Repgrimma jämt?

Smurfmodesty

Trådstartare
Har en liten fundering.

Ni som använder repgrimmor, använder ni den jämt på hästarna eller bara när ni jobbar med dom?
En tjej i stallet har skaffat en repgrimma som hästen ska ha på sig dygnet runt...
Eftersom jag själv inte vet så mycket om hur man använder dessa så vill jag gärna ha lite info från er som vet :)

Jag använder BARA min när jag arbetar med hästen. Repgrimmor har inga direkta brytpunkter som gör att den kan lossna om hästen fastnar nånstans. En repgrimma är till för att hålla och man bör därför inte binda upp hästen i den (väldigt illa om hästen blir skrämd) eller låta hästen ha på sig grimman i hagen.

Jag har den då jag tränar typ NH. Aldrig annars. Tycker det funkar bra med vanlig grimma då, en repgrimma är ju skarpare och man kan ju mindre signaler med den än med en vanlig grimma då man hanterar hästen, men NH går ju ut på och hantera hästen med typ så lite utrustning som möjligt och med kroppsspråk och så.. :)

Men man bör ju INTE binda upp hästen med den eller så.. den ska heller inte användas i hagen.

En repgrimma ska hästan ALDRIG ha på sig i hagen.
Den ska användas när man arbetar med hästen.
INTE i hagen. :smirk:

repgrimman är ett arbetsredskap, ungefär som sadel o träns, ska inte användas på ngt annat vis

Du kan ju säga till henne att om det händer något om hästen fastnar med den kommer den garanterat att få rejäla brännskador av grimman och att grimman går sönder SIST!!

Jag ahr repgrimma när jag leder hästen m.m.
Hon kan också stå uppbunden i den, men då är jag helt säker på att det jag bundit upp henne med går av om det händer något.

Tack alla för alla svar :bow:

Det var som jag misstänkte. Tycker att dom borde praktiskt taget vara omöjliga att slita sönder...

De är dom.

Möjligtvis om de sitter helt fast och man binder dem till en traktor. :crazy:

Nej, bara vid arbete. Just för att jag vill att den ska betyda "koncentrera dig är du snäll för matte vill arbeta nu".

jag tycker hästarna oftast är experter på att få av
sig repgrimmor,eller så är det jag som är väldigt
dålig på att knyta.
Så jag tycker det är bäst att bara ha dom när man
tränar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: morgaine
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka