Reser sig, kastar sig, studsar och hoppar...

Sv: Reser sig, kastar sig, studsar och hoppar...

Jezzie skrev:
Sto efter Chapman säger väl det mesta... vi har fött upp ett själv och det är den enda häst vi sålt som vi inte saknar kan jag bara säga......
Låter som hon är lite bekväm av sig, du måste försöka komma förbi det där (lättare sagt än gjort säkert) Försök att ta hjälp av så många du kan kan så går det säkert bra tillslut.

Jag skyller inte allt på hennes stam.
Det beror också på hur hästen är hanterad från första början, det är vi människor som formar dom.

Vi har en häst på ridskolan som är efter Chapman, hur kolugn som helst... Men han får "knäpp" i huvudet ibland och kan bocka av sina elever...;) (obs han är genomkollad från topp till tå)...

Hej
Jag tycket att du ska lämna bort hästen innan du helt tappar självförtroendet. Det är inte fel att ta hjälp av ett proffs när man inte själv klarar av problemen. Ta referenser!!
Lycka till

Okej.
Men då återstår ett problem, till vem?

MVH Frida

Hej igen
Testa tipset du fick av din tränare som du ju har förtroende för. Ta referenser och ring upp dessa. Fråga själv vilken utbildningsmetod beridaren använder. Om man inte fixar det själv så måste man ta hjälp utifrån. Ett alternativ kan vara om du kan få tag på någon som är villig att rida hästen hos dig.
Lycka till, det är inget misslyckande att få hjälp.

det enda jag kommer på är att du ska hoppa ner från ryggen. använd dina egna ben och börja gå med henne länge och ofta.
börja om från början.

eftersom hon har varit "vilande" ett tag borde hon tappat en del muskler? orkar hon ha dig på ryggen?
(och klassikern) hur ligger sadeln nu? den borde inte ligga som den gjorde innan operationen...

när det börjar krångla hjälper det bara att gå tillbaka till det steg som fungerar. genvägar funkar inte...

kanske skulle börja tömköra henne i skogen? de flesta hästar tycker detta är jättekul och hon får en chans att bygga upp kroppen på ett bra och ärligt sätt!

jag tror inte på spö och tillridning. hästen protesterar mot något, försök att ta reda på vad det är. hästar "bråkar" inte med oss för att dom är jävliga, utan för att något stör dom. försök att ta redapå vad som är det verkliga problemet till att hon beter sig som hon gör.

Nulägesrapport:

Det är nu ca en vecka jag postade den här tråden och jag har ridit flera dagar i rad nu.
Flamma är annorlunda, hon beter sig som en riktig häst! :)

Dom kan vara bra dumma ibland... :angel:

Men det verkar som att det funkar, jag ska absolut inte ropa hej än men det känns bara så skönt att hon inte bråkar så mycket nu. :)

Tack för all er hjälp!

MVH Frida

Nu har jag inte läst igenom hela tråden kan bara ge råd utifrån min egen häst som har vilat i lite över ett år.
Jag har haft ute vetrinärer, massörer, laser, akupunktur, equitephter (eller hur det nu stavas) Ja allt.
Det började med en inflammation i ryggen pga av sadeln sen en infektion i livmodern tack vare den så fick hon ytterligare en inflammation i sina muskler. (eller rättare sagt muskelfästet i bak) Detta har gjort så att hon har gått och spänt sig så musklerna blivit korta. Hon vill inte trampa in/inunder sig ordentligt för det är obehagligt.
Har börjar longera henne en stund över bommar för att hon ska lyfta och verkligen mjuka upp sig innan jag sitter upp.

Min häst har ett sjujäkla humör. Från backen så sköter hon sig exemplariskt men inte bnär man sitter upp. varje dag nu har jag fått övertala min häst lugnt och försiktigt att det är jag som bestämmer.

Har du kollat upp din häst muskelmässigt sett? Kan ju vara ngt som känns obehagligt för henne?
Kan inte din tränare sitta upp och visa/tesat henne?

Hoppas det löser sig för dig och din häst. *håller tummarna*

vi hade en häst förut som inte heller var klok u huvudet han stog oxå på bakbenen kastade in mamma i vägen i manegen, men var jätte snäll i stallet, sen när vi skulle sälja/byta häst så visade det sig att han hade hjärt fel och det var därför han var sån. den enda som kunse rida honom utan att han flippa ur var pappa tack vare att han hade sagt till hon om on gån rejält men det är inget att rekomendera detta gjorde han på inrådan av en tränare (duktig tränare och häst karl satte sig alltid själv upp och red till bongstyriga hästar utan att bruka våld, och han klarade av alla utom en den fick dom avliva) och i bland va det som om det inte fanns några problem som helst

jag vet att dom kollar hjärta och så vid operation men det kan ha hänt efter, under till vaknandet utan att man har märkt det, kolla det/ta upp det med din vet.

hoppas det löser sig och inte bara till fälligt som du skrev tidigare

Du berättar ingenting om hur igångsättningen har gått till efter konvalecensen. Berätta om problemen du har haft med ridningen när du besöker kliniken, så de kan ta med den aspekten i bedömningen. Jag har ingen erfarenhet av problemhästar, men jag kan dela med mig av mina tankar. Om hästen fortfarande har problem och behöver sättas igång så att inte smärta uppkommer så har de stora klinikerna ofta hästsjukgymnaster kopplade till sig. En hästsjukgymnast är sjukgymnast i botten och sedan vidareutbildad under fyra år på lantbruksuniversitetet. De får bara jobba efter remiss från veterinär. De kommer ut och ger specifika behandlings- och träningstips om hur hästen ska sättas igång efter skada.

Jag bor i Stockholm och var på intensivkurs med medryttarhästen hos en instruktör som både tog tillridningshästar och hade ridkurser. Vi såg henne rida tillridningshästarna och hon berättade att hon bara rider tillridningshästarna med bett om ägaren specifikt ber om det. Annars plockar hon av all onödig utrustning, rider på sidepull och använder sin envishet som "vapen". Hon var väldigt lyhörd för hästens rörelsemönster, och signalerade direkt när en av hästarna gick ojämnt. Om du vill ha mer information får du gärna PM:a mig. Jag tyckte det var ok avstånd från Sthlm (söder om), och jag tror det är ok från Uppsala också.

Jag fick ett igångsättningsschema av min veterinär och har följt det från punkt till pricka.
Hon är en häst som behövs ridas trött men oftast har jag släppt henne lös i ridhus/paddock så hon får avreagera sig först.

Imorgon ska jag till kliniken och jag ska be veterinären titta på när jag rider och känna igenom ryggen. Om någonting finns så ska det ultraljudas.

MVH Frida

Jaa, hon har skött sig nu ett tag!

Men Flamma hade ont i korset... Var därför hon var dum, kanske? :)

Nu ska vi skritta i två veckor, sen ska vi komma igång! :)

MVH Frida

Hej, du säger att veterinären rekommenderat dig att rida hästen trött! Mig veterligen så vet veterinärer ytterst sällan ngt om att rida hästar. Men jag kan ha fel om just den här veterinären. Låter som om hon protesterar. Kanske ska du rida henne så att ni blir lyckade. Du vet; hon gör nåt skitbra då slutar ni genast, som belöning. Fast det beror ju helt på vilka omständigheter ni bor i. Om hon står instängd mkt och är rastlös? Men att rida en häst trött tycker jag låter märkligt. Vem avgör när hästen är trött? Fysiskt trött eller psykiskt trött? Hur ser ert ridpass ut? Nyfiken... (ska villigt erkännas att jag inte lusläst tråden...) Kul att hästen är friskförklarad dock. Reser hon sig fortfarande?

Aha, kom in några repliker medans jag skrev... :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Badger
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 603
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar