Resa med tonårsdotter till jul?

Roheryn

Trådstartare
Min dotter vill, av diverse olika skäl, inte fira jul med min/vår släkt. Och enklaste sättet att slippa det är ju att resa bort! Förra året var hon i NY med sin pappa, i år kommer hon att vara hos mig och vill alltså att vi skall resa någonstans.

Jag har inte riktigt samma ekonomiska möjligheter som hennes pappa, så jag tänker mig någonstans inom Europa som inte är alltför dyrt, som gärna har lite skönare klimat än svenska västkusten i december och där vi kan hitta på lite trevliga aktiviteter. Språkmässigt tar vi oss fram med engelska, tyska och lite italienska. Rom har varit på tapeten, eftersom dottern läser italienska. Vad har ni för andra restips den tiden på året? Vi vill vara borta i 5-7 dagar, dottern är 17 år.

Vad är det ni vill göra? Vill ni komma bort från jul-konceptet eller bara från själva julfirandet med familjen?
Jag är en jul-o-holic och skulle dö av lycka om jag fick spendera julen i Tyskland bland alla julmarknader och "tissel-tassel".
Annars kanske en weekend i London skulle vara något? Det kanske är av värde att kolla upp lite större städer med tanke på att mycket kanske är stängt över just julen pga många röda dagar och liknande :)

Min dotter vill, av diverse olika skäl, inte fira jul med min/vår släkt. Och enklaste sättet att slippa det är ju att resa bort! Förra året var hon i NY med sin pappa, i år kommer hon att vara hos mig och vill alltså att vi skall resa någonstans.

Jag har inte riktigt samma ekonomiska möjligheter som hennes pappa, så jag tänker mig någonstans inom Europa som inte är alltför dyrt, som gärna har lite skönare klimat än svenska västkusten i december och där vi kan hitta på lite trevliga aktiviteter. Språkmässigt tar vi oss fram med engelska, tyska och lite italienska. Rom har varit på tapeten, eftersom dottern läser italienska. Vad har ni för andra restips den tiden på året? Vi vill vara borta i 5-7 dagar, dottern är 17 år.

Visby :D
(De verkar vilja försöka placera sig på vinterkartan med lite grejs).

Vad är det ni vill göra? Vill ni komma bort från jul-konceptet eller bara från själva julfirandet med familjen?
Jag är en jul-o-holic och skulle dö av lycka om jag fick spendera julen i Tyskland bland alla julmarknader och "tissel-tassel".
Annars kanske en weekend i London skulle vara något? Det kanske är av värde att kolla upp lite större städer med tanke på att mycket kanske är stängt över just julen pga många röda dagar och liknande :)

Vi gillar egentligen jul bägge två! Så det är en del av släkten som vi (eller framförallt min dotter) vill komma ifrån i första hand. Så Tyskland kan absolut vara ett alternativ. Något förslag på vart man åker i så fall? Hamburg? Berlin?

Visby :D
(De verkar vilja försöka placera sig på vinterkartan med lite grejs).
Känns ju som jättemycket sommarstad i min värld, men det kan ju vara värt att kolla upp, absolut! Särskilt om vi bara skall vara borta några dagar... (har hästar hemma så vet inte riktigt hur länge vi kan vara borta)

Känns ju som jättemycket sommarstad i min värld, men det kan ju vara värt att kolla upp, absolut! Särskilt om vi bara skall vara borta några dagar... (har hästar hemma så vet inte riktigt hur länge vi kan vara borta)
Jag såg annonser och det såg så himla härligt ut! Jag var supersugen (men min man vägrade för vi är där på somrarna och han ville hellre till London :cry: iofs älskar jag London :D)

(Tyvärr gissar jag på att många modeaffärer är stängda... och så, dålig shopping kanske.)

Kanske Tallinn? Jag har inte varit där själv men har bekanta som varit på julmarknad där och de tyckte det var toppen!

Vi gillar egentligen jul bägge två! Så det är en del av släkten som vi (eller framförallt min dotter) vill komma ifrån i första hand. Så Tyskland kan absolut vara ett alternativ. Något förslag på vart man åker i så fall? Hamburg? Berlin?

Köln är jättefint runt jul. Likaså Trier. Och därifrån är det lätt att åka över till Belgien eller Luxemburg om ni vill. Jag har aldrig firat jul på värdshus, men kan tänka mig att de mer familjära tyska värdshusen ger riktigt mysig julkänsla.
Lågprisbolagen flyger till Frankfuhrt-Hahn som inte är så långt bort och så kan ni hyra bil. Eller så kör ni ner, från Göteborg går det på en dag och är du van förare klarar du det själv. Du får ju vila på färjan.

Wien - kulturstad med mycket att göra! Massor med olika julmarknader, museum, etc.

Barcelona - jättefin stad att promenera i, Katalonien överlag är vackert.

Varför inte Rom om nu dottern vill det - gå in och se Forum Romanum, Colosseum, promenera längs Tibern... Historisk är det ju fantastiskt spännande.

Vill ni åka över medelhavet så finns ju hela nordafrika, det går billig charter till Marocko, Tunisien och
Egypten som inte behöver kosta skjortan.

Ser att du fått några förslag, men jag fyller på med Lübeck också :)

Kan tipsa om Medeltida Jul, tror de kör första adventshelgen eller något sådant. Personligen föredrar jag att delta "klädd", men man kan absolut gå runt på marknaden "civilt", gå på eldshower, äta god mat på medeltidskrogar osv :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 621
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve