Reser sig, kastar sig, studsar och hoppar...

Sv: Reser sig, kastar sig, studsar och hoppar...

Den härstammningen finns det fler livade hästar efter, Chapman har gett en del med små horn på, bra hästar men kräver sin människa.
Nin

sune4you skrev:
Hur länge är hon ute under dagen? Är hon ranghögst ihagen eller har hon de som säger åt henne?

Kan du vara ute och gå med henne och hon "går fot"? I skritt och trav?

Hon är ute from kl. 08.30 - ca 15.00 - 16.00. Går alltså in när det börjar bli mörkt.
Hon är lägst i rang, det har hon alltid varit.

Jag kan gå med henne i skritt, hon stannar, hon backar etc. Jag har faktiskt inte provat i trav.

boella skrev:
Fler frågor.
Stackars du, vi är ju ett helt gäng som överröser dig med frågor. Men vad äter hon, hur mkt står hon inne respektive går ute...

Hon äter totalt 1 dl betfor / dag.
Ca 12- 13 kg hö.

qurrequrt skrev:
Kolla verkligen igenom ryggen samt sadel på hästen innan man gör något. Min filosofi är att hästar verkligen inte har maktkamp med oss utan faktiskt vill vara till lags...men ibland försöker de tala om att det gör ont, kanske inte orkar eller inte förstår det som krävs av dem. Om man verkligen kollat igenom allt detta och fortfarande har problem kan det ju vara ledarskaps situationen som sådan. Man kan ofta ha god hjälp av markarbete till fots med massa enkla övningar som underlättar för ridning. Dessa mederkar till att hästen får förtroende och vågar "följa" sin ryttare...Tänk mer som en häst och försök förstå vad det är som gör att hon beter sig så...eller ta hjälp av någon som tar reda på det. Principen med att spöa den tror jag inte är bra...Där konsten slutar tar våldet vid :idea: Lycka till!!!

Ryggen är kollad och det hade blivit åtgärdat om hon haft ont. Men vi har inte hittat någon öm punkt någonstans.
Dressyrsadeln ligger inte så bra på henne, men jag rider inte med den. Jag rider med min flatback som ligger perfekt.
Har även provat en bomfri sadel, hon beter sig likadant.
Har provat westernsadel, det var nästan värre. Har ridit barbacka, det är ingen skillnad.

Tassetass skrev:
Lämna inte bort på tillridning och tro att du ska kunna fortsätta som du gjort tidigare. Hästen OCH du själv måste lära om dig. För om hästen lär sig ett nytt sätt att leva och du lever kvar i gamla spår, då hamnar ni till slut i de gamla spåren igen.

Så snoka upp en bra tränare och ge hästen OCH dig själv den träning ni behöver för att hitta tillbaka till varann.

Och en STOR eloge till dig som vågar erkänna att du inte klarar det själv, som vågar se dina brister - det gör dig till en hästmänniska värd att respektera :bow:

Jag har juh en jättebra tränare, som jag tycker mycket om och jag avgudar honom!
Men han bor såå långt bort... Det finns inte en möjlighet till att jag kan åka dit så ofta som jag ska för att få bukt på henne.

Tack så jättemycket för de orden, jag vill juh inte förstöra henne! Det är därför jag säger ifrån, jag klarar inte det här på egen hand.

MVH Frida

Nin skrev:
Den härstammningen finns det fler livade hästar efter, Chapman har gett en del med små horn på, bra hästar men kräver sin människa.
Nin

Jo, det vet jag! ;) Men jag tycker på beskrivningen att det är mer än bara vanligt tjafs från en häst med mycket humör. Känner igen det på hur min egen pålla betedde sig när hon inte var helt fräsch. Och mitt sto har MYCKET humör.

En sak är väl om man rider värsta dressyrpasset, men vid en igångsättning ska hästen kunna klara av att gå rakt fram, svänga, stanna och starta utan att flippa ur.

Min pålla gick inte ens att tömmköra rakt fram utan att hon reste sig eller slängde sig åt sidan.

/Lizzie

BusBarro skrev:
Ryggen är kollad och det hade blivit åtgärdat om hon haft ont. Men vi har inte hittat någon öm punkt någonstans.
Dressyrsadeln ligger inte så bra på henne, men jag rider inte med den. Jag rider med min flatback som ligger perfekt.
Har även provat en bomfri sadel, hon beter sig likadant.
Har provat westernsadel, det var nästan värre. Har ridit barbacka, det är ingen skillnad.

Hur funkar det att jobba henne i tömmkörning?

/Lizzie

Relativt bra, men jag upplever att jag inte kommer inpå henne. Hon gör det jag ber henne om men inte mer. Även i tömmarna kan hon flippa ur, dock inte lika hysteriskt. Men jag kan inte bygga upp hennes styrka genom tömkörning, så mycket erfarenhet har jag inte av det så att jag kan jobba henne på samma sätt som när jag rider.

Utifrån det som händer när jag rider så bedömmer jag att jag inte har den rutinen av sådana hästar som min att få henne helt bra själv. Kanske inte ens tillsammans med en tränare på marken.

Jag ska avvakta lite fram tills återbesöket och sedan ta itu med problemet ordentligt. Jag vet bara inte på vilket sätt.. :S

BusBarro skrev:
Jag har juh en jättebra tränare, som jag tycker mycket om och jag avgudar honom!
Men han bor såå långt bort... Det finns inte en möjlighet till att jag kan åka dit så ofta som jag ska för att få bukt på henne.

Tack så jättemycket för de orden, jag vill juh inte förstöra henne! Det är därför jag säger ifrån, jag klarar inte det här på egen hand.

MVH Frida

Fråga om han kan rekommendera någon bra som bor närmare? Alt. att du kan skicka dit hästen och fara dit på helgerna? Det är inte lika bra som att vara med hela tiden, men att vara med fre-sön kan räcka.

Tassetass skrev:
Fråga om han kan rekommendera någon bra som bor närmare? Alt. att du kan skicka dit hästen och fara dit på helgerna? Det är inte lika bra som att vara med hela tiden, men att vara med fre-sön kan räcka.

Han rekommenderade en som han själv fått skickat dit en häst och enligt K så var den personen jätteduktig med dessa sortens hästar.
Jag ringde dit idag men då skulle han precis ha träning, ska ringa lite senare...
Jag vill vara med, precis som du säger! :) Och gärna få rida själv för honom med henne ett par gånger. Det är så jag vill börja.
Jag vill först rida henne när han tittar på så han kan bedömma. Sen, om han vill det så får han sätta sig upp och testa.
Om jag inte gick i skolan så skulle jag ha varit med varje dag... Men nu går juh inte det...

Tack för kloka svar, jag uppskattar det väldigt mycket. Jag försöker beskriva så bra som möjligt och vara så ärlig som det går.

MVH Frida

Hej
Jag tycker att du ska ta kontakt med Ellen Ofstad som har mycket bra erfarenhet av "Problem" hästar...
Hon har en hemsida Ellenofstad.se tror jag!!!???!!
min mamma har varit på kurs hos henne och hon var jätte duktig hon är värkligen en sån person som arbetar med hästen på dess villkor änvänder absolut inte spö eller våld
// Ida hoppas det funkar

Hej
Jag tycker att du ska ta kontakt med Ellen Ofstad som har mycket bra erfarenhet av "Problem" hästar...
Hon har en hemsida Ellenofstad.se tror jag!!!???!!
min mamma har varit på kurs hos henne och hon var jätte duktig hon är värkligen en sån person som arbetar med hästen på dess villkor änvänder absolut inte spö eller våld
// Ida hoppas det funkar
Måste bara fråga vad heter din tränare "K"

BusBarro skrev:
Han rekommenderade en som han själv fått skickat dit en häst och enligt K så var den personen jätteduktig med dessa sortens hästar.
Jag ringde dit idag men då skulle han precis ha träning, ska ringa lite senare...
Jag vill vara med, precis som du säger! :) Och gärna få rida själv för honom med henne ett par gånger. Det är så jag vill börja.
Jag vill först rida henne när han tittar på så han kan bedömma. Sen, om han vill det så får han sätta sig upp och testa.
Om jag inte gick i skolan så skulle jag ha varit med varje dag... Men nu går juh inte det...

Tack för kloka svar, jag uppskattar det väldigt mycket. Jag försöker beskriva så bra som möjligt och vara så ärlig som det går.

MVH Frida

Det här kommer att gå jättebra! Får ruskigt goa vibbar från dig, för det är FÅ som vågar vara så ärliga som du är :) Jag önskar er all lycka!

Varsågod !!!
Hoppas att detta kommer att gå bra....
Jag har två filmer av ellen som är jätte bra Den ena heter att motivera din häst och den handlar om hur man får sin hästa tt lita på en och hur man får den att vilja göra saker för dig den är jätte bra jag tror att dom finns att köpa på henne hemsida !!!

Jag skulle inte rekommendera J.H! Har sett honom knäcka en unghäst totalt på ett sätt dom inte lämpar sig för andra ögon

popeye skrev:
Jag skulle inte rekommendera J.H! Har sett honom knäcka en unghäst totalt på ett sätt dom inte lämpar sig för andra ögon

Alla har vi olika erfarenheter av ALLT !

BusBarro skrev:
Relativt bra, men jag upplever att jag inte kommer inpå henne. Hon gör det jag ber henne om men inte mer. Även i tömmarna kan hon flippa ur, dock inte lika hysteriskt. Men jag kan inte bygga upp hennes styrka genom tömkörning, så mycket erfarenhet har jag inte av det så att jag kan jobba henne på samma sätt som när jag rider.

Utifrån det som händer när jag rider så bedömmer jag att jag inte har den rutinen av sådana hästar som min att få henne helt bra själv. Kanske inte ens tillsammans med en tränare på marken.

Jag ska avvakta lite fram tills återbesöket och sedan ta itu med problemet ordentligt. Jag vet bara inte på vilket sätt.. :S

PM:at dig

Lizzie

Sto efter Chapman säger väl det mesta... vi har fött upp ett själv och det är den enda häst vi sålt som vi inte saknar kan jag bara säga......
Låter som hon är lite bekväm av sig, du måste försöka komma förbi det där (lättare sagt än gjort säkert) Försök att ta hjälp av så många du kan kan så går det säkert bra tillslut.

popeye skrev:

På vilket sätt knäckte han hästen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Badger
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 603
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar