte denna.
Något som ger bättre effekt än lusern kanske?

Vissa hästar har ju svårt för det här med att gå på bete, faller ur trots kraftigt betesgräs och stödfodring. Går din ute dygnet runt?
Vad är det för typ av häst?
Jag tycker du kan öka på oljan tills den nått en bra vikt. Jag ger min magra ponny 3 dl om dagen för att få upp honom i hull. Olja är skonsamt och bra som energitillskott. Tänk på att dela upp givan om du ger lite större mängder bara.

den kanske inte kan gå på bete längre, utan måste in och äta mer grov foder? om den fryser eller är stressad av att gå på bete så tar det oxå på den. rids den?

Ålder? Kön? Ras? Arbete? Bild!

Bra frågat! Omöjligt att avgöra om givan är för liten. Kanske är perfekt till en liten hästras!! För övrigt är ju lite olja i maten bra som flera sagt men det kan också ge en dåligt mage om man ger för mycket. Hästen har inte möjligheten som vi att bryta ner fett och att häva i en massa olja är inte särskilt lyckat. Bete, ja vad då för bete? Skaffa fram ett näringsrikt hö, ställ hästen på box över natten så att den i lugn och ro kan äta och låt den få fri tillgång på grovfoder.

Har du haft den på samma bete tidigare? Bete är ju väldigt olika beroende på vad som växer i hagen:cool: Det är regnigt och trist nu, fryser den, är den stressad av insekter?
Ta in den på nätterna och ge mat där ett tag. Betet är kanske för dåligt.

Tack allihopa för engagemang o tips.

Runaway, Catya: Den går ute hela tiden och har gjort så hela sitt liv, aldrig stått på stall. Den har bara varit hos mig tre veckor. Hästen är inte stressad, bryr sig inte om insekter (har aldrig sett en så cool häst), visar inga tecken på att frysa. Skrittas ibland.
Det är kraftigt bete och gott om det.

Pia maria, Pimy: Det är en kallblodstravare, 20 år. Jag ger 2 dl - alltså häver jag inte i den olja. Ägaren vill inte stalla in den, den har aldrig bott i stall.
Vill inte sätta in bild tyvärr - inte min häst, tar bara tillfälligt hand om den.

Den kanske har gått så här länge, jag vet inte riktigt, då kanske det tar längre tid att återhämta sig? Den är ju gammal men inte så gammal att den inte skulle klara en återhämtning, tycker jag, eller vad tror ni?

Har ni kollat tänderna på den? Ibland kan det vara det som gör att hästen inte går upp i vikt, den kan ha vassa tänder och inte kunna beta tillräckligt. Min häst var lite för smal innan hon kom ut på bete, men efter cirka 10 - 14 dagar på bara bete var hon i bra hull igen. Du borde ha märkt skillnad nu.

Har ni kollat tänderna på den? Ibland kan det vara det som gör att hästen inte går upp i vikt, den kan ha vassa tänder och inte kunna beta tillräckligt. Min häst var lite för smal innan hon kom ut på bete, men efter cirka 10 - 14 dagar på bara bete var hon i bra hull igen. Du borde ha märkt skillnad nu.

Eller troligare nedslitna tänder som gör att den inte kan tillgodogöra sig födan. Men den va uppkollad av veterinär, väl? Kollades tänderna då med? Eller vad innebar veterinärundersökningen?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 114
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka