Respekterar inte eltråden

Suskiv

Trådstartare
Min häst har ingen respekt alls för eltråden i hagen och jag är rädd att det ska sluta i en olycka. Hon har under de två månader jag haft henne haft av tråden ett par gånger. Hon har lyckats öppna eltrådsgrindarna på det sättet att när jag kommer ut till hagen så sitter inte grindhandtaget på plats utan tråden ligger på marken. Känns som det är rena turen att hon inte tagit sig ut ur hagen.

Det är vanliga svarta gindhandtag, tunn ca 2 mm eltråd och batteridrivet elagregat.

Vad kan man göra? Är inhyrd så jag kan inte precis kräva nytt agregat eller tråd. Att linda ståltråd runt grimma skulle inte göra nån skillnad för det är med benen som hon river stängsel.

Sv: Respekterar inte eltråden

Du kan be stallägaren att kolla så elen verkligen funkar o sätta på fladdrande plastband.
Är den oskodd?

Batteriet är kollat efter första gången hon slet av tråden.

Hon är skodd runt om.

Tror inte det.

Jag misstänker att det är dåligt med ström i tråden. Det knäpper aldrig i det som det gör på i de hagar som är kopplade till det nätdrivna elagregatet.

Tror inte det.

Jag misstänker att det är dåligt med ström i tråden. Det knäpper aldrig i det som det gör på i de hagar som är kopplade till det nätdrivna elagregatet.

Det ska inte knäppa, knäpper det så är det ett överslag (oftast i en knut eller tråden ligger emot jord).

Men en enkel stängseltestare kostar några hundralappar, skaffa en sådan och kolla vad du har för spänning?

9 fall av 10 är dålig ström i staketet beroende på dålig jord dock, sällan aggregatets fel om det inte är uppenbart underdimensionerat. Är det dåligt drag i det pga dålig jord löser man det genom att jorda bättre. Endera genom fler jordspett djupare, eller att dra en jordtråd. Men en ide är att kolla hur många jordspett det är, hur de sitter (torrt/blött) och om de sitterdjupt.

ELtråd kan vara farlig om hästen inte respekterar den. Självklart har du rätt i att de ser till att strömmen är tillräcklig.

annars skulle jag köpa ett nätaggregat själv! gillar ej heller tunn nästan osynlig tråd.

Stängseltråden är knuten hur mycket som helst på min hage. Bla på de ställen där min häst dragit sönder tråden så om det är sånt som ger knäppningar så borde det knäppa i tråden.
Ska kolla hur jordningen ser ut. Vet att agregatet flyttades pga dålig jord för ca 2 månader sen. Ska även kolla om det finns en stängseltestare i stallet annars får jag åka och köpa en och kolla hur det ser ut med ström i tråden.

ELtråd kan vara farlig om hästen inte respekterar den. Självklart har du rätt i att de ser till att strömmen är tillräcklig.

annars skulle jag köpa ett nätaggregat själv! gillar ej heller tunn nästan osynlig tråd.

Det är just skaderisken jag tänker en hel del på. Inte bara det faktum att hon kan komma lös och hitta på vad som helst utan det faktum att hon kan skada sig på tråden. En tråd virad runt benet är inget jag vill hitta på nån häst.

Jag gillar inte heller den tunna tråden. Föredrar rep eller band (som måste vara ordentligt spända).

Stängseltråden är knuten hur mycket som helst på min hage. Bla på de ställen där min häst dragit sönder tråden så om det är sånt som ger knäppningar så borde det knäppa i tråden.
Ska kolla hur jordningen ser ut. Vet att agregatet flyttades pga dålig jord för ca 2 månader sen. Ska även kolla om det finns en stängseltestare i stallet annars får jag åka och köpa en och kolla hur det ser ut med ström i tråden.

Knutar på tråden skapar spänningsfall, dvs sämre ström i tråden. Så tråden borde oavsett aggregat och jordning nog bytas ut. Vilken tråd man har (inte om det är band eller rep eller tråd) spelar stor roll med. En tråd med lågt motstånd (lågt ohm-tal) ger bättre effekt än en tråd med högst motstånd (högt ohmtal).

Du kan ju ha det så olyckligt att det är "alla fel". Alltså för klent aggregat, dålig tråd som dessutom är knuten och dåligt jordat. Då är det ganska hopplöst - men det är ju på stallägarens ansvar att se till att stängslen fungerar, men kan ju vara lättare att kräva saker när man vet vad det är som inte fungerar. (Är jordningen dålig kan du ha supertråd och toppenaggregat men det "eldar för kråkorna" ändå t ex)

Vet du ungefär hur stor hagen är? Kolla på aggregatet vad det står på det, det du ffa är intresserad av är hur mycket Joule det är, både laddmässigt och ut på tråd.

Nu vet jag inte hur vädret är hos er, men generellt så den här årstiden (våren) brukar stängslen funka som bäst helt enkelt eftersom jordningen är bra. Marken är blöt/fuktig och det ger både bra jordning i spetten och bra "markjordning" genom hästen.

(Min lilla fick sig en kyss imorse när han skulle beta under tråden. Tidigare i vintras krävdes det extra jordtråd på stängslet för det. Samma aggregat osv och har mer än 6000 V ut i pulserna när allt fungerar. Men faller jorden, så.. )

Håller med om att man måste kolla strömmen runt om men just batteriaggregat behöver det inte vara något fel på. Det har jag använt i 30 år till min sommarhage eftersom det inte finns något elnät där :)
Bra jordning och helt stängsel är såklart viktigt.

Fast kylan gör sitt på batteriet- varav man har batteri endast på sommaren o där ofta inget elnät finnes.

Låter skumt att man har det om man nu har ström förstås.
Det finns såna stallar också.

Ja det förstås, på vintern har jag aldrig använt det :) Om ett par veckor drar jag igång batteriet till min ena hage.

Vinterhagarna står så pass långt från stallet att de valt att sätta upp ett batteriagregat istället för att dra eltråd över bilvägen.

varför har ni knutit istället för att skarva med skarvar avsedda att leda ström? Knutarna gör verkligen att elen inte fungerar som den skall, dessutom kan det vid elfel bränna hål på trådens fibrer vilket gör att det givetvis leder ännu sämre successivt.

Om du har en elmätare kan du lätt gå runt och mäta strömmen runt hela hagen, mät typ var 10e meter så ser du direkt om det felar ngnstans. Uitfrån din beskrivning hade jag dock bytt ut tråden helt och dragit ny. Framför allt till en tjockare och med bättre ledningsförmåga. Vi har en tjockare tråd som övertråd och sen den tunna som undertråd hos oss, funkar super.

Senast ändrad:

varför har ni knutit istället för att skarva med skarvar avsedda att leda ström? Knutarna gör verkligen att elen inte fungerar som den skall, dessutom kan det vid elfel bränna hål på trådens fibrer vilket gör att det givetvis leder ännu sämre successivt.

Om du har en elmätare kan du lätt gå runt och mäta strömmen runt hela hagen, mät typ var 10e meter så ser du direkt om det felar ngnstans. Uitfrån din beskrivning hade jag dock bytt ut tråden helt och dragit ny. Framför allt till en tjockare och med bättre ledningsförmåga. Vi har en tjockare tråd som övertråd och sen den tunna som undertråd hos oss, funkar super.

Inte jag som lagat stängslet. Men jag skulle gissa på att det är knutet för att det är billigt.

fast biligt på vilket sätt? det kostar inte många kronor att använda skarv avsedd för eltråd, lär kosta betydligt mer att behöva byta ut hela tråden/alternativt ha rymmande hästar.

Om jag varit du hade jag mätt elen runt hela hagen och är den bristfällig har du svaret där. Stallägaren har skyldighet att erbjuda fungerande hagar ansvarsmässigt. Är det ingen seriös stallägare du har i det avseendet men du ändå vill stå kvar där, hade jag i ditt läge köpt egen ny tråd och dragit om hagen med den. Det kostar i sig ingen förmögenhet.

nyfiken fråga: reagerar inga andra inackorderingar på faktumet att din häst går igenom staketet? ur säkerhetsaspekt för både den och övriga hästar i angränsande hagar osv?

Om det bara är billig tråd som knyts hade jag lätt köpt nytt o bättre själv för mig o framförallt hästens skull- med en väg som de ska över om de rymmer.

Det finns testare som piper för 80 kr där du inte behöver jorda.
Du kan gå flera meter från staketet om det är bra "kräm" o gå runt- snabbt o mkt enkelt.

KL
Som jag uppfattar det så har man i TS stall det absolut billigast möjliga staketet. Det finns bra batteriaggregat det gör det men alla är inte lämpliga till lite större hagar. Dessutom kräver dom mer i underhåll och kontroll än de som är kopplade till elnätet.

Tråden som jag då tror är den den tunna typen med en eller två ledare i och resten ett tunt nylon/plastsnöre är inte avsedd för permanenta hagar utan ett billigt alternativ vid tillfällig stängsling. Dels så i helt skick leder den sämre för att det finns så få ledare i den (metalltrådar) dels så är den känsligare och ledarna går av lätt t ex om de utsätts för starkt vind (storm), belastning (t ex något vilt djur som sprungit i den) snö eller till ock med ålder. Den är alltså inte gjort för att sitta länge i permanenta hagar.

Tyvärr är det så att om man har en smart häst och dåliga hagar med dåligt med el i dåliga trådar kan man "lära" hästen att eltråd inte är farligt och att man kommer igenom med lite fart. Har hästen väl lärt sig det kan det vara väldigt svårt att få den att stanna kvar i en hage med bara eltråd även om man byter till en som är bra.

Som TS beskriver det kan det också vara så att grinden är felkonstruerad och det är därför som handtagen inte sitter kvar. Kolla upp så trådarna är ordentligt spända när grinden är stängd och att handtagen sitter ordentligt i.

Senast ändrad:

Fast det finns ju tunn tråd med fler ledare med. Jag har 6 resp 9 ledare i mina eltrådar/polytrådar.
Så att det är eltråd behöver ju inte betyda den är dålig.

Men satt i sammanhanget så låter rubbet undermånligt ja. Och knyta tråd är ju slöseri oavsett bra eller dålig tråd.

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 841
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 923
Senast: Kassiopeja
·
Hästvård Mitt föl är banne mig en vandrande olycka... :crazy: Hon har ju hagvila pga ligamentskadan. Skött sig över förväntan och mest knatat...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 482
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar