Det känns delvis som en priviligierad position att sitta i att man fortfarande vill behålla restriktioner för att man inte vill bli sjuk, när detta nu är en sjukdom som kan drabba "vem som helst".
Extremt många blir smittade nu. Nästan alla på min arbetsplats och alla i mitt "umgänge" som inte redan haft covid har fått det de senaste två månaderna. Jag märker ju även inom andra företag osv jag möter genom jobbet att det verkligen är manfall överallt just nu. Nu är detta såklart bara för mig, och inte allmängiltigt men INGEN jag hört om har blivit allvarligt sjuk. Vissa kollegor har tom uttryckt det som att de känt som om de "skolkat" från jobbet för de känt sig friska, två stycken har testat positivt utan symptom. Det kan såklart se annorlunda ut på andra ställen, men det faktum att det är så få som läggs in på sjukhus (i landet) när smittan är så hög säger väl något om hur allvarlig nuvarande variant är.
Vi har flera sjukdomar som vinterkräksjukan, influensa osv som kommer säsongsvis och är LIVSFARLIGA för äldre och andra som på olika sätt har problem med immunförsvaret. Det har aldrig någonsin varit tal om att införa samhällsrestriktioner för deras skull. Herregud det har inte ens riktigt uppmuntrats till HÄNSYN utan det ses som något fint att jobba med 60 graders feber medan blodet rinner ur varje kroppsöppning för det är ArBeTsMoRaL.
Men nu, när nuvarande variant av covid, för de allra flesta, knappt är en lätt snuva då ska samhället fortfarande vara nerstängt för oj oj det är så farligt och folk kan ju dö och bla bla bla.. Jag är helt övertygad om att det inte ens handlar om hur eventuellt allvarigt sjukdomsförloppet är utan det är just rädslan för att det kan drabba vem som helst och inte bara "de gamla och sjuka" som ingen ändå riktigt bryr sig om för de ska ju dö ändå..
Samhället lider av restriktionerna. Hela branscher håller på att kvävas av situationen, individer mår också fruktansvärt dåligt av isolationen det innebär. Jag tycker det är bra att det nu slopas, om inte annat för att det kommer hjälpa till med att minska antalet "sjuka" som måste hålla sig hemma pga sjuk familjemedlem eller att det bara inte gått tillräckligt lång tid efter positivt test.