Resa med mediciner?

marengo

Trådstartare
Ska flyga till Paris nästa vecka, och kom precis på att jag inte vet hur det funkar om man behöver ha med sig mediciner :confused: Är iofs inget tungt jag tar, äter Isotretinoin, men kanske finns regler för det också? Någon som vet?

Hej!

Jag har aldrig haft problem med mina mediciner, har både astma (inhalatorer) och diverse vitaminer, lakrasenzym, alvedon och nu senast antidepressiva. Dessutom bor de flesta av dom i en medicinburk, där de är blandad lite hipp som happ. Egentligen ska man väl ha med sig något som visar vad det är, men inom EU är det bara att resa så vitt jag vet.

/Lavinia

Inom Schengenländerna finns ett intyg man kan hämta på apoteket. Det räcker, om ens det behövs. Men fråga.
Sedan ha medicinerna i originalförpackningar och i handbagaget.

Jag har mycket mediciner, och en del "tungt" har även rest till USA några gånger, det jag ser till först och främst är att ha orginalförpackningarna, samt att inte ta med typ en hel förpackning till en 4 dagars resa. Det senare är bara nåt jag fått för mig, att om nån nu frågar efter ett papper och man inte har det så har man iaf inte 200 tabletter mer än man behöver. Du kan be om Schengenintyg på apoteket men inget har någonsin stannat mig pga av det trots en hel del resor.

Jag reste in i Australien för en månad sedan med en tre månaders kur av antibiotika tabletter. De var i original förpackning med alla klisterlappar osv. De kollade faktist inte ens, eftersom det var deklarerat frågade de bara om dem.

Tack för alla svar!

Jag har varit på apoteket och bett om att få ett intyg, men fick höra där att det inte behövdes för min medicin. Så jag antar att jag bara behöver ha medicinen i originalförpackningen, så ska det inte vara några problem :)

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 092
Senast: KesoNeso
·
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 214
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 737
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar