Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi åker till Kreta i mitten av Juli, hotellet ligger strax utanför Rethymnon. Vad finns det för sevärdheter som vi inte får missa? Eller kanske någon fantastisk restaurang som är värd ett besök? :up:
Har inte bott vid Rethymon, men om ni får chansen åk till Balos Bay/ Gramvousa! Försök få en tur som innehåller ett stopp vid borgen på Gramvousa, utsikten är fantastisk (det är värt att ta sig upp även om man tror att man ska dö i värmen :p) Balos Bay kan kännas lite turistigt om det är mycket folk men jag tycker ändå det är värt det!
 
Helt oplanerat (fram tills nu då) kommer jag att vistas några dagar i Sopot i sommar. Vad gör man där? Jag har inga planer eller förväntningar över huvud taget (räknar med att mina medresenärer har någon tanke med resmålet ifråga), men är det någon som har varit där tar jag gärna emot tips! :)
 
Helt oplanerat (fram tills nu då) kommer jag att vistas några dagar i Sopot i sommar. Vad gör man där? Jag har inga planer eller förväntningar över huvud taget (räknar med att mina medresenärer har någon tanke med resmålet ifråga), men är det någon som har varit där tar jag gärna emot tips! :)
Det går båt från Sopot till Gdansk, om man vill se kusten. Annars går det tåg mellan Sopot-Gdansk-Gdynia, snabbt och billigt. Gdansk är den "största" av städerna, men i Sopot finns det bland annat en opera och ett historiskt museum.
 
Jag ska kanske på utbildning i Milwuakee i mitten på juni... Funderade först på om jag skulle passa på o flyga vidare till hemmet i Californien och hänga i ett par veckor. Men sen kom jag på den goda idén att kanske ta en roadtrip istället, men ingen kompis verkar kunna haka på just då.

Kan och vill man åka på en roadtrip själv? Jag älskar att köra bil och gör det mer än gärna själv dessutom. Men resten är kanske inte så skoj själv?
 
Det går båt från Sopot till Gdansk, om man vill se kusten. Annars går det tåg mellan Sopot-Gdansk-Gdynia, snabbt och billigt. Gdansk är den "största" av städerna, men i Sopot finns det bland annat en opera och ett historiskt museum.

Bra att veta. Det kan ju vara kul att röra lite på sig. :) Historiskt museum är typiskt en sån sak jag tycker låter kul (får se vad de andra säger), tack för tipset!

Men det viktigaste - hur är maten? ;)
 
Bra att veta. Det kan ju vara kul att röra lite på sig. :) Historiskt museum är typiskt en sån sak jag tycker låter kul (får se vad de andra säger), tack för tipset!

Men det viktigaste - hur är maten? ;)
Ja, alltså Gdansk-Gdynia-Sopot kallas ibland för Polens trestasområde, så avstånden är praktiskt taget ingenting :D

Maten är rätt typiskt polsk. Mycket stora portioner. Jag tycker att den kan vara rätt god, men väldigt mättande. Ganska stabbig också. Men om man gillar det kan det vara gott ;)
 
Helt oplanerat (fram tills nu då) kommer jag att vistas några dagar i Sopot i sommar. Vad gör man där? Jag har inga planer eller förväntningar över huvud taget (räknar med att mina medresenärer har någon tanke med resmålet ifråga), men är det någon som har varit där tar jag gärna emot tips! :)

Badar, vandrar på piren och äter världens godaste sushi :D

Och som tidigare nämnts man tar sig lätt till både Gdansk (rekommenderas) och Gdynia (kan man vara utan).
 
Jag ska åka till Berlin med min vuxne son i juni. Sist jag var i Berlin var det ingen större succé när det gällde maten, ärligt talat. (Mitt minne blandar ihop det med en tjänsteresa till München nyligen, men ändå. Det tyska köket är gärna lite stadigt för min smak.)

Jag undrar helt enkelt om någon i tråden känner till tex vegetariska restauranger i Berlin? Både sådana som drar åt "fin" vegetarisk mat eller för all del indisk mat är välkommet, men inte minst såna som känns lite vego-alternativ-miljö-queer-bohemiska, så där. Jag tror att jag kan imponera på min unge om jag känner till såna, nämligen. :) Givetvis behöver inte alla förslagen leva upp till alla kriterierna!
 
I Fridrichschain/Kreuzberg-området finns en del sånt @Petruska ! Nu är det två år sedan jag var där, men kan reka nu kring 1 maj när jag ska dit igen :) men som jag minns det strosade vi bara runt och dök på trevliga ställen hela tiden.
 
I Fridrichschain/Kreuzberg-området finns en del sånt @Petruska ! Nu är det två år sedan jag var där, men kan reka nu kring 1 maj när jag ska dit igen :) men som jag minns det strosade vi bara runt och dök på trevliga ställen hela tiden.
Låter toppen! Tipsa gärna om något ställe stämmer med särskilt många av kriterierna! (Lite röda stjärnor som dekor skadar inte heller. :D )
 
Ja, alltså Gdansk-Gdynia-Sopot kallas ibland för Polens trestasområde, så avstånden är praktiskt taget ingenting :D

Maten är rätt typiskt polsk. Mycket stora portioner. Jag tycker att den kan vara rätt god, men väldigt mättande. Ganska stabbig också. Men om man gillar det kan det vara gott ;)

Badar, vandrar på piren och äter världens godaste sushi :D

Och som tidigare nämnts man tar sig lätt till både Gdansk (rekommenderas) och Gdynia (kan man vara utan).

Jag läser korta avstånd, stora portioner, museum, bad OCH världens godaste sushi. Det här har nog potential att bli riktigt bra. :D Tack för tipsen!
 
Jag läser korta avstånd, stora portioner, museum, bad OCH världens godaste sushi. Det här har nog potential att bli riktigt bra. :D Tack för tipsen!

Det är en mysig stad!

Förresten, Dom Sushi. Ligger på en innergård vid huvudgågatan. Det finns en systerrestaurang i Gdansk som enligt vänner ska vara ännu bättre. Men jag har inte varit där själv.
 
Det är en mysig stad!

Förresten, Dom Sushi. Ligger på en innergård vid huvudgågatan. Det finns en systerrestaurang i Gdansk som enligt vänner ska vara ännu bättre. Men jag har inte varit där själv.

Tack! Jag ska absolut se till att det blir sushi (minst, om jag får välja) någon gång under resan!
 
Håller på att planera vinterresa. Tänkte åka i januari-mars nångång. Tanken är att helt enkelt koppla av och chilla. Vita stränder, turkost vatten, runt 30 grader, solsäkert är väl kravet. Helst inte totalt turistanpassat.. Vill inte ha all inclusive eller likn. Helst direktflyg (då kanske det blir charter?) eller vi vill iaf undvika hundra krångliga mellanlandningar. Tips? Lite småsugen på att återvända till Jamaica igen, men samtidigt vore det kul att testa ngt nytt!
 
Håller på att planera vinterresa. Tänkte åka i januari-mars nångång. Tanken är att helt enkelt koppla av och chilla. Vita stränder, turkost vatten, runt 30 grader, solsäkert är väl kravet. Helst inte totalt turistanpassat.. Vill inte ha all inclusive eller likn. Helst direktflyg (då kanske det blir charter?) eller vi vill iaf undvika hundra krångliga mellanlandningar. Tips? Lite småsugen på att återvända till Jamaica igen, men samtidigt vore det kul att testa ngt nytt!
Jag tycker att du ska åka till Phu Quoc, Vietnam och kolla upp det åt mig! Det är ett av mina framtida mål för vinterresan. Sri Lanka går också bra.;)

Nästa år blir det troligtvis Thailand (Kata) för min del. Ska åka med hela stora familjen, föräldrar, barn och barnbarn, och då vill man gärna ha det lite enkelt och hyfsat turistanpassat så att det funkar för alla. Dessutom är jag fortfarande väldigt glad i Thailand trots att jag har varit där många gånger och trots att jag har ganska många andra ställen att jämföra med. Inte så spännande kanske, men varmt och skönt, god mat, härliga utflyktsmål och trevliga människor. Det känns lite som att komma hem varje gång.:love:
 
Håller på att planera vinterresa. Tänkte åka i januari-mars nångång. Tanken är att helt enkelt koppla av och chilla. Vita stränder, turkost vatten, runt 30 grader, solsäkert är väl kravet. Helst inte totalt turistanpassat.. Vill inte ha all inclusive eller likn. Helst direktflyg (då kanske det blir charter?) eller vi vill iaf undvika hundra krångliga mellanlandningar. Tips? Lite småsugen på att återvända till Jamaica igen, men samtidigt vore det kul att testa ngt nytt!

Sri Lanka? Solsäkert, turkost vatten och turistmässigt som Thailand för kanske 20 år sedan, på gott och ont. När vi var där för några år sedan besökte vi en 1 km lång kritvit sandstrand. Vi och två hundar var enda besökarna. 30 minuters resa från "stan".

Vill man ha direktflyg är charter enda alternativet. Annars lättast att flyga med Emirates via Dubai eller Qatar via Doha.

Vågar man vara lite spontan och verkligen vill ha sol och bad skulle jag först åka till Sri lanka och sedan väl på plats köpa en avstickare till Maldiverna. 1,5 timmes flygresa från Colombo och MYCKET billigare än att åka till Maldiverna från Sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 696
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp