En liten nyfiken fråga, liten spinoff men det bara slog mig..
Senan är ju (tills killnad från ligament och gaffelband) ganska elastisk. Fast vid en senskada (om senan inte skärs av helt eller delvis pga sår etc) så är den ju överansträngd och har tvingat töja sig mer än den klarar.
Samtidigt (detta är uppgifter jag inte har ngn aning om sanningshalten i, bara sånt jag hört) så byggs ju föl- och unghästars senor upp just av att de belastas och används och på så sätt stärks.
Om man då har ett föl med senskada på boxvila med korta promenader, hur går det då med de andra senorna på de tre friska benen? Borde det inte finnas risk att det, om det är en lång konvalescens, att de senorna tar stryk och inte blir så bra som de borde/skulle kunnat bli, eller kan hästen kompensera detta i vuxen ålder?
Om man tänker på hur de kan se ut när de föds med både för korta och för långa senor, och hur snabbt de med rörelse/belastning rätar sig på bara någon/några veckor så inser man ju att det går fort. Och en sena som är AV är ju inte alls lika farligt på ett litet föl som på en vuxen häst (men då menar jag SMÅ föl, första månaden). Och om man då tvingas att se till att fölet INTE belastar och använder såsom det skulle gjort "egentligen", hur blir det då?
Det är ju inte aktuellt för mitt föl (som är 7 månader lite drygt) utan bara en allmän fundering som slog mig? Nu är jag ju, eftersom hon är ren i benen och senan sval efter en dag ute, men svälld i benen och varm sena efter en natt inna i box, övertygad om det bästa för henne är att traska runt i hagen (tack och lov så håller sig valacken lugn iom att han får sådana styltor, se där, en FÖRDEL med kladdsnö och inga snösulor, man ska visst ha tur ibland med *s* Hon gör ju som valacken gör och just nu är det äter, står och hänger samt knatar stilla och lugnt runt och letar grässtrån). Men OM hon fått en jätteallvarlig skada, struntsamma vilken egentligen, som gjort att hon var tvungen att ha boxvila och stillhet i flera månader, hur påverkar det senorna när det gäller växande föl?
/Alexandra - funderar för mycket
Var ute och tittade på damen nyss, hon går ju olindad nu, och benen rena och fina och svala OCH bananformen markant mindre.