Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ska nog åka någonstans en vecka i juli. Någon som har förslag på var? Relativt kort restid önskas (från Göteborg). Helst inte Italien eller Spanien.
Vad söker du? Sol, bad, stad, fest, lugnt? :)
Grekiska övärlden har ju det mesta att erbjuda t.ex!
Vi har besökt 5 olika öar, alla en vecka i juli. Men som sagt, beror på vad du söker hehe.
 
Var ligger den stugan? Jag älskar verkligen Åland, framförallt norra Åland; Geta, Dånö etc. Hyrde stuga ett år, nästa år fick vi låna ett sagolikt, ABSOLUT sagolikt ställe ensamt högt uppe på en klippa med utsikt över havet. Den resan var ovärdelig.
Ingen aning för tillfället.

Beginner Pethead
 
Jag gillade Quito! Strosa runt i gamla stan hade jag gjort, fullt av kolonialbyggnader och pampiga grejer. Man kan också åka upp ovanför stan på en utsiktsplats, fint om det är bra väder! 4100 meters höjd är man på då.
 
Polen i slutet av april. Flyg till/från Warszawa, tre nätter. MEN, vi ska bila till Krakow (30mil) och se landet, för det är det vi uppskattar och tycker om, vi är eg. inga stadsmänniskor. Hur hade ni lagt upp det, ni som besökt städerna, en natt i Warszawa och två i Krakow, eller tvärt om? Eller kanske det finns någon pärla på landsbygden som vi inte vet om?
Vi kommer vilja se städerna och jag ser fram emot museet om judarnas historia. Jag ser också fram emot koncentrationslägren. Sen har jag funderat på den där silvergrottan. Finns det något annat ni rekommenderar? Vi är rätt så snabba av oss och betar av aktiviteterna snabbt, och älskar att köra bil. Så aktiviteter utanför stan är bara positivt.
Vi kommer tidigt på söndag fm och flyget tillbaka går sent på em på onsdagen.
Bomba med tips om ni har :D
 
Bestämde oss för att skippa medelhavet till sommaren. I slutet av juni åker vi till Prag istället. Har inte så mycket tankar om det än, mer än att jag vill åka till Theresienstadt.
 
Jag blir galen!! Jag vill RESA!! :arghh:
Följande står högst upp på listan

Grekland- Sifnos, Skiathos eller Parga/Ammoudia
Frankrike eller Spanien för vågsurf
Albanien, ridresa
Sydafrika, rida och uppleva landet
Österrike, skidåkning

Det enda jag har inbokat är en resa till Legoland i juli. Jippi.
 
Jag ska visst spendera största delen av sommaren jobbandes på Jersey (alltså ön utanför Frankrikes kust, inte i Usa). Verkar vara ganska svårt att hitta information om denna ön. Någon som varit där och har några smultronställen man inte får missa? :)
 
Vi åker till Kreta i mitten av Juli, hotellet ligger strax utanför Rethymnon. Vad finns det för sevärdheter som vi inte får missa? Eller kanske någon fantastisk restaurang som är värd ett besök? :up:
 
Polen i slutet av april. Flyg till/från Warszawa, tre nätter. MEN, vi ska bila till Krakow (30mil) och se landet, för det är det vi uppskattar och tycker om, vi är eg. inga stadsmänniskor. Hur hade ni lagt upp det, ni som besökt städerna, en natt i Warszawa och två i Krakow, eller tvärt om? Eller kanske det finns någon pärla på landsbygden som vi inte vet om?
Vi kommer vilja se städerna och jag ser fram emot museet om judarnas historia. Jag ser också fram emot koncentrationslägren. Sen har jag funderat på den där silvergrottan. Finns det något annat ni rekommenderar? Vi är rätt så snabba av oss och betar av aktiviteterna snabbt, och älskar att köra bil. Så aktiviteter utanför stan är bara positivt.
Vi kommer tidigt på söndag fm och flyget tillbaka går sent på em på onsdagen.
Bomba med tips om ni har :D

Med så kort restid som 3 nätter borta blir det inte mycket mer man hinner med tror jag. Krakow är underbart så jag skulle satsat tiden där! Saltgruvan är absolut sevärd! Samt slottet Wavel och maten. Finns en del intressant konst också.

Om jag hade planerat en resa till Polen hade jag flugit till Krakow, tagit bussen till Zakopane (2-3 timmar) där vi hade vandrat i bergen i några dagar och sen hade vi återvänt till Krakow för att spendera 2-3 dagar där.
 
Jag ska visst spendera största delen av sommaren jobbandes på Jersey (alltså ön utanför Frankrikes kust, inte i Usa). Verkar vara ganska svårt att hitta information om denna ön. Någon som varit där och har några smultronställen man inte får missa? :)

Alltså. Nu måste vi helt klart dricka vin snart! Känner att vi har massa att prata om (ditt liv mest skulle jag säga, mitt är lika ospännande som vanligt :p) :D
 
Jag och sambon tänkte boka resa 4-7 maj (komma dit på kvällen den 4:e) och det lutar mycket åt Budapest.
Någon som varit där och kan ge tips? Var ska man bo? Vad ska man göra? Är det varmt i början av maj? Hur lätt är det att ta sig runt?
Vi vill ha en lagom lugn weekend!
 
Jag och sambon tänkte boka resa 4-7 maj (komma dit på kvällen den 4:e) och det lutar mycket åt Budapest.
Någon som varit där och kan ge tips? Var ska man bo? Vad ska man göra? Är det varmt i början av maj? Hur lätt är det att ta sig runt?
Vi vill ha en lagom lugn weekend!

Jag har en superbra kontakt om ni vill bo på hästgård utanför Budapest och rida lite.
 
Köra själv till Österrike i sommar? Är det rimligt att tro att jag orkar det utan att det tar för lång tid? Vi har begränsat med tid och 245:an gör inga 160 på autobahn och komforten är inre mycket att hurra för
Sambons körkort drar ut på tiden och jag har liksom längtat sedan i höstas för att gå gå på alpvandring med hunden.
Flyga går inte med hunden.
Finns det något kul alternativ närmare( inte Sverige och Norge)?
 
Jag och en kompis ska på en liten roadtrip i sommar!

Vi börjar i Dubrovnik, sen Mostar, Sarajevo, Srebrenica och avslutar och flyger hem ifrån Belgrad! :bump:

Kul städer! Jag gjorde nästan samma tripp i fjol fast omvänt. Belgrad, Novi Sad, Sarajevo, Mostar och sist Dubrovnik. Sarajevo var en klockren favorit! :love: Dubrovnik not so much och Belgrad kräver en dag eller två innan man hittar charmen. Mostar hann vi tyvärr knappt med då vi blev kvar i Sarajevo två nätter extra men det var en väldigt vacker stad det lilla vi såg.

Hoppas att ni får det skoj! :bump:
 
Jag har en superbra kontakt om ni vill bo på hästgård utanför Budapest och rida lite.
Vilken gård är det?? Jag har också varit där och ridit men minns inte för mitt liv vad gården hette, känner igen det när jag hör namnet (om det är samma...). Jag var väldigt nära att köpa med mig "min" häst hem.....
 
Vet inte om gården hade något namn direkt, men ägaren hette Kozstylany och gården låg i Dabas. Jag var väldigt nära att inte köpa med mig min häst hem, eftersom den var panikinlånad av grannen och aldrig hade lärt sig att inte plöja över människor.
 
Kul städer! Jag gjorde nästan samma tripp i fjol fast omvänt. Belgrad, Novi Sad, Sarajevo, Mostar och sist Dubrovnik. Sarajevo var en klockren favorit! :love: Dubrovnik not so much och Belgrad kräver en dag eller två innan man hittar charmen. Mostar hann vi tyvärr knappt med då vi blev kvar i Sarajevo två nätter extra men det var en väldigt vacker stad det lilla vi såg.

Hoppas att ni får det skoj! :bump:
Åh, har du nåt särskilt tips så langa hit :D

Vi har inte bestämt hur många dagar per ställe ännu, men lutar åt 2-3 nätter i de större och 1-2 i de mindre. Min kompis har jobbat som guide i Dubrovnik och Mostar så där tänker jag att hon visar mig guldkornen och sen kan vi lägga mer tid på de andra ställena :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 696
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp