Reservation i vet. försäkring

ellipsis

Trådstartare
Jag har en fin paintjej född 07 på foder för senare köp. Hon var oförsäkrad när jag tog henne på foder för 3 veckor sedan så jag har skaffat en vet. försäkring till henne. Hon var utlånad i oktober och fick där fång som jag har reservation på i försäkringen, helt förståeligt. Denna reservation är inte omprövningsbar hos det bolag jag tecknat hos fick jag se när jag fick papprena.

Är det något bolag som man kan ompröva denna reservation? Eller ska man försöka hos nv. bolag om man håller henne frisk och fångfri i säg 5 år? Eller är det helt enkelt bara att ha en stor budget att kunna punga ut om hon får fång igen?

Hoppas några bukefalister kan svara på det :)

Sv: Reservation i vet. försäkring

Alla bolag har samma regler gällande sjukdomstillstånd som förelåg vid införsäkringen. Inget bolag täcker sånt som funnits innan man försäkrar hästen. Byter du bolag har du alltså ingen möjlighet att försäkra mot fång (gäller både liv och veterinärvård).

Fast om hon får fång igen går väl försäkringen in och betalar, men om hon skulle behöva tas bort pga fången får du inget livvärdebelopp.

Så har jag förstått det hela.

Eftersom hästen var oförsäkrad så blir det reservation på veterinärvården. Det finns inget bolag som ersätter något som funnits vid införsäkrandet. Fång ger alltid livstidsreservation då det är väldigt hög sannolikhet att det kommer igen.

A

Eftersom hästen var oförsäkrad så blir det reservation på veterinärvården. Det finns inget bolag som ersätter något som funnits vid införsäkrandet. Fång ger alltid livstidsreservation då det är väldigt hög sannolikhet att det kommer igen.

A

If ersatte mig när min häst blev utdömd pga fel som fanns innan införsäkrandet. Det var inte fång och inga reservationer, men fel som helt klart fanns sedan tidigare.

Normalt sett så ersätts inte saker som funnits före införsäkrandet. Någon gång kan det hända att t.ex en osteochondrosoperation ersätts för att hästägaren är helt ovetande och inte ska hamna emellan stolarna. Men egentligen är detta mot villkoren. Så var glad för att If var snälla.

A

Kan tillägga att jag i en grå forntid har fått ersättning för fel som förelegat innan försäkringen tecknades. De senaste fem år en har vi inte ens fått ersättning för sådant som garanterat inträffat inom försäkringstiden. Mycket tufft klimat inom hästförsäkringar idag.

Fast, vänta lite nu... Om hästen har en reservation i veterinärvårdsförsäkringen, inte katten täcker försäkringen då vet.kostnader till följd av det hästen har reservation för...? Så om hästen får fång, får ägaren vackert betala ur egen ficka.

Normalt sett så ersätts inte saker som funnits före införsäkrandet. Någon gång kan det hända att t.ex en osteochondrosoperation ersätts för att hästägaren är helt ovetande och inte ska hamna emellan stolarna. Men egentligen är detta mot villkoren. Så var glad för att If var snälla.

A

If är alltid snälla, det var inte en engångsföreteelse.

Kan tillägga att jag i en grå forntid har fått ersättning för fel som förelegat innan försäkringen tecknades. De senaste fem år en har vi inte ens fått ersättning för sådant som garanterat inträffat inom försäkringstiden. Mycket tufft klimat inom hästförsäkringar idag.

För min del var det inte i en grå forntid, det var inte speciellt längesen. Har inte upplevt klimatet som tufft alls, har fått hjälp hur lätt som helst med mina hästar. Men har man t ex Agria, då anar jag att det är väldigt tufft att få hjälp på ett smidigt sätt. If är skitbra att ha att göra med (nej jag jobbar inte där, jag är bara en extremt nöjd kund).

Folksam vägrade att betala ut livbelopp för vår häst som dog i hagen (knall och fall). Vi skulle behöva bekosta obduktion om de ens skulle överväga det, och då hade hästen ändå A1 så oavsett vad hästen dog av så täckte försäkringen.

Hästen hade varit försäkrad i sex år.

If är alltid snälla, det var inte en engångsföreteelse.

Nej det är det inte, ett bolag som alltid är så generöst att det ersätter skador de inte behöver överlever inte. Och if har också missnöjda kunder, det enda bolag som verkar utmärka sig är Agria, där hör jag oproportionellt mycket konstigheter.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
1 967
Hästmänniskan Har en häst på foder som är triangelmärkt pga pålagringar i kotorna, fång och sänkningar. Har funderat på lite på om det här med...
2
Svar
21
· Visningar
3 099
Senast: Fibusen
·
O
Övr. Hund Har nyligen tagit hand om en 3 årig Golden hanne, som har farit runt i sitt liv och vi är alltså hans 4:e hem enligt förra ägaren...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 391
Senast: Oasis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4