Rester av flankstek vad tillaga?

Islandshästryttare

Trådstartare
Har en rätt rejäl bit helstekt flankstek över från middagen igår.. Försöker nu hitta något bra recept som är lite allt i ett och går relativt lätt att tillaga då vi har en intensiv helg. Hittar inget riktigt bra recept.Någon som har bra tips?
 
Har en rätt rejäl bit helstekt flankstek över från middagen igår.. Försöker nu hitta något bra recept som är lite allt i ett och går relativt lätt att tillaga då vi har en intensiv helg. Hittar inget riktigt bra recept.Någon som har bra tips?
Sjömansbiff? Skär små skivor av steken och varva i kastrull med potatisen, skivad lök och häll i öl. Koka tlls potatisen är klar.
 
Jag tycker att både sjömansbiff och pyttipanna nästan är att "slösa bort" fint kött. Vet inte om jag missuppfattar - men är köttet tillagat eller inte? Sjömansbiff görs på rått kött som helst ska koka länge för att få bra smak.
Om köttet är tillagat så skulle jag servera det kallt i så tunna skivor som möjligt (som kall rostbiff) med t ex en potatisgratin
Oavsett om det är tillagat redan eller inte så kan skomakarlåda passa. En "finare" variant på pytt. Ett klassiskt recept som kan verieras i finhetsgrad efter köttet och med vilka tillbehör som man har hemma.
 
Sjömansbiff görs helst på tillagat/brynt kött. Jag kollade efterrsom jag blev så häpen. Har aldrig stött på rått kött till den.

De flesta recepten bryner köttet först.
Självklart bryner man köttet först, som i de flesta (alla?) grytor. Men man behöver ju bryningen för att få till smaken på grytan/buljongen. Men i nödfall så kan man nog använda sedan tidigare tillagat kött, kanske bör man tillsätta lite buljong i så fall för att få till smaken?
 
Jag kanske var otydlig i mitt första inlägg, det är tillagad i fredags. Blev väldigt mört och gott brynde den först, helstekte till 58 grader i ugnen och lät den vila i folie i 20 minuter och skar den sen tvärs över fibrerna. Lagom rare/medium.

Blir kall flankstek skuren i tunna bitar, i pitabröd med lite goda tillbehör och en kall sås idag. Tack för alla förslag i tråden!
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 521
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 856
Senast: SiZo
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 998
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
659
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp