Resa med bebis

turbofling

Trådstartare
På onsdag åker jag, Emilia och hennes pappa till vårt nya hem i Österrike.
Vi kommer först att åka tåg i ungefär 3h, sen flyga 2h och sen bil i 6h.

Har ni några tips på vad vi ska tänka på när vi åker med Emilia (hon är då 3,5v). Lite smarta tips som gör det enklare kanske?

Sv: Resa med bebis

Jag skulle tro att bilresan blir tuffast, på tåget och flyget kan du ju amma/mata fritt, och ha i famnen, men i bilen fungerar ju inte det, så ni kanske får vara beredda på att ta lite pauser i bilkörningen. När vi körde fyra timmar ren resa när Fredrik var ca 1 mån, så tog det två timmar extra med matpauser och sträcka på sig.
En rejäl skötväska med flera ombyten då kräkningar kan vara stor risk, även ombyten till dig och pappan om ni får era kläder nerspydda. Blöjor, skötunderlag, våtservetter.

Näsdroppar/koksaltlösning till flygningen och låt henne äta under start och landning.

Jag tror också bilresan blir den meckigaste biten för er.
Jag har en 5 månader gammal knodd och vi har fortfarande inte bestämt oss hur vi nästa månad ska ta oss upp till Norrland, en resa på 70 mil. Det är bara jag som har körkort så det blir pappa som får ha hand om barnen i baksätet i så fall. Vi har inte gett honom nåt ur flaska på flera månader, helammar fortfarande. Annars kanske man kan mata medans bebben sitter i bilstolen menar jag, fast det går ju knappast heller med en så liten som 3,5 vecka. De vill nog bli omhållna och matade utan skak, annars sätter de väl i halsen...

Så jag ska följa tråden med stort intresse. :)

Varför vi inte har bestämt oss än är pga 2 hundar som gör det kanske blir ännu besvärligare att ta tåg (endast nattåg och sittplats blir det då) och flyg (har aldrig/vill inte skicka dem i bur i lastutrymmet).

Vad gäller bilresan så har jag makens föräldrar + syster 50 mil härifrån (5 timmar) och dit har vi åkt med barnen redan när de varit ganska små. "Ettan" åkte dit första gången då hon var 2 månader ungefär och det var inget större problem. Man får ju stanna och mata vid behov, men det är väl egentligen inget stort bekymmer om man inte gör det till ett bekymmer. Många (de flesta) bäbisar sover mesta delen av tiden vid bilresor.

Sam var visserligen 4 månader första gången vi åkte hem, men då hade vi först 3 timmars bilresa, sen 2 h flyg och sen 30 minuter tåg. Vi såg till att åka bilen så att han sov just då, men det kan ju bli svårare om man har 6 h framför sig. Om det inte blir så att ni åker på natten förstås? En så liten ska ju inte sitta i bilstolen allt för länge heller, lite då och då bör man stanna så de får sträcka på ryggen. Men ni kanske kan ordna så att ni stannar och äter middag nånstans efter 3 timmar, så att hon får komma ut en bra stund emellan?

Annars flyget, se till att hon sväljer när ni lyfter och landar, spelar ingen roll om det är flaska eller bröst. Om hon inte vill ha något av det kan napp också funka. Skönt att ni är två i alla fall, jag åkte ensam och fick skita på flygplatsen med stackars Sam i sjalen :D

Vår son var ca 8 månader när vi flög till Spanien. Gick väldigt smidigt. Han ammade och sov under hela resan. Låg i min famn. Hade även min ergosele med och där satt han övrig tid.
Annars är det väl bra med lite pauser då och då.

Tack för tipsen!
Men hur gör man egentligen för att kunna amma vid start/landning, hon måste ju sitta fastspänd då?

Hon sitter fast i ditt bälte så hon du kan flytta henne upp och ner. Inga superbälten direkt, men det är väl mest för att hon inte ska trilla i golvet om flygplanet bromsar häftigt.

Hon har fått en korg som hon ska ligga i. Pratade lite med pappa (som är pilot) och han sa att det är mkt säkrare för henne i korgen. Men det kanske går att mata henne med flaska när hon ligger korgen, vet inte riktgt hur dom ser ut.

Får dom ligga i korgen under start och landning?
Vi har bokat oss på platserna längst fram där man kan ha dessa på väggen.

Jag fattade det så på flygbolaget och på pappa, men jag kan ha missuppfattat. Tror att det är ngn typ av sele i korgen.

Beroende på hur långa tuttar du har kan det ju vara svårt att nå :P Men flaska borde ju funka då, visst ger du både och?

Visserligen är dom långa, men inte så långa :)
Ger flaska någon gång ibland, och hon tar den gärna så jag tar med flaska och pump och har det som alternativ.

Låter som en vettig idé! Hoppas allt går bra! Ska du ha med bilstolen eller, för de är ofta olika i olika länder.

Bilstolen följer med, den är EU godkänd och vad vi (sambon) kollat upp så är den godkänd i Österrike också.

Mycket saker blev det som ska med, fyra väskor, en barnvagn, bilstolen och så handbagaget. Vi skulle behöva en personlig bärare. Vet inte riktigt hur vi ska få plats med allt på tåget upp till Arlanda.

Bilresan sen är tyvärr nödvändig, vi ska hämta upp en bil i Wien som vi behöver ha sen. Men vi planerar in många pauser, vi kommer nog vara lie trötta också och behöva pausa. Det får ta så lång tid det det tar, vi behöver inte stressa.

Nu har Emilia blivit förkyld också, dålig tajming, men koksalt verkar hjälpa bra så vi hoppas att hon inte får ont i öronen på flygplanet.

Senast ändrad:

Jo, med det flygbolaget vi flyger med får barnet också ha med sig 20 kg. Vi hade inte så stor väska, så hennes bagage är uppdelat i två väskor.

OK, vilken tur ni har! Vad är det för flygbolag? Flyger de bara mellan Sverige och Österrike? Jag rekommenderar att titta lite på historiska platser i Österrike, speciellt om ni kommer att vara i Wien eller i närheten. En dag kommer jag att åka dit.

Fly Nikki flyger vi med, vet inte riktigt vilka platser dom flyger till. Man får betala lite för bebisen, 10% av den vuxnas biljettpris men då får man massa saker för det.
Vi kommer bo i Österrike nu så vi hinner med att se mycket, fast det mesta i Wien har vi redan sett.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V