Resin, nån som kan?

MissFideli

Trådstartare
Min syster tog bort sin hund för snart 2 v sen och vi vill ge henne nått minne. Min andra syster klippte av lite päls och det tänkte vi gjuta in i resin och göra smycket/nyckelring av. Men jag har aldrig gjort nått i resin, är det nån här som kan det?
Vilket man bör ha som nybörjare, hur man gör med hängen osv.
 
Jag skulle gå in på panduro och fråga personalen där. Senast jag kollade så hade dom sånna prylar :)
 
Jag rekomenderar denna:
https://www.pmc.se/product/magic-glos-resin-magisk-glans

Det är en liten flaska och räcker till några stycken små projekt.
Det som är bra med denna är att den är färdigblandad, att den är klar i färgen dig att den härdar i UV-ljus (solljus).
(Andra typer av resin behöver man blanda två olika vätskor med varandra för att få det att härda - luktar mycket, tänk epoxylim + har om man har otur en gulaktig ton när det härdat).

För att ljuta in håren, behöver ni nog en form, eller ett bakstycke som ni tycker passar .
Det finns silikon formar till resins bland annat på Fyndiq.

När det kommer till att fråga Panduro var det senaste svaret jag fick, att deras sortiment inte skulle innehålla så starka kemikalier som resin, så det skulle de inte ta in. Men det var ett par år sedan, de kanske har ändrat dig.

Lycka till

Just ja, var försiktig och noggrann när ni lägger i håren, luftbubblor bildas lätt och kan vara knepiga att få bort
 
Jag rekomenderar denna:
https://www.pmc.se/product/magic-glos-resin-magisk-glans

Det är en liten flaska och räcker till några stycken små projekt.
Det som är bra med denna är att den är färdigblandad, att den är klar i färgen dig att den härdar i UV-ljus (solljus).
(Andra typer av resin behöver man blanda två olika vätskor med varandra för att få det att härda - luktar mycket, tänk epoxylim + har om man har otur en gulaktig ton när det härdat).

För att ljuta in håren, behöver ni nog en form, eller ett bakstycke som ni tycker passar .
Det finns silikon formar till resins bland annat på Fyndiq.

När det kommer till att fråga Panduro var det senaste svaret jag fick, att deras sortiment inte skulle innehålla så starka kemikalier som resin, så det skulle de inte ta in. Men det var ett par år sedan, de kanske har ändrat dig.

Lycka till

Just ja, var försiktig och noggrann när ni lägger i håren, luftbubblor bildas lätt och kan vara knepiga att få bort

Tack!
Bra med tips. Vi tänkte nog köpa små kakformar eller liknande att gjuta i. Finns ju lite här och där att köpa. Har läst just att vissa sorters resin blir gul, så om denna inte blir det och dessutom inte behöver blandas till så är den perfekt för oss!
Om man vill ha ett hänge på den, är det nått man skruvar i efteråt eller medan man gjuter? Tänkte en sån där enkel ögla så man kan välja själv om man vill sätta nyckelring eller hänga på halsband.
 
Tack!
Bra med tips. Vi tänkte nog köpa små kakformar eller liknande att gjuta i. Finns ju lite här och där att köpa. Har läst just att vissa sorters resin blir gul, så om denna inte blir det och dessutom inte behöver blandas till så är den perfekt för oss!
Om man vill ha ett hänge på den, är det nått man skruvar i efteråt eller medan man gjuter? Tänkte en sån där enkel ögla så man kan välja själv om man vill sätta nyckelring eller hänga på halsband.

Antingen så kan an om det fungerar i formen man gjuter i, sätta i hänget innan det har härdat färdigt. Det kan fungera genom att jobba i lager. Dvs gör ett tunnt lager, låt det härda och gör sedan nästa. Lägg häget på ett av lagren och lägg på nästa lager resin.

Kom på att lager på lager kan vara en bra metod för att minska luftbubblor vi håren.

Annars kan man antingen borra ett litet hål när resinet har torkat för att fästa hänget.
Eller limma/"resina" fast ett snyggt hänge om man vill.

Kakformar fungerar troligen alldeles utmärkt, men tänk på vilket material, så att resinet inte fäster i formen.
 
Blir det en synlig skarv om man gjuter i lager?
Vilket material är värst/bäst? Många kakformar är väl i silikonliknande material numera, funkar det?
 
Blir det en synlig skarv om man gjuter i lager?
Vilket material är värst/bäst? Många kakformar är väl i silikonliknande material numera, funkar det?

Ju tunnare lager man jobbar med, desto bättre - men jag har endast sett nivåer, när jag jobbat med rätt tjocka lager (fyllt upp en liten glasflaska ca 3-5 mm i taget och försökt att lägga små föremål i olika höjd - då syntes det främst för att föremålet drog blicken dit).

Så svaret är - det kan synas.
Skulle föreslå att ni testar hur ni vill göra - med lite hår som inte är lika viktigt att bevara.
Kakformar i silikon fungerar absolut - vill man vara säker på att det släpper bra - smeta ut en droppe babyolja eller liknande så brukar det lossna utan problem (Ju mer detaljerad en form är desto större risk för att det fastnar).
 
Jag rekomenderar denna:
https://www.pmc.se/product/magic-glos-resin-magisk-glans

Det är en liten flaska och räcker till några stycken små projekt.
Det som är bra med denna är att den är färdigblandad, att den är klar i färgen dig att den härdar i UV-ljus (solljus).
(Andra typer av resin behöver man blanda två olika vätskor med varandra för att få det att härda - luktar mycket, tänk epoxylim + har om man har otur en gulaktig ton när det härdat).

För att ljuta in håren, behöver ni nog en form, eller ett bakstycke som ni tycker passar .
Det finns silikon formar till resins bland annat på Fyndiq.

När det kommer till att fråga Panduro var det senaste svaret jag fick, att deras sortiment inte skulle innehålla så starka kemikalier som resin, så det skulle de inte ta in. Men det var ett par år sedan, de kanske har ändrat dig.

Lycka till

Just ja, var försiktig och noggrann när ni lägger i håren, luftbubblor bildas lätt och kan vara knepiga att få bort

Nu finns flaskan i lager, men måste man ha en uv-lampa? Eller funkar det med solljus? Förstår att det tar längre tid, men ändå.
 
Perfekt! Känns som en uv-lampa kan vänta tills man vet om det är nått man vill fortsätta med. Hur vet man när det är härdat?
Det slutar vara rörligt ganska snabbt, men testa kladdigheten med en tandpetare (försiktigt så att det inte blir märken), sista testerna brukar jag göra med fingrarna, men om man gör det förtidigt, kan det bli fingeravtryck.
 

Liknande trådar

Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 068
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 232
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 276
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 959
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp