Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
StengrepNu har jag inga korrekta termer kanske men
det finns en gallerskopa till traktor.
Den har bönderna här för att rensa sten på gärdena.
Åh du är välkommen hit och hämta precis hur mycket du vill!!Grävmaskin! Det är fantastiskt roligt för amatören att sitta och gräva. Och när man har börjat så är det så många bra ställen att lägga sten på att stenen inte räcker.
Där är entreprenörer med stenplockningsmaskiner med.
Vilken fiffig, precis något sådant jag menade. Kan den ta 70-kilos stenar?Vi är stenrika...
Och jag drömmer våta drömmar om en traktor och en stengrep, alltså en sån här...
Hur stora stenar kan en stenplockningsmaskin ta tro? Det är alltså tusentals stenar på ca 60-70 kg.Grävmaskin! Det är fantastiskt roligt för amatören att sitta och gräva. Och när man har börjat så är det så många bra ställen att lägga sten på att stenen inte räcker.
Där är entreprenörer med stenplockningsmaskiner med.
Ett odlingsröse, är en mer eller mindre toppig hög/samling med sten som ligger i en åker eller en f.d. åker. Många åkrar som är nerlusade med stenrösen och murar, används numera som betesmarker. Jag gör det t.ex. Det är så trångt mellan rösen och murar, så att det enda sättet att plöja vore med häst. Och det orkar vi inte, dessutom har jag inget par som kan dra plog för närvarande.Det handlar om gamla betesmarker men så stenigt att det ser ut som bubbelplast. Jag älskar naturbeten men detta är rent olämpligt för hästar, de kommer inte kunna springa i dessa hagar utan stor skaderisk. Det är bara lämpligt för getter.
Vad bra du sade det om länsstyrelsen, hade lite funderingar på om det kan vara otillåtet att röja marken. Det finns stenmurar runt kors och tvärs, ändå är det så otroligt mycket sten..
Vad är ett odlingsröse?
Går gör det nog med en stor grävmaskin men är det inte väldigt begränsad yta lär det kosta stora summor. Dessutom är det som sagt inte alls säkert att man får lov att göra det för länsstyrelsen.Det handlar om gamla betesmarker men så stenigt att det ser ut som bubbelplast. Jag älskar naturbeten men detta är rent olämpligt för hästar, de kommer inte kunna springa i dessa hagar utan stor skaderisk. Det är bara lämpligt för getter.
Vilken fiffig, precis något sådant jag menade. Kan den ta 70-kilos stenar?
För riktigt stora stenar brukar man behöva hjullastare istället för traktor, men stengrepen klarar det.Den kan ta runt 500-1000 kg beroende på traktor. Det är inte grepen som är svag. Det är oftast traktorn
Nu har vi pratat med mäklaren och det är tydligen kulturmark så vi skall åka och titta om det finns tillräckligt med användbart bete för att det skall räcka för man får antagligen inte ändra något.Ett odlingsröse, är en mer eller mindre toppig hög/samling med sten som ligger i en åker eller en f.d. åker. Många åkrar som är nerlusade med stenrösen och murar, används numera som betesmarker. Jag gör det t.ex. Det är så trångt mellan rösen och murar, så att det enda sättet att plöja vore med häst. Och det orkar vi inte, dessutom har jag inget par som kan dra plog för närvarande.
http://www.bimon.se/sida_stenar/odlingsrosen.php? Här fanns några exempel på bild.
Bildgoogla på odlingsrösen, det finns en enorm mångfald!
Vi har både sådana där rösen som liknar pyramider, rösen som staplats väldigt noggrant så att de liknar byggnader, nästan övervuxna rösen som kan förväxlas med gravhögar och strängar med sten som omgärdar små åkertegar.
Så mycket sten på betena att det liknar bubbelplast?! Nog för att jag har mycket sten och ojämnheter, men inte så mycket.
Men jag misstänker att det finns de som inte skulle vilja släppa ut sina hästar på mina beten p.g.a. alla ojämnheter, höjdskillnader och stenar. Ingen av mina hästar har skadat sig på betena p.g.a. ojämnheter eller stenar, på de 10 år jag haft hästar hemma. Har hästarna gjort sig illa i hagen, så har det varit på väldigt svårfunnen taggtråd, eller genom att bråka med varandra. Jag har lugna hästar (nsv brukshäst), men även sådana leker och springer i hagen ibland.
Innan du ringer länsstyrelsen eller kommunen, leta efter gårdsnamnet på gården du är intresserad av att eventuellt köpa genom att dels googla, men också genom att gå in på Länsstyrelsens och kommunens olika varianter av miljöplaner, kartläggningar av kulturmiljöer, lokaler för rödlistade arter och liknande (sök på gårdsnamnet i PDF:er och andra dokument). Hittar du betesmarkerna med mycket sten omnämnda där som lokaler för sällsynta växter eller djur, eller miljön som sådan som omnämnd som bevarandevärd eller viktig, då behöver du verkligen prata med LST innan du funderar på att röja betesmarkerna. Säger mäklaren något vettigt? (det är sällan de gör det..)
Jag hade inte släppt ut dem direkt i en sån hage. På vintern då det är blött, halt osv så är det större risk för skador. Hala stenar och frusen mossa :/. Hade satt dem i en mindre stenig hage först om det går, och sen öppna upp så de har både stenig och o-stenig hage att beta i.
Nu har vi pratat med mäklaren och det är tydligen kulturmark så vi skall åka och titta om det finns tillräckligt med användbart bete för att det skall räcka för man får antagligen inte ändra något.
Ja, bubbelplast, har ingen bild men hittade en på nätet som visar ganska bra hur det ser ut. Såhär tätt ligger alltså stenen fast det växer gräs runt dem. Annars är bilden lik i hur stora och hur tätt. Hade ni släppt hästar i en sådan hage? Kanske jag som är sjåpig?
Ja det var verkligen mycket sten! Mycket mer än vi har samlat i någon av hagarna, även om vissa partier liknar det på bilden.
Nu har vi pratat med mäklaren och det är tydligen kulturmark så vi skall åka och titta om det finns tillräckligt med användbart bete för att det skall räcka för man får antagligen inte ändra något.
Ja, bubbelplast, har ingen bild men hittade en på nätet som visar ganska bra hur det ser ut. Såhär tätt ligger alltså stenen fast det växer gräs runt dem. Annars är bilden lik i hur stora och hur tätt. Hade ni släppt hästar i en sådan hage? Kanske jag som är sjåpig?