SiZo
Trådstartare
Jag tror faktiskt att vi har gått alla de ställena redan. Enda museet vi inte har varit på, men pratat om att vi ska gå till, är medicinhisoriska. Det är kanske dags att ta tag i den biten då.Har du varit på paleontologiska med dinosaurieskeletten? Walmstedtska gården? eller Medicinhistoriska? De är bra men brukar inte vara lika top of mind.
Linnéstigen går ända från Linnés hammarby och till Nåntuna o Linnes hammarby är fint.
https://www.uppsala.se/kultur-och-f...eder/vandringsleder-och-stigar/linnestigarna/
En grej är att gå från stan, Stadsparken, längs med Fyris, till Fågeltornet, vänd, gå tillbaka på andra sidan Fyrisån 5 km? enkel väg? Se Kungsfiskare på vägen.
Alternativ sedan in på lilla Djurgården, ett varv runt det och ta hela vägen genom fornlämningsområdet. Gå till bussen, ta buss 9 hem. Det borde bli ngn mil? Beroende på var man startar.
Ett varv runt lilla Djurgården med fornlämnningsområdet är 3,5 km och det blir 4,5 om man går fram till stallet och vänder där. Se karta. Elljusspåret är bara 2,4 men det går ju också. Fina blommor nu, jättevackert! Delar är Linnéstig. Buss 9
Hitta ut är kul.
Finns ett ställe som kokar musslor som är jättegoda, de med citron o vin ett halvkilo är nog hyggligt nyttigt.
Haha, såklart, men just etapper med buss fram och tillbaka lockar inte. Jag vill gå rundturer på 5-10 km, ungefär.Du behöver ju inte gå just etapp ett, det var ju bara ett förslag
Ja det finns i uppsala med, vi har tänkt ta något sånt någon gång. Jag får nog vänta tills ryggen är mer okej. Även om den faktiskt känns rätt så bra med panodil i kroppen.Jag funderar lite på något roligt att skämma bort mamma med, och är just nu inne på en kajaktur. Här finns det enkla turer med guide via företag eller så kan man hyra kajak via app och paddla själv. Uppsala har väl också vattendrag? Så det kanske kan vara en trevlig aktivitet om det funkar med ryggen?
Eller en cykelutflykt om man är inne på samma tema som vandringarna som nämnts här ovan (låter jättmysigt!) men vill ha lite längre räckvidd.