Respekterar inte eltråden

Sv: Respekterar inte eltråden

Jag skrev ju inte att all "tunn" tråd var dålig. Men den billiga ekonomitråden är det om man ska ha den i permanenta hagar. Som med allt annat man får vad man betalar för och inte ett dugg mer.

Kl
Rostfritt leder sämre, men är tjockare än koppar. håller bättre.
De flesta har en kombination av olika typer av ledare. koppar har lägre ohmtal./ motstånd.

En del bandtyper har trådar tvärsöver varje dm som gör att även brott på vissa ledare kopplas samman igen.
ett brott på en tråd är oftast .. ett brott i hela strömförsörjningen.

TS. Hela uppförandet av hagen låter som Masse beskriver- tillfällig, undermålig o inte underhållen.

Jag skrev ju inte att all "tunn" tråd var dålig. Men den billiga ekonomitråden är det om man ska ha den i permanenta hagar. Som med allt annat man får vad man betalar för och inte ett dugg mer.

Jo, det var mer för det kunde tolkas som att den tunna polytråden alltid är dålig - synd om folk hoppar på sina stallägare i onödan ;)

Just det stängsel TS stallägare har är nog risk det är billiga typen ja..

Lånar en knapp.

Man kan visst knyta ihop trådarna OM man pillar ut ledarna och snurrar dessa om varandra så att man får god elektrisk kontakt. Det man ska titta på när man köper eltråd är är motståndet, ett lågt ohmtal ( Ω ) ger mindre resistans dvs högre ström och "bättre" staket. Som någon sa tidigare är det ofta dålig jordning som är boven om staketet hänger ihop elektriskt.

TS: Prata med stallägaren om att kolla så det verkligen är någon ström i staketet. Ingen el leder så småningom till att hästarna förlorar respekten för staketet och gör sönder staketet / skadar sig själva. Du kan kräva ett fungerande staket, annars är det dålig hästhållning. Erbjud dig att hjälpa till så blir stallägaren glad (det hade jag själv blivit).

Om det är el i staketet, har hästen ett tjockt vintertäcke på sig? I så fall ta av det så hästen känner av staketet.

Senast ändrad:

fast det kallar jag inte att knyta det kallar jag att sammanfoga trådarna ungefär som man gör när man använder en skarv avsedd för sammanfogning av tråd. Gör man så bör man ju även använda eltejp för att få det riktigt bra. TS skriver ju att det bokstavligen är fullt med KNUTAR på hennes staket. det är för mig inte öht det du skriver om.

För några år sedan förde jag krig mot vildsvinen som sprang genom mina staket och 1 jordspett blev 5 med 3m mellanrum och en tråd med lågt motstånd och rent från gräs och sly.

För mej föll valet på 2 aluminium trådar och ett band och det funkar både på grisarna och ponnyn som ingen annan ville ha då hon inte stannade i någon hage.

kl

Vi har kommit på henne att hon öppnar grinden genom att peta bort handtagen. Så det hon gör är att slå av trådarna med frambenen eller öppna grinden med munnen. Tror hon är lite för smart för sitt eget bästa.

Stallägaren skulle kolla hagarna, han lät inte så glad över det.

kl

Nu har jag kollat jordningen. Det är jordat med ett järnrör i skogsmark.

Tråden har tre väldigt tunna ledare i stål och tråden är lagad med knutar. Det är knutet runt vissa isolatorer och handtagen är fastknutna.

Det är väldigt sällan det räcker med ett jordspett. Det har också betydelse hur långt spettet är vilket ju inte går att se om man bara ser en lite bit som sticker upp. Så jag misstänker att det inte är fulleffekt ut från det här aggregatet om det bara har en jordning.

Har ni inget mätinstrument så ni kan som det är någon kräm i staketet eller inte? Finns ju billiga sådana på Hööks och Granngården. Och hur kan hästen "pilla" bort handtagen? Sitter inte dessa hårt spänt med en fjäder i handtaget?

kl

Nu har jag kollat jordningen. Det är jordat med ett järnrör i skogsmark.

Tråden har tre väldigt tunna ledare i stål och tråden är lagad med knutar. Det är knutet runt vissa isolatorer och handtagen är fastknutna.

Som någon redan tidigare sagt tror även jag jordningen är undermånlig.

Jag har en ganska liten hage och ett klent aggregat (ström, ej batteri). Har två jordspett nedslagna djupt, och vattnar på dem. Har över 6000 V ut på pulserna. Det även om jag knyter tråden. Även med billig, dålig tråd hade jag samma spänning (men tråden höll dåligt).

Enda gången jag får problem är vintertid om snön isolerat så jag får dålig jord (då drar jag sep jordtråd)

Så ett jordspett låter lite..

I det här fallet med dålig tråd o ett antal knutar tror jag att jordningen är sekundär.

hur kan hästen öppna handtagen om det är spännt:crazy:

Btw så fick jag mig en hemsk "kyss" imorse så det värkte i båda armarna:eek:
Den funkar... fint;)

I det här fallet med dålig tråd o ett antal knutar tror jag att jordningen är sekundär.

Den funkar... fint;)

Grindtråden är inte spänd.

Den funkar... fint;)

Håller verkligen med. Det första att åtgärda är ju en tråd som öht leder, inte gammal dåligt ledande tråd, och med en massa knutar inkl runt isolatorer osv som TS redovisat. SEN kan man ju diskutera om det verkligen är jordningen som är problemet eller inte.

Grindtråden är inte spänd.

Varför inte? Se till att ni får ett fungerande staket som är spänt och har ström i sig omedelbart annars får du flytta hästen till något annat stall. Det är bara en tidsfråga när hästen skadar sig!

Varför inte? Se till att ni får ett fungerande staket som är spänt och har ström i sig omedelbart annars får du flytta hästen till något annat stall. Det är bara en tidsfråga när hästen skadar sig!

Jag letar annat stall, men det växer inte på träd här.

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 841
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 923
Senast: Kassiopeja
·
Hästvård Mitt föl är banne mig en vandrande olycka... :crazy: Hon har ju hagvila pga ligamentskadan. Skött sig över förväntan och mest knatat...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 482
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar